Nezávislé švédske štúdio Tarsier Studios sa do sŕdc hráčov zapísalo najmä vďaka Tearaway Unfolded, hoci nemal veľký komerčný úspech. Po dvoch rokoch sa hlási s novým a rovnako nekonvenčným projektom. V Little Nightmares totižto hráte za maličké dievčatko, ktoré sa snaží uniknúť z väzenia plného obrovských príšer. Ako dopadlo spracovanie tohto  zaujímavého a nie úplne tradičného konceptu?

Little Nightmares, ktorý je pravdepodobne najambicióznejším projektom švédskych vývojárov v mnohom pripomína tvorbu dánskeho štúdia Playdead a ich hier Limbo, či Inside. Rovnako ako oba spomínané tituly aj Little Nightmares si po celý čas vystačí bez akýchkoľvek slov. Kvôli tomu sa môžete teoreticky v príbehu miestami strácať, no ak budete venovať pozornosť drobným detailom, jeho pozadie hravo pochopíte.

Celý dej sa odohráva na lodi menom Maw a vy sa ujímate role malého deväťročného dievčatka menom Six. Neviete ako presne sa sem dostala, no viete, že s ňou musíte uniknúť z tohto nie veľmi príjemného miesta… alebo sa o to aspoň pokúsiť. Cestu na slobodu vám však bude znepríjemňovať nielen obrovský a obézny personál  lode (odtiaľ pravdepodobne pochádza jej názov – v preklade znamenajúci Bachor), ale aj všadeprítomní pasažieri. To či sa však vám nakoniec podarí dostať preč,  si však už budete musieť zistiť sami.

Hra je spracovaná v pomerne grotesknom štýle. Prostredie je celkovo ladené skôr do temných farieb a iba sem-tam vás ohúri nejakým pestrejším odtieňom. Atmosféru skvelo dopĺňa bezchybné ozvučenie, predovšetkým soundtrack silno pripomínajúci staršie filmy Tima Burtona. Spomínaná grotesknosť sa prejavuje aj v podobe personálu a pasažierov lode. Vždy sa jedná o obézne postavičky, ktoré sú závislé na mäse akéhokoľvek pôvodu. Vonkoncom im nevadí jesť ani malé a bezbranné deti. Little Nightmares skrátka výrazne boduje svojou atmosférou, ktorá je dostatočne hutná a dokáže vás naplno pohltiť.

Little Nightmares je klasickou plošinovkou. Počas celej hry vlastne iba prechádzate koridormi a riešite jednoduché hádanky. Tie sa často skladajú z hľadania potrebného predmetu a jeho použitia na správnom mieste. Spomínané predmety sú však vždy uložené na vyššie položenom mieste a vám tak často neostáva nič iné, len sa šplhať a skákať na tieto z vášho pohľadu vysoké objekty. Väčšinou sa jedná o jednoduché problémy typu zamknutých dverí. Nie je však to len o tom a autori vás na niektorých miestach donútia siahnuť aj aj po menej tradičných riešeniach, ktoré využívajú váš nízky vzrast (narážam napríklad na jazdu po hákoch na mäso).

Občas vám cestu skríži aj už vyššie spomínaný personál lode, pred ktorým sa musíte skrývať. Vtedy sa treba pohybovať veľmi pomaly a skrývať sa v úzkych miestach, kam sa nedostanú pazúre vašich neprajníkov. Z krytu následne musíte vybehnúť v tej správnej chvíli, inak prídete o svoj život a môžete to skúšať znova.

Herné prostredie pôsobí veľmi živo. Väčšinu predmetov môžete zdvihnúť, so stropov kvapká voda a v kuchyni vidieť krvavé škvrny. Prostredie dokonca interaguje s hlavnou hrdinkou. Ak na ňu nakvapká voda po nejakú dobu zostane mokrá, ak sa zašpiní od smoly, tak na jej plášti zostane chvíľku čierna škvrna. Jedná sa síce len o detaily, ale hry tohto typu sú práve o nich. Je veľmi príjemné vidieť, že si autori dali záležať na podobných drobnostiach, ktoré vám umožňujú viac sa zžiť s hlavnou postavou a nebrať ju len ako pláštenku bez hlasu.

Čo sa týka ovládania, tu v podstate nie je čo vytknúť. Je prirodzené a reaguje dostatočne rýchlo v momentoch kedy je to potrebné, napríklad vo chvíľach, keď utekáte pred nepriateľom. U plošinoviek to rozhodne nebýva samozrejmosťou. Problém ale tkvie v nemožnosti pohybovať kamerou. Tá si občas naozaj robí, čo chce. Niekedy preto netušíte akým smerom sa máte vydať, respektíve nevidíte predmet, ktorý by ste mali vziať, len preto lebo kamera je natočená do zlého uhla. Našťastie tento problém sa nevynára príliš často, no vždy keď sa vyskytne, pôsobí  nepríjemne a zbytočne.

Little Nightmares však asi najviac trpí pomerom cena/výkon. Za cenovku 20 € dostanete iba zhruba 3 hodiny obsahu, počas ktorých sa síce nebudete vôbec nudiť… no stále sú to iba 3 hodiny a to je vcelku málo. Inak však ide o výborný indie titul, ktorý dokáže zaujať ako hrateľnosťou, tak atmosférou a rozhodne by ste si ho nemali nechať ujsť.

Little Nightmares - Dokážete sa prebudiť z nočnej mory?
Little Nightmares je vďaka svojmu spracovaniu a neopakovateľnej atmosfére skvelým zážitkom, ktorý by ste určite nemali minúť. No pri súčasnej cene si pokojne počkajte na zľavu.
  • Zábavná a miestami aj vyzývavá hrateľnosť