The Surge bude pre väčšinu hráčov menej nápadným titulom. Fanúšikom Souls série, Bloodborne, Nioh, prípadne Lords of the Fallen však tento počin určite nebude neznámy. Ostatne, práve nemecké štúdio Deck13, autori Lords of the Fallen stoja aj za The Surge. Hoci ich predošlý počin nedopadol zle, miesta na vylepšovanie bolo dostatok. Podarilo sa to s The Surge?

Hier alá Demon’s / Dark Souls sa v posledných rokov objavuje čoraz viac. Okrem iného, je to práve výzva, ktorá hráčov na týchto hrách láka. Pokiaľ do tejto skupiny patríte, určite venujte nasledovným riadkom pár minút pozornosti.

Zem má problém…

The Surge sa odohráva v nie príliš pozitívnej budúcnosti. Ľudstvo svojimi krokmi a neustálym zlepšovaním technológií vyčerpalo zdroje, čo viedlo k mnohým nešťastiam a chorobám. Svoju úlohu pri tom zohralo aj globálne otepľovanie, takže autori vlastne narážajú na situáciu, ktorá sa deje aj v súčastnosti. Do toho však vstupuje spoločnosť CREO, ktorá chce veci napraviť. Program Resolve je to riešenie, ten “liek”. Za pomoci rakiet vystrelených do ovzdušia CREO rozpráši po planéte látku, ktorá prinesie pre ľudstvo a Zem žiarivú budúcnosť. Ak ste počuli, že The Surge je post-apokalyptická záležitosť, nie je to celkom pravda. Svet ešte nebol úplne zničený, je tu šanca na záchranu, takže toto označenie nie je úplne presné.

Vy sa zhostíte chlapíka menom Warren. Pomerne bežný chlap, teda až na to, že je na invalidnom vozíku. Keďže CREO ponúka možnosť zapojiť sa do ozdravovacieho procesu našej planéty, Warren neváha a vyberie sa do tejto spoločnosti. CREO sa nezaoberá iba našou planétou, zameriavajú sa totiž aj na exoskelety, ktoré ľudom dávajú dovtedy nevídané schopnosti. Warren tak po skutočne bolestivej operácii bude môcť opäť chodiť, čo je pre takto zdravotne postihnutého človeka niečo neuveriteľné. Veci sa však zvrtnú a Warren je zaradený k odpadu určenému na likvidáciu. Zamestnanci CREO sú v prevažnej miere mŕtvi, v opačnom prípade poškodení a idú vám po krku. Čo sa prihodilo? To budete musieť zistiť… Hoci príbeh spočiatku nevyzerá úplne zle, nemôžem povedať, že by som z neho bol na konci na vetvy. Na druhej strane, pri hrách podobného razenia príbeh nie je to hlavné. V prípade The Surge platí neurazí, no ani nenadchne…

Sek sem, sek tam…

Veľmi dôležitým aspektom akčných RPG je dozaista súbojový systém. V tomto prípade Deck13 zvolili mierne odlišnú cestu, než je tomu napríklad u Dark Souls, takže nečakajte silný a slabý úder, miesto toho je tu vertikálny a horizontálny. Nie je to však iba hlúpy výmysel, v praxi to má svoje opodstatnenie. The Surge totiž prichádza so zaujímavou “novinkou”, ktorou je zameriavanie jednotlivých častí tela vašich nepriateľov. V iných, podobných hrách si skrátka uzamknete nepriateľa a do neho rúbete koľko sa dá. V tomto prípade si pravým analógom nepriateľa uzamknete, no jeho pohybom si ešte môžete určiť, na ktorú časť bude Warren útočiť.

Práve z tohto dôvodu je tu vertikálny a horizontálny úder. Ak budete chcieť odseknúť vášmu protivníkovi ruku, určite príde vhod vertikálny úder. Pokiaľ pôjdete po nohách, tam zase uplatníte horizontálne útoky. Na záver súboja sa vám sprístupní špeciálne zakončenie, ktoré je spočiatku efektné a dostatočne krvavé, no časom sa obohrá, keďže zakončovacích animácií je v tejto hre na môj vkus trochu málo. O tom však neskôr.

Výber miesta, kam budete útočiť však nie je iba kozmetický. Vaši nepriatelia majú niektoré časti tela “bránené”, čo sa vám ukáže žlto-oranžovým značením. Pokiaľ je miesto nepriateľa nechránené, uvidíte ho modrou farbou. Určite sa oplatí útočiť na nechránené miesta, kedže budete protivníkom spôsobovať väčšie zranenie. Chránené miesta sú však omnoho dôležitejšie, i keď je súboj dlhší a náročnejší. Práve z týchto chránených miest totiž môžete získať cenné materiály. Inak je súbojový systém štandardný a nevybočuje zo základov, ktoré tento žáner už dávnejšie nastolil. Pokiaľ si osvojíte úskoky a správne načasovanie útokov, vo väčšine prípadov máte vystarané.

Warren, verzia 2.0

V správnom RPG nesmie chýbať vylepšovanie a levelovanie postavy. Samozrejme to nechýba ani v tomto prípade. Warrena môžete vylepšovať za pomoci implantátov, ktoré zvyšujú výdrž, zdravie, energiu, no samozrejme, budete pri ich použití musieť rozmýšľať. Warrenov oblek totiž poháňa jadro, ktoré dovoľuje použiť iba určitý počet vylepšení. Každý implantát berie z jadra energiu, takže si musíte rozmyslieť, čo je pre vás dôležitejšie. Pri zvyšovaní úrovní sa bude navyšovať aj sila jadra, takže bude možné použiť viacero vylepšení.

Vylepšovať samozrejme možno aj váš exeskelet. V tomto prípade budete musieť zbierať Tech Scrap, teda šrot. Najväčším zdrojom šrotu sú porazení protivníci, no treba mať na zreteli, že o tento šrot môžete ľahko prísť. je to niečo podobné, ako duše v Dark Souls. Ak si chcete šrot uchovať, budete sa musieť vrátiť k najbližšiemu zdravotníckemu “stolu”. Pokiaľ však s nazbieraným šrotom zomriete, prídete on. Pri prvej smrti to bude dočasné, keďže si po svoj šrot budete môcť prísť. Táto cesta je však časovo limitovaná a pokiaľ to nestihnete (prípadne zomriete opäť), prídete o všetko.

Na začiatku hry bude mať Warren iba holý exoskelet, no časom z neho môžete urobiť skutočne obrnený “tank”. Na exoskelet sa pripevňujú ďalšie časti, takže postupne môžete na skelet nabaliť mnoho chráničov a pod.. Niektoré veci môžete získať od protivníkov, no nechýba ani crafting, ktorý vyžaduje zbieranie rôznych materiálov. Je však potrebné hľadieť na štatistiky, keďže niečo vám pridá odolnosť, no uberie na rýchlosti a naopak. Preto si treba dobre rozmyslieť, akým smerom chcete svoj oblek a Warrena vylepšovať. Tak či onak, cenným zdrojom materiálov či jednotlivých častí sú nepriatelia, takže súboje budú hrať prím.

Okrem vylepšovania postavy levelujete aj v zručnostiach s určitou zbraňou. Ak si na začiatku nájdete svojho obľúbenca a zostanete s ním až do záveru, Warren bude so zbraňou stále väčší a väčší kamarát. Ja som si hneď v prvej lokalite sadol s ľahkou pílou, takže sme cestu po komplexe spoločnosti CREO absolvovali spoločne takmer od začiatku až po koniec. K dispozícii sú zbrane rôznych kategórií a tú svoju si podľa mňa nájde každý jeden hráč.

Technická stránka pod drobnohľadom

Hru som testoval na PlayStation 4 Pro, kde hra umožňuje zvoliť dva režimy. Prvý je Quality, kedy hra beží v dynamickom rozlíšení 4K pri 30 snímkoch za sekundu. Druhým režimom je Performance, kedy sa rozlíšenie mení na 1080p pri 60 snímkoch za sekundu. Ja osobne som hra na režime Quality a bol som spokojný. Autori sa vyjadrili, že ani zďaleka nevyužili výkon PS4 Pro a ja im toto tvrdenie verím. Nie, že by hra nevyzerala dobre, no vidieť tu určité kompromisy.

To, že narazíte na textúry v nízkom rozlíšení ani nemusím poukazovať, stačí si pozrieť nižšie priložený obrázok. Tvár a vlasy Warrena sú bezproblémové, no detaily na kombinéze sú na tom podstatne horšie. Z celkového hľadiska však vyzerá The Surge veľmi slušne.

Čo mne vadilo omnoho viac, než niektoré neostré textúry bolo prelínanie postavy s objektmi. Warren sa síce o predmet nezasekol, čo je určite skvelá správa, no jeho telo prelínajúce sa napríklad s kovovým sudom nepôsobí dobre. Možno tieto veci opravil Day 1 patch, no recenziu píšem na základe staršej verzie hry. Ak autori dokázali v poslednej oprave tieto chybičky odstrániť, bude to jedine dobre. Inak je hranie bezproblémové, hra beží stabilne, načítava sa svižne a za celú dobu som sa nestretol s bugom, ktorý by znemožnil postup vpred.

Chybička sa pritrafila?

Ako už býva zvykom, nič nie je dokonalé. The Surge sa chybám nevyhol a ja sa tie najväčšie pokúsim zhrnúť v tejto časti. Dark Souls vynikali skvelým level dizajnom. Ten je u tohto počinu omnoho slabší, pričom level dizajn je často chaotický. Môže za to najmä skutočnosť, že prevažnú časť hry trávite v interiéroch, ktoré sú si veľmi podobné. Darmo budete otvárať rôzne skratky, keď sa v nich nebudete vedieť dobre orientovať.

Druhou slabinou je bez pochýb soundtrack. Tam, kde vás iné hry motivujú skvelou hudbou, tam The Surge nerobí v podstate nič. Za celú hru som nenašiel jeden zaujímavý motív. Všetko je nevýrazné, bez šťavy a určite bude omnoho lepšou voľbou pustiť si vlastnú hudbu na pozadí.

Bossovia. To je slabina číslo tri. Aby som to však upresnil, súboje s bossmi sú zábavné, napínavé a nebude vám stačiť iba hlúpe sekanie a uskakovanie. Najskôr bude potrebné nájsť správnu taktiku, čo oceňujem. Problémom je však malý počet bossov. Je to veľká škoda, pretože práve sci-fi zasadenie umožňuje nadizajnovať skutočne zaujímavých nepriateľov. Možno nabudúce…

Poslednou výraznejšou slabinou The Surge je Warren. Hlavná postava by si vás mala získať, no charizma Warrena je podobná kameňu niekde na štrkovisku. Keď si spomeniem na Horizon Zero Dawn a hlavnú hrdinku Aloy, tak je to 100 a 1. Tento problém síce nie je zásadný, no tu si mohli dať Deck13 trochu viac práce.

Svet zachránený?

Po približne 30 hodinách (a to som nepreliezol všetko) som sa s The Surge rozlúčil. Vy sa s hrou môžete naopak zvítať, pretože ak máte radi hry alá Dark Souls, bude The Surge niečo pre vás. Hoci to nie je bez chýb, isté kúzlo tomuto počinu uprieť nemožno. Osobne som váhal aj nad trochu vyšším hodnotením (čo je u mňa dobré znamenie), no keď som sa zamyslel, že tento rok už vyšiel Nioh, ktorý je kvalitou o triedu vyššie, tak zostávam pri čísle, ktoré nájdete pod textom. Pokiaľ však máte podobné hry radi a páčili sa vám i Lords of the Fallen, pokojne si k hodnoteniu nejaké tie % prirátajte. The Surge predstavuje pre Deck13 určite posun vpred a ja som zvedavý, ako sa popasujú s Lords of the Fallen 2. Potenciál Deck13 majú, skúsenosti už majú taktiež, stačí iba vychytať chybičky a budú môcť konkurovať svojim slávnym konkurentom.

The Surge - Dark Souls so sci-fi zasadením?
The Surge je kvalitné a náročné akčné RPG, ktoré fanúšikom žánru určite urobí radosť. Škoda, že sa autorom nepodarilo vyvarovať niektorým chybám, mohlo to byť ešte lepšie. Ak však máte hlad po niečom, čo vás potrápi, potom je The Surge dobrou voľbou.
  • Súbojový systém
  • Atmosféra
  • Herná doba