Slnko sa zastavilo na oblohe. Prvé slová, ktorými nás víta taktické ťahové RPG situované do severskej mytológie s názvom The Banner Saga. Zastavením slnka sa však neprerušil život Zeme a vaše dobrodružstvo ešte iba začína…

The Banner Saga Complete Pack obsahuje dva vydané diely z plánovanej trilógie, financovanej skrz crowdfunding. Bonusom oproti pôvodnému samostatnému vydaniu oboch dielov, je režim survival, ktorý je zahrnutý v druhej časti ságy. Ak ste sa tejto sérii dodnes vyhýbali, pokúsim sa vám priblížiť, čo všetko ponúka.

The Banner Saga 1

Príbeh začína zvláštnym znamením zastavením slnka a z útrob zeme začínajú vychádzať čierni bojovníci v ťažkých brneniach, ktorí sa volajú Dredge. Tí budú vašimi úhlavnými nepriateľmi už od prvých konfliktov. Okrem nich obývajú fiktívnu krajinu ešte dve rasy – ľudia a rohatí obri s ľudskou tvárou, takzvaní Varlovia. Už veľmi skoro zisťujete, že ľudia ani Varlovia nemusia byť vyložené dobrí, alebo zlí. Keď sa rozhodnete pre Banner Sagu, pripravte sa na poriadnu dávku textu, ktorým sa budete musieť prehrýzť. Jej dej je totiž podávaný prevažne písanou formou. Lokalizácie sme sa však na konzolovej verzii nedočkali čo môže byť pre niektorích hráčov prekážkou.

Hra sa prezentuje v dvoch rovinách. V tej prvej sledujete svojich hrdinov pri ich ceste karavánou naprieč fiktívnou krajinou. Tu sa odvíja príbeh a rozličné udalosti, ktoré môžete ovplyvnovať svojimi rozhodnutiami čoby veliteľ karavány. Všetko je vykladané slovne, s minimálnou grafickou podporou. Menia sa len obrázky postáv, ktoré sa dostanú k slovu. Niekedy však vyberáte svoje stanovisko, len na základe niekoľkých viet a musíte použiť svoju predstavivosť. Hra veľmi často pripomína klasickú textovú adventúru. No aby som vás nepomýlil, celé to má svoje čaro a The Banner Saga dokáže navodt veľkolepú atmosféru aj s tým, čo má k dispozícii.

Keď spomeniem rozhodnutia, ktoré pred vás hra pokladá, tie ovplyvňujú budúci vývoj, ale aj napríklad osudy členov karavány. Nikdy nie sú čiernobiele a v žiadnom prípade netušíte, ktorá odpoveď prinesie pozitívny výsledok do budúcna. Prijmete do karavány zúfalú družinu stojacu pri ceste? Môžete, alebo nemusíte. Vôbec však netušíte, či vás o pár dní podržia v boji a zachránia vás, alebo naopak zradia – ukradnú časť zásob a ujdú. Čo s opilcami, ktorí začali robiť počas noci neporiadok? Vyhodíte ich, potrestáte, necháte len tak? Vaše rozhodnutia majú naviac vplyv na morálku celej karavány. Jej ukazovateľ je súčasťou hlavného okna.

Zásoby na cestu sú veľmi dôležité pre fungovanie a tvoria kapitolu samú o sebe. Neustále máte na očiach ukazovateľ stavu zásob a na koľko dní ešte vydržia. Musíte na ne myslieť, pravidelne ich kupovať, alebo inak dopĺňať a hlavne ich dobre strážiť. Udalosti počas cesty vás častokrát pripravia o značnú časť zásob. No možno som sa len nesprávne rozhodol, keď sa lámal chlieb. To už teraz nezistím. Každopádne, zodpovednosť za život celej karavány som pocítil na vlastnej koži a atmosféra to bola hutná. Ak zásoby padnú na nulu, každý deň zomierajú členovia vašej družiny.

Grafický kabát hre veľmi pristane a epická hudba krásne zapadá do severskej mytológie. Čo mi však chýbalo, bola hudba počas dialógov, ktoré nie sú nahovorené a odklikávanie textu v absolútnom tichu pôsobí zvláštne. V pozadí síce zostali zvuky ako štebot vtákov, ale akoby tam niečo chýbalo. Ak by boli dialógy nadabované, nevytýkal by som absolútne nič.

Druhou zložkou hrateľnosti sú taktické ťahové súboje prebiehajúce na virtuálnej šachovnici. Tu proti sebe stoja štandardne dve skupiny. Každý bojovník má dvoje zložky obrany – brnenie, znázornené modrou farbou a život, znázornený červenou farbou. Počas útoku môžete zvoliť, či zaútočíte na nepriateľovu zbroj a tým ho oslabíte pred ďalším útokom, alebo sa pokúsite o úbytok jeho zdravia. Keď hodnota zdravia klesne na nulu, je bojovník vyradený z boja. Platí to rovnako pre vašich hrdinov, ale aj nepriateľov.

Útoky sa delia na kontaktné, na diaľku a kúzla. Kontaktné zrania protivníka v priamom súboji, ale musí byť vzdialený maximálne jedno políčko od súpera. Zbrane si zvoliť nemôžete a prislúchajú k hrdinom. Jeden má sekeru, iný kopiju či luk. Lukom pochopiteľne zasiahnete nepriateľa aj na väčšiu vzdialenosť. Kúzlom zasa môžete zraniť aj viacerých nepriateľov stojacich blízko seba. Každý hrdina môže použiť aj vybraný špeciálny útok. Niekto sa dokáže ohnať mečom a zasiahnuť všetkých nepriateľov stojacich okolo seba a ďalší udrieť štítom o zem a odhodiť nepriateľa o niekoľko políčok vzad a podobne.

V boji je veľmi dôležité taktické rozloženie hrdinov na hracej ploche a ich ďalší pohyb. V jednotlivých ťahových kolách dokáže každá postava prejsť určitý počet krokov a následne vykonať akciu. Takýto postup je veľmi podobný napríklad hrám série X-COM. Bojová plocha je však ohraničená a neporovnateľne menšia. Preto je dôležité svoje jednotky so slabšou obranou chrániť. Silné jednotky – hlavne obri Varlovia, v mojich bojoch slúžili ako štít a spoza ich chrbtov som útočil lukostrelcami. Takúto stratégiu som používal počas celej hry a nemusel som ju zvlášť meniť. Väčšia rozmanitosť bojov by však rozhodne neuškodila. Každý zabitý nepriateľ prináša aj odmenu v podobe skúsenosti a tie môžete použiť na zvýšenie útoku, obrany, alebo inej štatistiky a tak zlepšovať svoju družinu do ďalších bojov.

Keď sa schyľuje k potýčke, máte vždy možnosť vybrať hrdinov, ktorí sa do boja zapoja. Rovnako máte na výber, či len zbĺklo zaútočíte a odrežete nepriateľov na ceste, alebo pred samotným bojom rozložíte svojich hrdinov na stanovenej ploche. V taktickej fáze hry mi trocha prekážala neprehľadnosť. Niekedy je ťažké určiť na koho vlastne hrdina plánuje zaútočiť, alebo ktorý nepriateľ má akú úroveň života. Problém vzniká hlavne vtedy, keď stojí viacej postáv v jednej skupine, veľmi blízko pri sebe, nakoľko hrdinovia aj nepriatelia majú nad hlavami úplne rovnaké štatistiky života a zbroje. Uvítal by som rozdielne farby, alebo štýl políčok, aby sa hráč lepšie zorientoval. Ide však viac-menej o kozmetické nedostatky. Ak po boji stále nemáte dosť, môžete možnosť dohnať utekajúcu porazenú stranu a boj si ešte o niekoľko kôl predĺžiť. Ak ste však vyviazli len tak tak, budete radi, že si môžete odpočinúť a zregenerovať.

Dej sa odvíja sledovaním dvoch družín, ktoré postupne ovládate. Prvá časť ságy je ukončená prostredníctvom vašich rozhodnutí a je je cítiť, že sa tvorcovia záverom pripravujú pôdu pre ďalšie pokračovanie.

The Banner Saga 2

A plynulo prejdeme na druhý diel. V menu si môžete zvoliť rekapituláciu predchádzajúceho príbehu, no pre mňa nebola potrebná. Vzhľadom k pôvodnému časovému rozostupu medzi dielmi je to užitočná pomôcka. Pri štarte druhej ságy môžete použiť uložený súbor z jednotky a tak aplikovať svoje kľúčové rozhodnutie. Ak sa vám však nepozdáva, môžete ho obísť a začať podľa seba.

Ja som zvolil možnosť načítať uložený súbor a bol som milo prekvapený, pretože save mi ďalej preniesol aj skúsenostné body jednotlivých hrdinov. Hra teda už nezačínala zasa od nuly a RPG systém bol naviac doplnený o nové typy útokov a obrany. Takže utŕžené body za porazených nepriateľov bolo stále kde použiť.

Príbehovo hra nadväzuje na prvý diel a to s odstupom len niekoľkých týždňov. Zmenou však prešlo cestovanie vašej družiny. V prvej časti ste tvorili karavánu poskladanú z vozov, teraz pomocou lodí tvoríte akúsi flotilu plaviacu sa riekami naprieč krajinou. Na súš teda vystupujete len občas. Fungovanie hry zostáva však viac menej rovnaké. Musíte si sledovať stav zásob, morálku mužstva, pravidelne odpočívať no teraz môžete navyše trénovať obyčajných členov karavány a spraviť z nich vojakov. Môžete si tak naoko zvýšiť bojaschopnosť skupiny, ale v skutočnosti bojujete len prostredníctvom hrdinov, takže som v tréningu nenašiel uplatnenie. Prišlo mi to skôr na efekt.

Dialógy zostávajú rovnako nenadabované a bez hudby, takže tu tvorcovia zachovali svoje smerovanie. Voľby v dialógoch a celková prehľadnosť textov mi však prišli lepšie ako v prvom dieli, čo hodnotím pozitívne. Boje sú takmer identické, len bojiská prešli miernou úpravou. Tentokrát sa na nich môžu nachádzať zničiteľné prekážky, alebo ak chcete barikády. Tieto môžete postaviť aj sami, čím zabránite nepriateľom priblížiť sa k vám počas prvých kôl súboja.

Samozrejme, už od začiatku vystupujú v príbehu aj celkom nové postavy a hra vás okamžite stavia pred rovnaké neľahké rozhodnutia ako prvá časť. Súbojový systém však z môjho pohľadu začal trochu strácať dych. Potýčky sa ponášajú jedna na druhú a neprinášajú veľa nového.

Survival mode

Od prvého kontaktu s novým režimom, ktorý autori do hry pridali, mi bolo jasné, že nebude len na oko. Survival mód totiž predstavuje kapitolu samu o sebe a bojový systém, ktorý je jeho základom, je rozšírený aj o samostatný jednoduchý príbeh. Mód obsahuje celkovo štyridsať bojových misii. Tie sa striedajú v lokalitách, ktoré poznáme zo základnej hry. Na začiatku si zvolíte šesticu hrdinov spomedzi všetkých bojovníkov, ktorí sa vyskytujú v Banner Sage.

Všetci hrdinovia začínajú v štartovnom – treťom leveli. Porážaním nepriateľov zbierate skúsenosti, ktoré môžete investovať do ich vylepšení, rovnako ako v pôvodnej hre. Ak však niektorý hrdina zomrie, nemôžete ho viac použiť. Ku každému kolu treba preto pristupovať veľmi zodpovedne a uvážlivo. Ak by ste chceli aplikovať metódu pokus – omyl, tak vás budem musieť sklamať. Hra vám dovolí reštartovať súboj len trikrát počas celej štyridsať kolovej kampane. Ak nebudete získane body používať hneď na zvýšenie levelu hrdinov, neskôr môžete otvoriť ďalšiu postavu a doplniť tak družinu. Survival mód sa ukladá do samostatného súboru a pokojne by mohol tvoriť samostatnú hru.

Mód je správnym krokom tvorcov smerom k tej skupine hráčov, ktorá nemá záujem o obšírny príbeh a hromadu siahodlhých textov. Sám ho hodnotím pozitívne a hru sa mi nechcelo vypnúť, pretože som bol zvedavý aká ďalšia výzva na mňa čaká s nasledujúcim kolom.

Záverom iba zhrniem, že kúpou The Banner Saga Complete Pack nezískate jednu, ale defakto hneď tri na sebe nezávislé hry a to sa počíta. Príbeh sveta leží aj vo vaších rukách a ak ste milovníkmi RPG, silných príbehov a ťažkých rozhodnutí, Banner Sagu by ste si nemali nechať ujsť.

The Banner Saga Complete Pack - Dvojitá dávka hrdinstva
The Banner Saga Complete Pack je správnym príkladom ako robiť zlaté edície hier. Obsahuje všetko čo sme už doteraz videli, no aj mód naviac, ktorý v pôvodných hrách chýbal. Určite stojí za vyskúšanie a nedostatky, ktoré si so sebou obe hry nesú nie su významné. Kvôli absencii lokalizácie sa však musíte pripraviť na veľa anglického textu.
  • Malebný grafický kabát
  • Epická hudba
  • Rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú príbeh