Titul Kona sme si mohli zahrať už pred nejakou dobou v Early Access verzii, no jej vydanie sa nakoniec posunulo až na tento rok. Prvotina autorov zo štúdia Parabole sa teraz po viacerých updatoch a zmenách (pôvodne malo ísť dokonca o epizodický titul) dostala do sveta ako kompletná hra s plnohodnotným obsahom a my si spolu povieme ako to celé dopadlo.

Príbeh titulu Kona začína skôr pozvoľne. Ocitáte sa v úlohe detektíva menom Carl Faubert a vašou úlohou je prísť vyšetriť jednoduchý prípad vandalizmu v odľahlom mestečku v severnej Kanade. To čo sa však zdalo na prvý pohľad ako jednoduchý prípad, sa mení na zložitú záhadu v momente, keď zisťuje, že jeho kontakt je mŕtvy na podlahe miestnej benzínovej pumpy. Čo sa mu stalo? Bola to vražda alebo nešťastná náhoda? A ak to bola vražda, tak kto je vrahom? A prečo je väčšina obyvateľov mestečka nezvestná? Teraz už zostáva len na vás, aby ste zistili odpovede na tieto otázky a rozuzlili záhadu, ktorú ukrýva celé mestečko.

Ak teda v niečom Kona vyniká, tak je to v vyrozprávaní samotnej zápletky. Hra kombinuje detektívny príbeh so spirituálnymi vložkami, čo výborne dotvára atmosféru opusteného a stále zasneženého kanadského mestečka. Všetko je to pritom zaobalené príbehmi bežných ľudí, ktorých síce nikdy neuvidíte, no jednotlivé útržky z ich života, ktoré získavate prostredníctvom dokumentov roztrúsených po celej oblasti vás zaujmú natoľko, že budete chcieť zistiť čoraz viac z ich životov a dozvedieť sa o nich naozaj všetko. To najpodstatnejšie čo Kona ponúka, teda príbeh, je zvládnuté viac ako uspokojivo. Ako mysterióznej detektívke jej niet čo vytknúť.

Spirituálne prvky v hre fungujú ako v o niečo staršom ale štýlovo veľmi podobnom The Vanishing of Ethan Carter. Narazíte tu na zmrazených obyvateľov mestečka a ich posledné momenty sa vám premietnu pomocou spirituálnej vízie ktorej pôvod je aj pre samotného detektíva neznámy. Ide o veľmi zaujímavý a hre prospievajúci prvok, ktorý ozvláštňuje celý príbeh a robí ho ešte pútavejším. V neposlednom rade treba vyzdvihnúť aj výborný voice-acting hlavného rozprávača, ktorého hlas sa vám dostane pod kožu a nejeden raz vás z neho aj zamrazí.

Neodlúčiteľnou a veľmi podstatnou časťou Kony sú aj hádanky. Väčšinou ich predstavuje získanie nejakého predmetu a  ten následne musíte použiť na správnom mieste. No hra vám nikdy nedáva jasný a zreteľný návod, kde a kedy máte akú vec použiť. Musíte teda prehľadávať vždy všetko a to veľmi opatrne aby ste náhodou nevynechali niečo podstatné, čo vám bude následne brániť v ďalšom postupe. Okrem týchto pátracích úloh na vás čakajú aj klasické logické hádanky. Nejde, samozrejme, o nič zložité a žiadna by vám nemala robiť väčšie problémy ale opäť to príjemne spríjemňuje hrateľnosť a robí to z hry niečo viac ako len klasický walking simulator.

Najväčší problém však paraxodne súvisí práve s týmito hádankami a tým problémom je backtracking. Pokiaľ totiž zabudnete na nejaký predmet, prípade si ho nevšimnete, keď prídete k miestu kde ho máte použiť, odrazu ste v koncoch. Neviete kde ste ho zabudli a nedostanete ani žiadnu pomôcku kde by ste ho mohli mohli nájsť. Takže vám neostane nič iné, len pozorne prehľadávať každého jedno navštívené miesto a pozorne ho prehľadávať, či náhodou neskrýva kľúč k ďalšiemu postupu. A keďže je samotná mapa pomerne veľká, osobne som strávil párkrát dobrú polhodinu len jej prehľadavaním. Netreba asi zdôrazňovať, že to dokáže pôsobiť veľmi frustrujúco a mierne to kazí dojem z inak veľmi kvalitnej príbehovej hry.

Ďalší zaujímavý,  aj keď veľmi minimalistický prvok, ktorý Kona ponúka, je boj o vlastné prežitie. Nejde o nič zložité, teda nečakajte, že by ste sa museli dodržiavať pitný režim a zháňať si potravu. Okolité prostredie je však pomerne mrazivé a tak musíte neustále hľadať nové táboriská, aby ste založili oheň a udržali sa v teple. Súčasne sa musíte udržiavať aj v kondícii, čo vám paradoxne umožňujú cigarety. No a v neposlednom rade si musíte ošetrovať aj rany, ktoré vám pôsobí nielen príliš dlhý pobyt strávený v zime, ale aj vlci, ktorí na vás miestami číhajú v okolitej pustine a brúsia si na vás zuby.

Nemusíte sa však báť, že by ste boli nútení pred nimi výhradne utekať. Na obranu totiž budete mať k dispozícii širokú škálu zbraní. Budete tak môcť používať nielen strelné zbrane, ale napríklad aj sekeru, ktorá vám nejedenkrát zachráni život. No zbrane nepredstavujú jedinú možnosť ako sa zbaviť hladných vlkov. V opustenom mestečku taktiež nájdete i zásoby jedla, ktoré vám taktiež poslúžia za týmto účelom a dokážu odlákať týchto predátorov z vašej stopy.

Plnohodnotná verzia titulu Kona dokazuje, že nádeje, ktoré sme do nej vkladali už pred rokom, boli naozaj oprávnené. Autorom sa podarilo dôstojne uzavrieť mrazivú cestu, na ktorú nás nasmerovali už vlani. Výborne skombinovali prvky viacerých žánrov a podarilo sa im vytvoriť zaujímavý mix klasického detektívneho príbehu a mysteriózneho dobrodružstva. Jediné čo autori úplne nezvládli, súvisí s chvíľami až frustrujúcim backtrackingom, zrážajúcim hru o niečo viac, akoby si zaslúžila. Inak však ide o veľmi kvalitne odvedenú záležitosť.

Kona - Dokážete vyriešiť tajomstvo kanadskej divočiny?
Titul Kona ponúka naozaj mrazivú atmosféru a skvelý mysteriózny príbeh, ktorý vám nedá spať až kým ho nedokončíte.
  • Pútavý príbeh a atmosféra
  • Spirituálne vložky
  • Menšie survival prvky
  • Občasná frustácia z backtrackingu
0%

Veľký fanúšik hier, ktorý si dokáže rovnako užiť temnú adventúru ako aj futuristické FPS. Hry hrávam v podstate od malička a asi aj preto som si k nim vybudoval veľký vzťah a stali sa aj mojou najväčšou vášňou. Okrem hier samozrejme obľubujem filmy a miestami si prečítam dobrú knihu. No hry budú mať v mojom srdci vždy najväčšie miesto.