Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Koľkokrát sme to už videli, alebo o tom čítali? Utopická vízia ideálneho sveta, ktorú si  v hlavách vysní pár jednotlivcov, akosi nikdy nefunguje dlho a navyše tie konce bývajú vždy desivé. História je už plná takýchto prípadov a herní vývojári nezostávajú pozadu, pretože je to vždy vďačný námet na hru. Je mnoho videohier s podobným námetom, pričom asi k najznámejším patria série BioShock a System Shock. A práve z týchto dvoch hier si P.A.M.E.L.A. berie inšpiráciu najviac.

V System Shocku sa do chaosu prepadlo iba osadenstvo vesmírnej lode a bola za to zodpovedná okrem iných faktorov najmä umelá inteligencia Shodan. V BioShocku sa však zrútilo celé jedno veľké, dovtedy funkčné spoločenstvo ľudí, akoby poď ťarchou vlastnej skazenosti, aj rukami a činmi konkrétnych jednotlivcov. P.A.M.E.L.A. prakticky kombinuje tieto dva prístupy do jedného. V nej sa do kolapsu dostane jeden krásny, utopický ostrov s príznačným názvom Eden (BioShock) a je za to zodpovedná umelá inteligencia, ktorá mala pôvodne udržovať poriadok (System Shock).

Hra začína v momente, kedy už plávajúci ostrov Eden nie je žiadnym rajom. Zase raz jedna utopická predstava spoločnosti padla a hráč sa prebúdza z kryospánku do neutešeného sveta, v ktorom sa niečo fatálne pokazilo. Prvé kroky neukazujú z krásy ostrova nič. Po prebudení sa vy ako hlavná postava ocitáte v akejsi uzatvorenej interiérovej oblasti, kde vládne tma, blikajú svetlá. Na ľavej ruke máte akýsi malý mini počítač, kde sú rozsiahle záznamy o vašom stave. Nablýskaný, vyleštený a futuristický interiér, v ktorom sa ocitáte, pripomína zlatú klietku. Ta je však posiata mŕtvymi telami a na drahý vyleštený mramor s kalužami krvi tíško dopadá prach. Niektoré mŕtvoly však neležia, ale stoja, či podivne kľačia, akoby zostali zmrznuté vo svojej poslednej chvíli. Keď však na vás pred východom zaútočí aj oživená mŕtvola, hneď vám bude jasné, že hlavnou motiváciou bude čo najskôr uniknúť z tejto hrôzostrašnej, chladnej krásy…

A ja sa snažím uniknúť, ale akosi to nejde. Nie, že by som nevedel prísť na mechaniky, ale proste mi na to hra nedáva priestor. Ako to myslím? Hlavným problémom je technická stránka. Prejdem pár metrov a začnú sa načítať textúry… Chvíľu počkám, znížim detaily a začnem pre istotu novú hru. Výsledok? Niekoľko minút loadingu, čakanie na to, ako to pôjde s menšími detailmi a… stále nič. Opäť lagovanie, opäť čakanie a keď už všetko ako-tak funguje, tak nastáva nemilosrdný pád s chybovou hláškou… Nevzdávam sa a hru spúšťam znovu. Znižujem čo sa dá a napäto čakám, čo sa bude diať. Hra loaduje dobrých osem minút, počas ktorých na mňa civí povzbudivý nápis: „Práve pracujeme na skrátení nahrávacích časov, prosíme o trpezlivosť.“ Potom sa konečne spúšťa, ale horko ťažko dosahuje 20 fps. So sebazaprením teda prejdem hodný kúsok hry na hranici hrateľnosti a potom ju vypínam.

Je chyba v mojom počítači, ktorý sa nachádza podľa autorov niekde na úrovni medzi minimálnymi a doporučenými požiadavkami? Patche v súčasnosti vychádzajú takmer každý deň, takže toto už o dva týždne nemusí platiť, ale aj tak. Alebo je chyba u vývojárov, že zase sľúbili niečo, čo nestihli? Definícia survival hororu tak akoby dostávala nový rozmer. Chcel som prežiť s mojou postavou v nepriateľskom prostredí, alebo som chcel prežiť svoj zápas s technickou stránkou hry?

Po posledných patchoch sa už však hra začína predsa len zlepšovať a odrazu cítim jej veľký potenciál. P.A.M.E.L.A. možno sčasti pripomína System Shock alebo BioShock, ale je tu cítiť i silný vplyv značky Deus Ex. Aj tu sú totiž prítomné takzvané augmentácie, aj tu je podobné, futuristicky naleštené prostredie, ktoré túto kultovú hru evokuje celkom príjemne. V globále ide o open-world survival horor, kde samotný štýl hrania závisí do veľkej miery na samotnom hráčovi. Takže je vás, či budete postupovať stealth spôsobom, alebo strieľať nepriateľov a používať špeciálne schopnosti. Všetky postavy by údajne mali reagovať na rozhodnutia a akcie samotného hráča. Skripty by sa teda mali vyskytovať v obmedzenej miere a hlavným hýbateľom príbehu by tak mali byť práve vaše interakcie vyvolávajúce následné reakcie. To neviem posúdiť, nakoľko som sa nedostal až tak ďaleko, ale pokiaľ je to pravda, tak by bolo asi naivné očakávať prepracovanejšiu zápletku.

Starí ľudia vravievali: Nechváľ deň pred večerom. Ja to budem trošku parafrázovať a napíšem – nehaň hru pred vydaním. P.A.M.E.L.A. bola uvoľnená už 9. marca, aj keď zatiaľ iba v programe predbežného prístupu na Steame. Tvorcovia tvrdili, že na Steam v predbežnom prístupe určite nepustia nejaký nefunkčný prototyp. S tým nemôžem úplne súhlasiť, ale je pravdou, že aktuálna verzia skutočne obsahuje všetky základné a hlavné prvky. Bohužiaľ, v mojom prípade je to na hranici hratelnosti. Hra by mala byť v predbežnom prístupe zhruba pol roka, maximálne však deväť mesiacov. Počas tejto doby by mali vychádzať rôzne content patche a updaty, po ktorých sa bude P.A.M.E.L.A. pomaly rozrastať. S vydaním plnej verzie sa v súčasnosti počíta ešte tento rok. Teda, pokiaľ sa niečo nepokazí, ako to už v utopických svetoch často býva…

Hru na preview poskytla spoločnosť


Komentuj!

komentárov