Spoločnosť Guerrilla Games pozná asi každý majiteľ konzoly Sony PlayStation. Holandské vývojárske štúdio ešte za čias PlayStation 2 debutovalo v roku 2004 titulom Shellshock: Nam ’67, ktorý viac – menej zapadol, i keď išlo o vydarenú hru. Z dnešného pohľadu je však omnoho dôležitejšia informácia, že iba pár mesiacov po vydaní Shellshocku priniesli hráčom prvý diel first person strieľačky Killzone. Tá sa počas nasledovných rokoch stala pre PlayStation niečím, čím je zase Halo pre Xbox. S príchodom PlayStation 4 prišiel aj štvrtý diel Killzone s podtitulom Shadow Fall, ktorý nebol zlý, no na svojich predchodcov kvalitatívne nemal. Guerrilla Games skrátka potrebovali od Killzone oddych. A tak sa zrodil Horizon Zero Dawn…

Hoci život Horizon Zero Dawn započal už v roku 2011, a teda po vydaní Killzone 3, na plné obrátky sa začalo na hre robiť až po skončení prác na Killzone Shadow Fall. Potom nasledovali úniky, ktoré hovorili o tom, že Guerrilla chystá titul Horizon, v ktorom budú mechanické potvory, pričom má ísť o open-world akciu. Úniky sa neskôr ukázali ako pravdivé, nakoľko Horizon Zero Dawn je naozaj open-world titul a dokonca v ňom nechýbajú ani tie mechanické tvory. To je však iba zlomok toho, čím tento titul naozaj je.

Vitajte v post-apokalyptickom svete!

Príbeh hry je zasadený do post-apokalyptického obdobia, no nie takého, na aké sú hráči zvyknutí z iných titulov. V Horizon Zero Dawn nie je všetko zničené, vzduchom sa nešíri nebezpečná radiácia a už vonkoncom po vás nepôjdu rôzne zmutované príšery. Vo vízii Guerrilla Games sa dostávame do sveta, ktorý sa po apokalypse vrátil späť ku koreňom. Ľudia žijú v osadách, využívajú osvedčené techniky lovu a moderná technológia je pre nich zlo. Týmto príbehom si prejdeme spoločne s Aloy, hlavnou hrdinkou, ktorá žije vo vyhnanstve. Stará sa o ňu Rost, ktorý ju odmalička vychovával, učil ju, ako to v tomto svete chodí, a taktiež aj to, ako prežiť. Aloy však nie je z vyhnanstva nadšená, nakoľko podľa miestnych zákonov nie je možné s vyhnancami udržiavať kontakt a ani s nimi komunikovať. Aloy preto túži po začlenení do kmeňa, aby mohla viesť „normálny“ život a najmä zistiť, kto je jej mamou.

Príbeh hry sa samozrejme netočí iba okolo Aloy, pretože tu nájdete niečo ako príbeh v príbehu. Na jednej strane síce sledujeme príbeh Aloy, no okrem toho je tu aj príbeh sveta. Zisťujete čo sa stalo, prečo ľudstvo nežije v moderných mestách, ale (z nášho pohľadu) v zaostalých osadách a pod.. Pokiaľ od tejto hry budete chcieť naozaj prepracovaný príbeh, ktorý nie je plytký, tak ste na správnej adrese. Áno, autori titulu si dali naozaj záležať a priniesli hráčom príbeh, ktorý dáva zmysel, je dosť osobný a veľmi dobre napísaný. Pokiaľ ste sa podobne ako ja báli, že v tejto hre pôjde iba o lov mechanických tvorov, môžete sa upokojiť. V tomto smere musím Guerrilla Games pogratulovať, príbeh sa podaril na jednotku. O nič horšie na tom nie je ani Aloy, ktorú si veľmi rýchlo obľúbite. Je sympatická (nemyslím tým vzhľadovo), má osobnosť a nechýba jej istá dávka cieľavedomosti. Pokiaľ sa s touto hrdinkou ešte niekedy stretneme, má obrovský potenciál stať sa ikonou značky PlayStation tak, ako napríklad Nathan Drake, Kratos, či Ratchet & Clank.

Svet, ktorý neprestáva udivovať.

Herný svet Horizon Zero Dawn je niečo, o čom sa vcelku ťažko hovorí, najmä ak vás nechcem pripraviť o prekvapenia. Hoci sa v rôznych traileroch a propagačných materiáloch ukázalo dosť, tajné tromfy si Guerrilla nechala pre seba. I z toho dôvodu som zvoli do recenzie screenshoty, ktoré nebudú prezrádzať takmer nič. Jedno vám však môžem povedať, herný svet neprestáva udivovať takmer nikdy. I keď už som myslel, že ma autori nemajú čím prekvapiť, opak bol pravdou. Rôzne prostredia, kopec detailov a živosť celej fauny a flóry je skrátka na špičkovej úrovni. Listy na stromoch sa hýbu vo vetre, tráva sa nádherne vlní a model nasvietenia tomu všetkému dodáva šmrnc. Neviem, koho to mohlo napadnúť, ale je tu aj taká drobnosť, ako mravce nesúce listy zo stromov.

Mnohokrát som sa pristihol, že som si v duchu hovoril, že ešte chvíľku a vypnem to. Predsa len, dve hodiny v noci, ráno vstávate do práce, no i tak to nešlo. Zvedavosť mi nedala, chcel som zistiť, čo si pre mňa autori nachystali za najbližším kopcom, skalou a či neobjavím opäť ďalší kúsok informácie o tom, čo sa stalo s predošlým svetom. A myslím si, že na tom budete podobne.

Nezaostáva hrateľnosť?

S veľkou radosťou vám môžem ihneď povedať, že nie. Horizon Zero Dawn je titul natlačený rôznymi mechanikami, ktoré síce už boli k videniu niekde inde, no autori výborne odladili a prispôsobili tunajšiemu svetu. Lov je vďaka dostupným mechanizmom naozaj zábava, môžete na to ísť hrubou silou, no zvoliť môžete aj rôzne pasce, či skoliť nepriateľa pekne potichu. Sám som bol na pochybách, či Guerrilla Games dokážu po sérii lineárnych strieľačiek ponúknuť niečo zaujímavé, no oni to dokázali s pokojom Angličana. Aspoň to teda tak pôsobí…

Okrem bojov samozrejme nechýba ani objavovanie prostredia, ktoré ma za celú dobu neomrzelo. Veľkú váhu na tom má ovládanie, ktoré je responzívne a intuitívne, takže vám behom pár minút všetko prejde takpovediac do krvi. Lozenie, kradmý postup, crafting, tiché zabitia, streľba, všetko je na svojom mieste a funguje tak dobre, ako si len hráč vie predstaviť.

Aloy má k dispozícii Focus, ktorý vám bude veľkým pomocníkom. Nielenže dokáže ukázať, kadiaľ sa pohybuje hliadkujúci nepriateľ, pri väčších protivníkoch vám odhalí ich slabé miesta. To sa vždy hodí a bude iba na vás, či tieto rady využijete, alebo nie.

Crafting, RPG prvky, veď to poznáte…

Hoci je Horizon Zero Dawn v jadre akčnou hrou, nechýbajú v nej veľmi obľúbené mechaniky, ako je napríklad crafting. Autori už počas vývoja upozorňovali, že crafting bude veľmi dôležitou súčasťou hry a ja môžem iba potvrdiť, že neklamali. Každú chvíľu budete niečo vyrábať (najčastejšie muníciu a pasce), pričom to za celú dobu nie je ani na okamih otravné. Potrebujete ohnivé šípy, zväčšiť vak na suroviny, alebo vyrobiť výbušnú pascu? Nie je problém, zvládnete to ľavou zadnou.

Okrem craftingu sa nezabudlo ani na RPG prvky, pričom tieto sa netýkajú iba Aloy a jej schopností, ale aj vylepšovania zbraní. Schopnosti, ktoré sa Aloy môže naučiť sú rozdelené do troch kategórií, pričom bude záležať iba na vás, v ktorej utratíte nazbierané skúsenosti. Chcete sa naučiť silent kill? Tichý doskok z výšky? Urýchliť svoje uzdravovanie? To všetko je k dispozícii a čaká iba na to, ktorou cestou sa bude uberať hráčova myseľ.

Okrem zlepšovania schopností je možné upraviť aj oblečenie pre Aloy. Nejde však iba o kozmetické zmeny, všetko má svoje pre a proti. Je to síce drobnosť, ale som rád, že sa myslelo aj na niečo podobné.

Technická stránka, skoro mi spadla sánka.

Horizon Zero Dawn je z technologického hľadiska úplná paráda. Nech už doma máte klasickú PlayStation 4, prípadne vylepšenú PlayStation 4 Pro, v oboch prípadoch je na čo pozerať. Hra vyzerá výborne, nemá problémy so snímkovaním a dovolím si tvrdiť, že vyzerá ešte lepšie, ako minuloročný Uncharted 4: A Thief’s End, pričom Horizon Zero Dawn je hra s otvoreným svetom. Svet hýri farbami, výhľad do diaľky nie je rozmazaný, nechýbajú drobné detaily, až sa mi to nechcelo veriť.

Vizuálnej stránke zdatne sekunduje aj zvuková zložka. Hoci je soundtrack bez pochýb vydarený a ponúka mnoho pekných hudobných motívov, zvuky okolitého prostredia sú famózne. Ak máte k dispozícii kvalitnú audio zostavu, prípadne aspoň slúchadlá, budete sa vyžívať v tom, ako krásne všetko zvučí. Či už pôjde o prírodu, dabing postáv, prípadne nepriateľov, tu nie je čo vytknúť.

Iba samé chválospevy?

Doteraz áno, no v tejto časti si neodpustím zopár vecí, ktoré mi trochu vadili. V prvom rade je to voda. Nech už je okolitý svet akokoľvek nádherný, vodné toky by si zaslúžili vylepšiť. Dážď je úplne v poriadku, no akonáhle vbehnete do potoku, tam už je to horšie. Okrem vody sa nie úplne vždy podaril lip-sync. Občas postavy otvárajú ústa inak, než by sa patrilo, no našťastie nejde o nič hrozné.

Posledná vec, ktorá síce nie je chybou v pravom slova zmysle, sú súboje s ľudskými protivníkmi. Tie nie sú zábavné tak, ako súboje s mechanickými protivníkmi, no vzhľadom na zameranie celého titulu to tak trochu dáva zmysel. Tieto tri veci sú z mojej strany v podstate jediné veci, ktoré trošku narúšajú inak bezchybný dojem z Horizon Zero Dawn.

Je to všetko?

Nie nie je, ale už i tak som toho napísal až až a ja budem iba rád, ak krásu tohto titulu objavíte na vlastnej koži. V krátkosti by som však ešte zopár vecí rád spomenul. Herná doba je približne 30-40 hodín, aspoň čo sa príbehovej línie týka. Ak budete plniť aj vedľajšie úlohy,  bez problémov prekonáte aj 60 hodín. Hovorím o normálnom tempe, ak sa niekto bude ponáhľať, môže si hernú dobu skrátiť, no bola by to škoda. Užite si túto hru, neprebehnite ňou iba tak, pripravíte sa o obrovskú časť zážitku. Vedľajšie misie sú totiž taktiež zábavné a i keď rozmanitosťou nevyrazia dych, nenudil som sa ani pri jednej.

Zaujala ma ešte jedna drobnosť, ktorou je fast travel. Nestačí iba prísť na určené miesto, pred použitím tohto prvku si musíte urobiť zásoby. Na dlhú cestu je predsa potrebná strava, takže budete musieť získať mäso a pod.. Je to iba drobnosť, no i tak mi utkvela v pamäti a je to určite dobrý spôsob, ako tento mechanizmus ozvláštniť.

Konečná…

Ako ste už asi pochopili, Horizon Zero Dawn je vynikajúca hra. Ja som si ju skutočne užil a verím tomu, že si ju užije aj každý jeden z vás. Guerrilla Games vytvorili svoju najlepšiu hru doposiaľ a ja budem iba rád, ak Killzone nechajú ešte odpočívať a nabudúce sa opäť vrátia do tohto sveta. Dámy a páni, PlayStation získal ďalší klenot do zbierky, ktorý by si nemal nechať ujsť nikto z vás. Hoci som už pri Nioh vravel, že ide o ašpiranta na jednu z hier roka, u Horizon Zero Dawn som si tým istý. Síce je iba začiatok roka a konkurencia bude tvrdá (napríklad Mass Effect: Andromeda), no Horizon Zero Dawn je nová značka, ktorá nepotrebovala X pokusov na to, aby sa prebojovala na vrchol. A to sa cení.

sony-logo

Horizon Zero Dawn – Nový klenot PlayStationu
Horizon Zero Dawn je bez najmenších pochýb vynikajúci titul a pokiaľ vlastníte PlayStation 4, mali by ste si ho zadovážiť. Výborne vyzerá, skvelo sa hrá a ešte k tomu dokáže neustále udivovať. Guerilla Games prekonali sami seba a vytvorili svoj doposiaľ najlepší titul a zároveň vytvorili jednu z najlepších konzolových exkluzivít. Ešte stále váhate?
  • Zaujímavý príbeh, výborná postava Aloy
  • Obrovský svet, ktorý dokáže neustále prekvapovať
  • Herná dĺžka, kopec možností, technické spracovanie