Rodina produktov Sound Blaster je veľmi početná a z ponuky spoločnosti Creative si naozaj dokáže vybrať každý jeden hráč. V dnešnej recenzii si predstavíme univerzálnu USB zvukovú kartu s modelovým označením Sound BlasterX G1, ktorú pokojne môžete neustále nosiť so sebou.

V prvom rade sa pozrieme na špecifikácie, testovaného hardvéru, budeme pokračovať rozbalením produktu a jeho konektivitou, no a článok zakončíme tradične praktickou skúsenosťou testovaného hardvéru.

Technické špecifikácie

Konektivita:

4- pólový 3,5mm jack konektor na pripojenie headsetu (slúchadlá + mikrofón)

USB 2.0, USB 3.0

Dodatočné audio technológie:

X-Plus, Scout Mode

Podporované operačné systémy:

Mac OS X v10.8 +, Windows® 10, Windows® 8.1, Windows® 8, Windows® 7, Windows Vista®

Parametre integrovaného D/A prevodníka:

24-bit / 96kHz

Systémové požiadavky:

Intel® Core™2 Duo alebo AMD® ekvivalent ( odporúčaná frekvencia na jadro 2.8 GHz +)

Microsoft® Windows 10 32/64 bit, Windows 8.1/8.0 32/64 bit, Windows 7 32/64 bit, Windows Vista® 32/64 bit SP1 +

1GB RAM

>600 MB voľného miesta na pevnom disku

Potrebný voľný USB 2.0/3.0 port (odporúča sa USB 3 v prípade použitia dodatočných ovládačov)

Obsah balenia:

Sound BlasterX G1, manuál, informácie o záruke

Zo špecifikácii je jasné, že Sound BlasterX G1 pripojíte k takmer akémukoľvek PC či MACu. Zvuková karta podporuje oba masovo rozšírené operačné systémy Windows a macOS, podpora pre Linux absentuje. Toto však skutočne nepovažujem za mínus. Natívna podpora pre hardvér v rámci Linuxu bude pravdepodobne dostupná, horšie to bude z rozbehaním ovládačov, ktoré odomykajú dodatočnú funkcionalitu pre pripojený hardvér. Ak teda patríte k tým promile hráčom na Linuxe, pozor na to.

Funkcionalita, konštrukcia, dizajn

G1 01Hneď pri prvom pohľade na produkt je jasné, že Creative SoundBlasterX G1 patrí k prenosným zvukovým kartám. Nie je to však taká obyčajná zvuková karta, ktorú zakúpite na ebay za 99 centov. G1tka ponúka unikátne vlastnosti softvérového nastavenia ktoré sú príznačné pre výrobcu Creative. Ak ste čítali našu recenziu na digiálny headset Creative SoundBlastex H7, o niektorých z nich určite viete už veľa.

Zariadenie teda okrem toho, že dokáže vytiahnuť z vášho zariadenia zvuk, dokáže omnoho viac. To všetko pri zachovaní skutočne kompaktných rozmerov. Zariadenie je tak malé, že ho bez väčších problémov skryjete do dlane. Zariadenie integruje jediný 3,5mm jack vstupom. Toto so sebou prináša značné výhody, no každá minca má dve strany:

• Ak vlastníte headset s mikrofónom, ktorý disponuje 4 pólovým jack konektorom, nemáte problém a fakt integrácie jedinej jack zdierky uvítate.
  • Ak však vlastníte headset, ktorý ústí do dvojice 3 pólových Jack konektorov, máte problém, G1tka ponúka len jeden konektor, a tak nebude môcť pripojiť ku zariadeniu mikrofón z vami používaného headsetu. Toto považujem za skutočne veľký problém pre veľkú časť aktívnych hráčov. Veľa hráčov používa oddelene mikrofón a slúchadlá, rovnako má stále aj v dnešnej dobe veľa headsetov dvojicu 3j pólových výstupných jack konektorov. A kupovať si nový headset len skrz to aby ste si mohli dovoliť používať G1 plnohodnotne, taktiež neznie najmúdrejšie

Okrem toho však v rámci dizajnu a konštrukcie niet čo vytknúť. Výrobca nenechal nič na náhodu a zariadenie osadil aj predlžovacím káblikom, ktorý zabezpečí lepšiu manipuláciu so zariadením ako takým. V prípade ak by toto predĺženie medzi USB a samotným telom zariadenia absentovalo, neviem si v praxi predstaviť pohodlie pri používaní. Nebojím sa ani tvrdiť, že takéto riešenie by viedlo k veľmi rýchlemu zničeniu samotného USB konektora, poprípade aj poškodeniu USB vstupu vo vašom zariadení. Hráči vedia byť veľmi náruživí a v stave hnevu to väčšinou schytá prvý práve headset.

Telo zariadenia pripomína obyčajný USB „kľúč“. Celé zariadenie bez problému schováte do dlane ruky. O jeho jednoduchej prenášateľnosti teda nie je pochýb.

Zariadenie pôsobí pevne. Zostrojenie je v poriadku, počas doby testovania som sa nestretol so žiadným poškodením tela prístroja, a to som ho skutočne nešetril. Bežne som nosil Creative SoundBlasterX G1 „niekde hodené vo vaku“ a vôbec to na ňom nebolo poznať. Páči sa mi, že Creative zvolil skôr matný, respektíve brúsený povrch, dá sa vďaka tomu predísť nechcenému vizuálnemu znehodnoteniu poškriabaním.

Aby som nezabudol, Creative myslel aj na moderný trend a nechýba teda v tele svetielko, ktoré nie až tak intenzívne podsvieti písmeno X na tele zvukovej karty. V praxi podsvietenie neruší = nemám s tým problém. Škoda však, že sa nedá úplne deaktivovať v nastaveniach ovládačov.

G1 03

Softvér, Zvuk

Softvér

V prvom rade by som rád uviedol na pravú mieru, že ak nechcete nijak meniť zvukový prejav, uspokojíte sa bez ekvalizéru, dodávaný softvér nemusíte inštalovať. Zariadenie funguje aj bez neho a svoju základnú funkciu zvukovej karty si Creative Sound BlasterX G1 splní bez problému.

Creative však pribalí niekoľko zaujímavých funkcionalít v rámci svojho softvérového portfólia.

BlasterX Pro dovoľuje dodatočné nastavenie ekvalizéru, jeho uloženie, ako aj prepínanie medzi preddefinovanými režimami.

Toto nastavenie integruje, podľa výrobcu citujem, „… niekoľko prednastavených audio profilov pre populárne súťažné tituly ako Counter-Strike: GO“. Creative toto nastavenie ponúka ako čosi, čo hráč v nastaveniach zvolí a softvér sa postará o celú konfiguráciu enginu tak, aby ponúkol čo možno najlepší zvuk. Samozrejme to záleží od konkrétnej hry. V takom CS: GO vás bude pravdepodobne zaujímať hluk chodenia nepriateľov (footsteps), v League of Legends to bude niečo iné a pod.. V praxi to prekvapivo funguje. Stačí zvoliť CS: GO a ako hráč si rozhodne polepšíte. Osobne však nepreferujem takýto „hw cheating“, ktorý je síce plne povolený, no osobne som zvyknutý na natívny zvukový prejav hry a jeho zmena mi prekáža. Áno, v konečnom dôsledku budete so zapnutým X-Plus počuť nepriateľa jasnejšie/skôr, no nie je to nič pre mňa. Ale veď skúsiť treba, tak smelo do toho. Niekomu takéto nastavenie určite sadne a nečudoval by som sa, keby ho používali aj niektorí vrcholoví hráči.

No a aby som nezabudol, k dispozícii je aj tzv. Scout Mode. Tento vám dovolí počuť nepriateľa zo skutočne veľkej diaľky. Opäť to funguje a opäť to bude čisto na užívateľovi, či mu to sadne alebo nie.

Zvuk

G1 02Najpodstatnejšia časť zvukovej karty je produkcia zvuku. G1tka sa s ničím nemazná a ponúka plnohodnotnú náhradu za vašu integrovanú zvukovú kartu. Prečo by ste si však kupovali niečo, čo už máte? Dôvodov je niekoľko.

Externá zvuková karta je skvelý spôsob, hlavne pre notebooky, ako sa zbaviť nechcenej interferencie, ktorá vzniká z mnohých elektronických súčastí PC. Je úplne normálne, že ak

Pri prvom teste som sa zameriaval najmä na celkovú kvalitu prednesu pri prehrávaní hudby. Použil som výhradne mne známe nahrávky. Ako prehrávač bol použitý notoricky známy foobar.

Herný test pozostával z dvoch hier 5v5 v hre League of Legends. Ako dlhodobý hráč som sa zameriaval najmä na zlepšenie pohodlia pri hraní, taktiež som sa snažil posúdiť posun voči integrovanému riešeniu. Z akčných hier som si vybral Battlefield 1, prvú misiu až dokonca.

Pri výbere filmu som nijak nevymýšľal a vybral som akčný trhák The Expendables 3. Mnoho akčných scén, výbuchov, no i dialógy počas akcie udávajú pomerne vysoké nároky na ozvučenie.

Pri slúchadlovom teste som slúchadlá od Audiotechnica s modelovým označením ATH-ESW9 + Sony MDR-1RBT

Nakoľko je Creative SoundBlasterX G1 primárne určená na slúchadlový posluch, tentokrát som nepoužil na účely praktického testu reproduktory.

Hudba

Prvá vec, čo som spravil pred testovaním karty, bola, samozrejme, konfigurácia v ovládačoch. Povypínal som teda všetko, čo akokoľvek modifikuje spracovávaný zvuk.

Prvý postreh zo zapojenia, integrovaný zosilňovač je prekvapivo dostatočne silný. Pri nízkej hlasitosti narazíme na úbytok dynamiky prednesu z dôvodu nedostatočného prúdového vybudenia meniča. Napriek tomu nemala G1tka problém utiahnuť tieto stredne náročné meniče.

Čo mi však akosi chýbalo globálne a popravde ma v tomto zvuková karta dosť sklamala, bola dynamika. Tá sa pohybuje skutočne na úrovni priemeru a v tejto kategórii sa produkt nedočká pochvaly. Prednes je taktiež svetlejšieho charakteru, čo nemusí vyhovovať každému, na druhú stranu, takýto typ prednesu môže pekne doplniť menej svetlé slúchadlá. V prípade kombinácie G1+slúchadlá so svetlým prednesom to však neplatí.

G1 04

V kombinácii so Sony MDR-1RBT, ktoré majú „menej svetlý charakter“, možno konštatovať príjemný prednes bez väčších chýb. Každopádne, oboje slúchadlá vedia oceniť podstatne kvalitnejší DAC, aj z toho dôvodu by som neodporúčal kombináciu „lacného“ DAC s tak drahými slúchadlami, nakoľko sa tým automaticky oberáte o plný potenciál slúchadiel. V prípade zapojenia jednoduchých slúchadiel nižšej kategórie (Koss porta pro, Sennheiser PX100 a podobne) nastáva opačný extrém, keď sa neoplatí investovať toľko peňazí do zvukovej karty, nakoľko takéto slúchadlá hrajú takmer zo všetkého rovnako. Je teda extrémne dôležité, aj v rámci tejto triedy správne párovať zvyšok zostavy tak, aby ste dostali za svoje peniaze maximum. Creative Sound BlasterX G1 si pokojne potyká so slúchadlami menej náročnými na vybudenie, poskytne im pomerne kvalitný DAC, no zároveň vysoké napäťové zosilnenie.

Hry

Pri hrách som si dovolil zaexperimentovať použitím mnohých dodávaných funkcií, ktoré nastavíte z pohodlia užívateľského prostredia. Skúsenejší už približne vedia, čo ten, či onen efekt vykoná na samotnom prednese, kedy sa to, či ono oplatí použiť. V skratke, pri hudbe skutočne odporúčam všetko vypnúť, nakoľko použitie akejkoľvek formy ekvalizácie nemusí mať (a ani nemá) pri zariadení s touto cenovkou priaznivý vplyv na výsledný prednes. Každopádne, pri hrách je miesto aj na takéto zásahy do prednesu.

Už len mierne pošteklenie nastavení citeľne mení prednes k inému. A práve táto zvukovka je predávaná pre hráčov. Možnosti nastavení je veľa, a ak sa udržíte na uzde, nastaveniami ani moc nerozhasíte kvalitu prednesu.

G1 05

Film

V prípade sledovania filmov či seriálov v podstate platí to, čo pri hrách. Kto chce, zapne si dodatočné funkcie, ktoré karta ponúka. Kto nie, môže využiť neekvalizovaný prednes samotného prevodníka. Osobne som pri filmoch preferoval zapnutie Crystalizéru. Finálny efekt skutočne dokáže okoreniť prednes na slúchadlách, ktoré podávajú neutrálnejší prednes. Na druhú stranu, dokáže poriadne rozhádzať prednes slúchadlám, ktoré majú výraznejšie vytiahnuté konkrétne pásmo.

Ak sa však dostatočne vyhráte s efektami, ktoré táto karta ponúka, otvára sa pre milovníka filmu nová éra zvuku. Pomocou efektu možno skutočne aj na lacnej zostave získať pomerne zaujímavý zvuk s trojdimenzionálnym priestorom.

G1 06

Záver

Čo dodať teda na záver? Ak ste hráč a hľadáte skvelú zvukovú kartu s veľkým množstvom nastavení, Sound BlasterX G1 bude pre vás. Nie je to bezchybný produkt, ak by výrobca integroval aspoň dvojicu audio vstupov separátne pre mikrofón a slúchadlá, chyby by sa hľadali len veľmi často. Konštrukčne, zvukovo, prakticky niet čo vytknúť, za svoje prachy dostanete presne to, čo deklaruje výrobca. Vstup do zvukového sveta Creative, ktorý ponúka hráčom veľké množstvo nastavení, pri zachovaní zvukovej kvality.

Za zapožičanie produktu na testovanie ďakujeme zastúpeniu spoločnosti

Creative Sound BlasterX G1 - Univerzálna USB zvuková karta
Creative Sound BlasterX G1 je veľmi zaujímavý produkt a pokiaľ hľadáte kompaktnú externú zvukovú kartu, ide o dobrú voľbu. Vyššie hodnotenie kvôli absencii samostatných vstupov pre slúchadlá a mikrofón dať však nemôžem, to by skrátka takýto produkt obsahovať mal. Ak vám tento nedostatok nebude prekážať, smelo do G1 choďte, čo sa pomeru cena/výkon týka, tam nemám žiadne výhrady.
  • Kompaktný rozmer
  • Ovládače – bohaté možnosti nastavenia
  • Výkon/kvalita prednesu