Kalypso Media nie je neznámym pojmom na hernej scéne a toto vydavateľstvo stojí napríklad i za sériou Tropico. Najnovšou hrou, ktorú pomohli uviesť svetu, je Urban Empire, budovateľská stratégia od fínskeho štúdia Reborn Games. Ako sa vydaril tento, na prvý pohľad, pomerne zaujímavo sa javiaci titul?

Recenzovaná verzia: PC

V Urban Empire, podobne ako v konkurenčnom Cities: Skylines, preberáme úlohu mestského staviteľa. Vašou úlohou bude vytvoriť fungujúce mesto, dbať o všetky potreby obyvateľov a v neposlednom rade prežiť všetky nástrahy ktoré prináša daná doba. Klasické budovanie mesta však oživuje i politika. V Urban Empire je totiž do hry šikovne zakomponovaná aj táto oblasť nášho života. Ale poďme pekne poporiadku. Hra vám na úvod vašej kariéry ponúkne na výber jednu zo štyroch rodín. V jej mene, ako aj v menej jedného jej predstaviteľa, preberiete kontrolu nad územím, ktoré sa budete snažiť skultivovať v priebehu 200 rokov a to počnúc rokom 1820. Každý jeden predstaviteľ rodiny má svoje vlastnosti – niektoré sú negatívne, iné pozitívne. Aby to nebolo také jednoduché, každý jeden je časom nahradený svojím potomkom.

urban empire

Ako naznačuje úvodný odstavec, Urban Empire stavia na dvoch pilieroch. Tými sú práve politika a mestská výstavba. Mestská výstavba sa zaoberá logicky stavbou mesta. Ide o to, kde a akým spôsobom sa rozhodnete postaviť distrikt, alebo ak chcete štvrť a kam do nich umiestnite strategické a servisné budovy ako mestskú halu, knižnicu, policajnú stanicu a podobne. Pomocou sliderov nastavíte veľkosť rezidenčnej, obchodnej a industrialnej zložky v rámci vytvorenej štvrte a ich hustotu. Po tomto relatívne jednoduchom úvode prichádza už skôr otravnejšia časť a tou je množstvo klikania.  Pre každú novú štvrť je potrebné postaviť aj vylepšenia ako napríklad plynové lampy, odtoky, asfaltové cesty, telefónne búdky. Nedajte sa zmiasť,  na mikromanažment a presné rozmiestňovanie týchto súčasti môžete rovno zabudnúť. V menu len kliknete, ktoré vylepšenie chcete a potvrdíte jeho nákup. Možno to vyznieva jednoducho a zábavne, ale nie je to celkom tak. Keď potrebujete postaviť novú štvrť, musíte sa totiž ku každému vylepšeniu preklikať jednotlivo a po chvíľke už len automaticky klikáte na vyskakovacie okienka bez rozmyslu.

urban empire 2

Každé spomenuté vylepšenie dosiahnete pomocou výskumu v technologickom okienku. Každá jedná doba z piatich úrovni ponúka strom vylepšení. Prvá úroveň ponúka napríklad plynové osvetlenia, kanalizačné systémy. Druhá, ktorá sa otvorí neskôr, zase ponúka elektrinu, telefóny a podobne. Každé odomknuté vylepšenie potom implementujete do svojej štvrte. Tu však prichádza na rad spomínaná politika. Vaše mestečko má občanov v mestskom zastupiteľstve v podobe troch strán.  Všetko sa musí najprv schváliť v hlasovaní. Dopredu viete, kto návrh podporí, kto bude proti a kto bude nerozhodný. Tu môžete využiť svoj vplyv a na osobných stretnutiach s predstaviteľmi strany im dohovoriť, prečo by mali podporiť práve váš návrh. Samozrejme, aj oni občas prichádzajú s návrhmi, ktoré môžete podporiť alebo aj nie. V hre majú svoje zastúpenie aj rôzne náhodné udalosti, ktoré môžete riešiť niekoľkými spôsobmi. Čo napríklad urobíte, ak napríklad istý predstaviteľ strany údajne šíri syfilis? Alebo vám vaše plány zhatí veľká hospodárska kríza. Vaše rozhodnutie má následne vplyv na to, ako sa odvíja vaša podpora či nepodpora v zastupiteľstve a hlasovaniach. Každá strana zastupuje istú vrstvu ľudí, a každá ma svoju agendu, takže viete na akú strunu zabrnkať, aby sa vám dostalo potrebné množstvo hlasov. Počítať musíte s tým, že zvýšenie daní zrejme chudobnejšia vrstva nepríjme s nadšením, no zbohatlíci majú z čoho platiť atď.. Vaším cieľom je udržať vašu rodinu pri moci po dobu 200 rokov a nedať sa odvolať z pozície lídra mesta. V tom momente pre vás totiž hra skončí.

Ako je na tom technická stránka? Samotná hra zaberá na disku približne 2,5 GB voľného miesta a už to naznačuje, že asi nepôjde o hru nabitú grafickými efektmi a najnovšími technológiami. Moje obavy sa v tomto naplnili. Graficky hra rozhodne neurazí, no od špičky má rozhodne ďaleko. Mestečko každopádne vidíte, jednotlivé domy rozoznáte a prevažnú časť hry aj tak tvoria len textové okienka. Rovnako tak je na tom aj zvuková stránka, ktorá nie je zlá, ale opakujúca sa melodická hudba vám časom môže začať liezť krkom.Vytknúť by sa dala aj kamera. Jediné použiteľné nastavenie je to úvodné, nemá zmysel to nejako meniť.

urban empire 3

Ako teda zhodnotiť Urban Empire? Za cenu 45€ obráťte vašu pozornosť inam. Postráda potrebnú hĺbku, technické spracovanie je priemerné a hra ako taká je repetetívna. Znovuhrateľnosť je na bode mrazu. Rozhodne nejde o nevydarenú hru, nápad pôsobí sviežo, avšak cenovka by mala zodpovedať aj obsahu a tu to bohužiaľ vôbec neplatí. Fúzia politiky a výstavby mesta pritom ponúkla veľmi sľubný potenciál, ktorý zostal niekde v štvrtine či polovici cesty. Ak vás však tento koncept naozaj láka,  počkajte si na nejakú akciu. Pri cene 15-20€ by hra stála za zváženie.

Kalypso Media logo

Urban Empire - Vybudujte si vlastné impérium
Urban Empire ponúka dobrý nápad spojenia politiky a výstavby mesta. Z istej časti však ostalo iba pri nápade, ktorý pôsobí nedokončene a chýba mu potrebná hĺbka. Najväčším problémom však ostáva mimoriadne vysoká cena.
  • Koncept spájajúci politiku a výstavbu mesta
  • Herné princípy sa vám dostanú rýchlo pod kožu
  • Technická stránka