Značka Resident Evil je tu s nami už dlhých 21 rokov, pričom za túto dobu stihlo vzniknúť viac ako 25 hier. Toto číslo je naozaj úctyhodné, no bohužiaľ, tých skutočne kvalitných dielov je omnoho menej. V posledných rokoch sa Resident Evil až na zopár výnimiek dokonca odklonil od hororového žánru a pretransformoval sa na takmer čistokrvnú akciu. Keď bol predstavený plnohodnotný siedmy diel, Capcom hrdo prehlásil, že ide o návrat ku koreňom série. Bola to však pravda?

Hneď v úvode musím priznať, že sériu Resident Evil mám vcelku rád. Pamätám si, ako som ešte na prvej PlayStation hral prvé časti, ktoré v tej dobe boli naozaj niečo. Je pravdou, že som si užil aj prerod série v podobe Resident Evil 4, no od piateho dielu ma séria prestávala zaujímať. Bolo to najmä vďaka príklonu k akcii na úkor hororu, i keď sa občas objavil aj svetlý náznak (napríklad Revelations), že séria nie je úplne stratená. Keď Capcom počas minuloročnej E3 predstavil Resident Evil VII biohazard, hra si dokázala získať moju pozornosť. Nasledovné demo ma len utvrdilo v tom, že toto by mohol byť Resident Evil pre mňa, i keď došlo k zmene pohľadu do first person režimu. Dosť však rečí okolo, poďme sa presunúť na usadlosť rodiny Bakerovcov.

Resident Evil VII - 01

Welcome to the Family, Son!

Siedmy Resident Evil v porovnaní s predošlými časťami servíruje príbeh, ktorý sa drží viac pri zemi, nepletie do toho rôzne vírusy, nákazy a podobne, i keď mne bolo už dopredu jasné, že úplne mimo kánonu sa hra držať nebude. Čo a či vôbec má tento príbeh súvis s predošlými udalosťami ale musíte zistiť sami a ja vám to prezrádzať nebudem. Keď sa na to pozrieme detailnejšie, tak nás Resident Evil VII biohazard zavedie do roku 2017, teda štyri roky po udalostiach Resident Evil 6.

Resident Evil VII - 02

Hlavným hrdinom je Ethan Winters, obyčajný muž, ktorý narozdiel od predošlých hrdinov tejto série nemá žiadny vojenský výcvik. V úvode dostane Ethan správu od svojej ženy menom Mia, na čom by nebolo nič extra zvláštne, keby Mia nebola už tri roky nezvestná. Mia po vás chce iba jednu vec, a to aby ste sa držali ďalej. Stále zamilovanému Ethanovi to však nedá a vyberie sa do Louisiany, konkrétne fiktivného miesta pomenovaného Dulvey. Tu nachádza zdanlivo opustenú plantáž so starým domom. Ak ste už hrali demo, tak viete, že táto usadlosť úplne opustená nie je, keďže ju obývajú Bakerovci. Už na prvý pohľad riadne šialená rodina, na čele s tatkom Jackom. Kde je Mia? Prečo sú Bakerovci tak mimo? Čo sa to tu dopekla stalo? Ako vlastne všetko so všetkým súvisí? Na to už musíte prísť sami, avšak za seba môžem povedať, že Resident Evil VII biohazard má konečne dobrý príbeh a nie iba béčkovu zápletku, ako tomu bolo v minulosti. Veľký palec smerom nahor!

Pohľad na svet vlastnými očami.

Azda najväčšou zmenou oproti predošlým dielom, je zmena pohľadu z tretej do prvej osoby. Mnoho fanúšikov práve vďaka tomuto rozhodnutiu zlomilo nad najnovším dielom palicu, ale je to hlúposť. Napriek tomu, že došlo k tejto zmene, Resident Evil VII biohazard je pravý Resident Evil a nie iba klonom P.T., či Outlastu (mimochodom, siedmy Resident Evil už bol vo vývoji, keď sa P.T. dostalo na verejnosť).

Resident Evil VII - 03Späť je ukladanie pozícií iba na určitých miestach (v minulosti písací stroj, tentokrát kazetový rekordér), truhly, kam si môžete uložiť prebytočné veci z inventára, no a keď už som pri tom inventári, ten je späť taktiež. A niekedy ho budete preklínať, rovnako ako tomu bolo v minulosti, napríklad pri prvej časti. Miesto v ňom je totiž veľmi obmedzené a hoci ho môžete rozšíriť, na nedostatok voľných slotov budete trpieť pomerne často. I v tomto smere je to návrat ku koreňom série. K tomu staré dobré hádanky, „opustené sídlo“, fanúšikovia sa tu skrátka budú cítiť ako doma. A že sa na veci pozeráme z pohľadu prvej osoby? Vôbec to nie je problém, iba to znásobuje atmosféru, ktorá ja vynikajúca.

Plnohodnotný VR zážitok?

Viem, že táto oblasť asi nebude pre veľkú časť z vás zaujímavá, siedmy Resident Evil je však prvý AAA titul, ktorý prichádza s podporou VR. A plnohodnotnou… Celú hru od začiatku až po koniec môžete hrať s nasadeným PlayStation VR headsetom a je to naozaj výborný zážitok. Nechcem sa VR sekcii venovať dlho, no ak náhodou PS VR vlastníte, mali by ste si zadovážiť aj dnes recenzovaný titul. Hoci to nie je úplne dokonalé a chybičky sa nájdu – prelínajúce sa titulky s postavami či objektami, občas titulky nie sú veľkosťou prispôsobené hraniu vo VR a nahrávanie videokaziet bez priestorového efektu trochu narúša VR dojem, i tak je hranie Resident Evil VII biohazard vo VR veľký zážitok. Hororová atmosféra je ešte znásobená, útoky nepriateľov sú desivejšie a plne priestorový 3D zvuk vás mnohokrát dokáže pripevniť k stoličke, ako to najlepšie lepidlo. A o tom, že by sa vo vás niekedy človek krvi nedorezal, ani nemusím hovoriť.

Resident Evil VII - 05

Druhá strana mince

Autor: Matty

Testovaná verzia: PC

Resident Evil patrí k mojim najobľúbenejším sériám a hoci mi stopercentne nesedel smer, akým sa začala postupne uberať, v podstate mám rád aj piaty, či šiesty diel. Návrat ku koreňom, ktorý sľuboval siedmy diel, som však iba vítal. I napriek tomu som bol pomerne zdržanlivý  a ako mnohí iní som mal pocit, že toto už nebude Resident Evil, aký som poznal. O to viac som prekvapený, ako veľmi som sa nakoniec mýlil. Resident Evil VII je totiž číra esencia toho najlepšieho zo starých častí v atraktívnom modernom balení. Akcia výrazne ustupuje strachu z okolitého prostredia, nechýbajú klasické logické hádanky, liečivé bylinky a atmosféra celkovo funguje na jednotku. Rozhodne kvitujem, že príbeh sa posunul späť ku komornejšiemu vyzneniu, kde sa hlavný hrdina sa iba snaží prežiť a nie zachrániť svet a nevadí mi ani že napojení na predošlé diely je  zdanlivo minimum. No nerád by som zachádzal do spoilerov…

Tak, či tak, sedmička disponuje jedným triumfom a tým je, samozrejme, pohľad prvej osoby, ktorý činí celý ten boj o prežitie o poznanie intenzívnejším – a vo VR to potom bude nepochybne platiť minimálne dvojnásobne. Či už pobehujete po nehostinne pôsobiacich lokalitách, hráte s nepriateľmi na skrývačku, alebo si to s nimi priamo rozdávate pomocou vášho zbraňového arzenálu (za zmienku stoja aj nápadité bossfighty), dianie vás dokáže pohltiť natoľko, že prestanete vnímať aj nejaké tie menšie nedostatky. Ako napríklad grafická stránka, ktorá by mohla byť predsa o niečo lepšia, alebo nie vždy ideálne riešené checkpointy. No z môjho pohľadu nejde skutočne o nič zásadné a s výnimkou občasných poklesov FPS na určitých miestach mi PC verzia prišla takmer bezproblémová. Resident Evil VII biohazard by som pokojne zaradil k tomu najlepšiemu, čo pod týmto menom vzniklo. Capcom nasadil hneď na úvod nového roka latku mimoriadne vysoko a dal rýchlo zabudnúť na nevydarený Umbrella Corps. Teraz už len zachovať toto smerovanie, aby sme sa mohli nabudúce konštatovať, že to nebola žiadna náhoda.

Resident Evil VII - 07

Nič nie je dokonalé a ani siedmy Resident Evil nie je výnimkou…

Každá hra má svoje silné a slabé stránky a záleží od autorov, ktoré prevážia tie druhé. V tomto prípade našťastie víťazia pozitíva nad negatívami, avšak nejaké tie výhrady predsa len mám. Nech už je spomínaný inventár návrat ku koreňom série, prečo nemožno v modernej hre niečo skrátka odhodiť na zem? Trestom za to by bolo, že si pre danú vec musíte v prípade potreby dôjsť miesto toho, aby sa po odložení do truhly automaticky presunula do ďalšej. Druhou vecou, aspoň pre mňa je celkom veľký počet checkpointov a to, že sa vám najťažšia obtiažnosť Madhouse odomkne až po prejdení hry. Spomínam to preto, lebo až pri tejto obtiažnosti začína ten pravý survival horor. Žiadne neobmedzené ukladanie, žiadne checkpointy – až v tomto prípade budete mať o svoj život naozaj strach.

Resident Evil VII - 06Najvýraznejší nedostatok v mojich očiach predstavuje dĺžka hry. Hoci autori sľubovali cca 15 hodín, v skutočnosti je to tak 10. Nevravím, že 10 hodín je málo, no tie 2-3 hodinky by som ešte skutočne uvítal, nakoľko je Resident Evil VII biohazard naozaj zábavnou hrou, od ktorej sa ťažko odtrhnúť, a preto budete pozerať na záverečné titulky skôr, než si budete priať.

Spomenúť musím ešte grafiku. Hoci je na tom siedmy Resident Evil graficky veľmi dobre, občas sa predsa len objavia zastaralé textúry, čo trochu narúša celkový dojem. Ani vonkajšie lokality na tom nie sú úplne najlepšie, najmä hneď v úvode, ale nejde o nič vážne. Ak to zhrniem, naozaj závažné negatívum tu nenájdete.

Resident Evil VII - 08

Koniec dobrý, všetko dobré…

Na záver môžem iba skonštatovať, že autori neklamali – Resident Evil VII biohazard je naozaj návratom ku koreňom série. Hoci sa na hru pozeráme z pohľadu vlastných očí, vôbec to nie je na škodu a tento krok vnímam ako správne rozhodnutie. Odhliadnuc od toho tu fanúšikovia nájdu prvky, ktoré kedysi milovali na tejto sérii. Siedmy Resident Evil je Resident Evil v každom ohľade, a to som tomu už ani sám neveril. Ak máte radi horory, neváhajte ani chvíľu, pretože hneď prvý tohtoročný zástupca tohto žánru bude možno aj tým najlepším.

Resident Evil VII biohazard – Návrat ku koreňom?
Resident Evil VII biohazard dokazuje, že s touto sériou je ešte stále potrebné počítať. Výborná atmosféra, pamätihodné záporné postavy, mnoho klasický prvkov a dobrý príbeh robia z tohto počinu ihneď z úvodu roka kandidáta na najlepší horor roku 2017. A vy by ste pri tom nemali chýbať.
  • Vynikajúca atmosféra, množstvo klasických prvkov
  • Dobre zvolené prostredie, zábavná hrateľnosť
  • Plnohodnotný VR zážitok