Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Niektorí z vás starších si určite pamätajú na takzvanú zlatú éru hier, teda 90. roky. V ich prvej polovici prevládali prevažne dva žánre. Prvým boli adventúry, ktoré tvorili hlavne dve známe štúdia, Lucas Arts a Sierra. Druhým z najobľúbenejších žánrov tej doby boli RPG, ktorých odnožou boli takzvané dungeon crawlery, a tým sa budeme venovať v dnešnom článku. Starší hráči pri ňom môžu zaspomínať a mladší sa môžu priučiť niečomu z histórie hier. Hry, ktoré sú spomínané v tomto článku, nie sú ani v dnešnej dobe iba nehrateľné vykopávky. Ja sám osobne patrím k mladšej generácii a k nižšie spomínaným kúskom som sa dostal iba celkom nedávno.

Na rozdiel od ostatných RPG je herný svet v dungeon crawleroch zobrazovaný výhradne z pohľadu hráča a jeho pohyb je obmedzený na prechody medzi štvorcami, z ktorých je celý herný svet vytvorený. Takže nielen že sa samotné hry odohrávajú v podzemných bludiskách ale aj pôdorys herného sveta má formu bludiska, vytvoreného na princípe štvorcovej siete. Boje prebiehajú v real-timovom režime, alebo aj na ťahy. Táto definícia žánru je však uznávaná iba v Európe, zatiaľ čo  napríklad v Japonsku sú za dungeon crawlery považované aj izometrické RPG, ak sa celé odohrávajú  v bludiskách. To sa týka najmä  hier vytvorených v japonskom editore RPG Maker. My sa však prikláňame k európskej definícii žánru a preto sme vám pripravili tento výber herných klasík. Ale dosť bolo rečí a prejdime rovno k nášmu rebríčku.

10. Lands of Lore: Throne of Chaos (1993)

12732-lands-of-lore-the-throne-of-chaos-dos-screenshot-battle-againstPrvou hrou v tomto rebríčku je RPG od štúdia Westwood Studios, Lands of Lore: Throne of Chaos. Lands of Lore vo svojej dobe vynikala prevažne nádhernou rozprávkovou atmosférou, skvelou zvukovou stránkou a hlavne tým, že hra bola v CD verzii kompletne nadabovaná, čo bolo u RPG vtedy dosť nevídané. Lands of Lore mal na svoju dobu veľmi jednoduchú náročnosť a i systém hry bol oproti iným vtedajším RPG podstatne zjednodušený. To však mnohým v tej dobe vôbec nevadilo, pretože väčšina hier, ktoré vtedy vznikali, neboli prechádzky ružovou záhradou a tu to mali aspoň o niečo ľahšie.

9. Eye of the Beholder II: Legend of Darkmoon (1991)

93288-eye_of_the_beholder_ii_the_legend_of_darkmoon_1991strategic_simulations_increv1-1-5Eye of the Beholder II je pokračovanie úspešnej hry Eye of the Beholder od štúdia Westwood Associates. Prvý diel bol viac-menej kópiou Dungeon Mastera s lepším prostredím a s pravidlami Dungeons Dragons. No aj tak sa pre mnohých stal srdcovkou a prvým RPG dungeon crawlerom. Prvý Eye of the Beholder sa odohrával čisto iba vo viacpodlažnom dungeone, bez toho aby ste sa pozreli na povrch. Ale v Eye of the Beholder II sa hráč pozrie už aj do vonkajšieho sveta Faerunu, aj keď iba na chvíľu. Navyše je tam viac hádaniek ako v prvom dieli, aj viac NPC… Súbojový systém je klasicky o klikaní na ikonku meča, ako vo viacerých iných dungeonoch, príbeh nie je najoriginálnejší, ale aj tak si tu EotB zaslúži svoje miesto.

8. Betrayal at Krondor (1993)

maxresdefaultBetrayal at Krondor od štúdia Dynamix bol na svoju dobu nesmierne originálnou hrou. Nebol to typický štvorčekový dungeon, v hre sa dalo pohybovať aj viacerými než len štyrmi smermi. Betrayal at Krondor ponúkal aj obrovský otvorený svet, prepracovaný príbeh, ktorý však mal základ v knižnej sérii spisovateľa Raymonda Eliasa Feista. Ten po úspechu napísal i knihu Zrada v Krondore, ale tá sa nedočkala takého úspechu ako herná verzia a z väčšej časti ju aj kopírovala. Keď v hre začne súboj, dianie sa automaticky prepne z prvej osoby do pohľadu tretej a ťahového režimu, kde vidíte všetky postavy z boku. V Betrayal at Krondor ste si však netvorili klasickú dužinu ako v iných RPG, ale hráčove postavy sa po určitých kapitolách sa striedali, čo vtedy nesadlo každému.

7. Realms of Arkania: Star Trail (1994)

realms_of_arkania_-_star_trail-2

Realms of Arkania: Star Trail je druhý diel série Realms of Arkania od štúdia Attic Entertainment Software. Jej systém je založený na pravidlách nemeckej stolnej hry Das Schwarze Auge (Dark Eye). Realms of Arkania ponúkol zaujímavý súbojový systém, v ktorom sa hra prepla do izometrického ťahového režimu, čo bol veľmi zaujímavý nový prvok. Ďalšou zaujímavosťou je možnosť hrať hru ako klasický štvorčekový dungeon, alebo s možnosťou otáčania, ako to poznáme z novších titulov. Taktiež môžeme spomenúť, že titul využíval 3D engine a v dobe kedy vznikol pritom 3D grafika nebola v RPG až tak využívaná. Realms of Arkania: Star Trail rovnako ponúkal zaujímavý a prepracovaný svet v ktorom sa odohráva napríklad aj novšie RPG Drakensang: The Dark Eye (2008).

6. Ishar 2: Messengers of Doom (1993)

ishar2-7Séria Ishar od štúdia Silmarils vynikala na hernom trhu už od prvého dielu z roku 1992 svojou nádhernou grafikou a vo svojej dobe išlo o vrchol vizuálneho kresleného spracovania. Prvý dielvšak okrem unikátneho vizuálu príliš veľa neponúkal. Hra bola veľmi krátka a nenašli ste v nej veľa klasických dungeonov. Až druhý diel ponúkol väčší svet, dlhšiu hernú dobu a lepšie grafické spracovanie. Navyše bola aj odstránená aj nezmyselná nutnosť ukladať hru za herné peniaze. Okrem toho sa toho veľa nezmenilo, súbojový systém bol klasicky, teda klikanie na ikonku zbrane a príbeh bol celkom jednoduchý. Originálnym prvkom všetkých troch dielov sú na svoju dobu unikátne vzťahy medzi postavami. Hráčovi sa teda mohlo pokojne stať aj to, že sa medzi sebou jeho postavy pozabíjali.

5. Might and Magic III: Isles of Terra (1991)

might-anMnohí z vás určite poznajú známu sériu Heroes of the Might and Magic. Viete však, že ešte pred ňou existovala populárna séria štvorčekových dungeonov známa ako Might and Magic od štúdia New World Computing? Prvý diel vyšiel ešte v roku 1987 a bola to pekelne náročná hra. Druhý diel bol viac menej kopírka prvého dielu, len s lepším grafickým spracovaním a väčším herným svetom. Tretí diel už ponúkol úplne odlišný a lepší vizuál, systém a dlhú hernú dobu, ktorá sa mohla natiahnuť až k stovke hodín. Hra ponúkla zjednodušený ťahový systém súbojov, maximálne otvorený svet a univerzum kombinujúce sci-fi a fantasy. Might and Magic III bol oveľa jednoduchší než prvé dva diely, ale aj tak to nebola casual záležitosť.

4. Albion (1996)

albionAlbion od štúdia Blue Byte Software je neoficiálne pokračovanie hier Ambermoon a Amberstar. Všetky tieto hry sú známe tým, že sa vo vonkajšom prostredí odohrávajú v izometrickom režime a vo vnútornom prostredí alebo v mestách sa prepnú do prvého pohľadu osoby, rovnako ako iné klasické dungeon crawlery. Albion je už v 3D engine, ale ten využíva len v spomínanom first person pohľade. Albion začína na fantasy hru veľmi netradične a to na vesmírnej lodi, ktorá havaruje na neznámej planéte. Na tejto planéte však ľudia žijú ešte len v stredoveku a tak využívajú mágiu a používajú iba klasické stredoveké zbrane. Súboje sú ťahové, hráč ovláda viac postáv, ktoré môže nájsť, alebo si ich najať. Albion každopádne vôbec nie je jednoduchou záležitosťou. Náročnosť je miestami na vysokej úrovni a tak je hra určená prevažne pre hardcore hráčov.

3. Dungeon Master (1989)

dungeon_master_1280wDungeon Master je asi najväčšia klasika na poli počítačových hier a vo svojej dobe išlo o revolučný titul. Dá sa povedať, že definoval celý žáner dungeon crawler ako taký a všetky ďalšie hry tohto žánru už len vychádzali z princípov Dungeon Mastera. Na PC síce vyšiel v roku 1989, no pôvodne bol vydaný už v roku 1987 na platformu Atari ST a vytvorilo ho štúdio FTL Games. Hra bola revolučná v mnohých veciach, ktoré sa dnes považujú za samozrejmosť. Mohli ste v nej napríklad ručne spúšťať páky, alebo tlačidlá. V starších tituloch bol totiž na takéto prvky určený iba textový riadok a páku alebo tlačidlo ste na obrazovke nevideli. V Dungeon Masterovi bola ako v prvej hre možnosť hádzať predmety, alebo ničiť dvere. Jednoducho to bola prvá hra, ktorá naplno využívala interakciu s prostredím. Bol to aj jeden z prvých dungeon crawlerov, ktorý bol reálne hrateľný, pretože staršie kúsky boli často prehnane náročné. To však neznamená, že Dungeon Master bol jednoduchý.  Hráčom i tak nič nedaroval a prejsť bez návodu ho dokázali len najvytrvalejší z nich. Dnes už síce nie je až tak tak originálny ako kedysi, ale svoje tretie miesto si zaslúži už len kvôli tomu, že neskoršie hry sa ho snažili už len napodobňovať a iba niektorým sa ho podarilo úspešne prekonať…

2. Ultima Underworld: Stygian Abyss (1992)

f2df556b-d764-4e1c-90b2-0f377b87abb2Ultima Underworld od štúdia Blue Sky Productions bola vôbec prvým RPG, ktoré využívalo naplno 3D grafiku, možnosť skákania, plávania a vertikálnu možnosť pohľadu. Hra bola výnimočná v rámci žánru v tom, že ste ovládali len jednu postavu a v realtime súbojovom systéme používali viaceré druhy útokov. Navyše, pri súbojoch bolo vidieť už aj zbraň, čo bolo v tej dobe u dungeon crawleru niečo nevídané. Hra má aj pomerne prepracované dialógy a postavy, čo sú prvky, ktoré boli v tomto žánri vždy iba druhoradé. Ultima Underworld ponúkala aj zaujímavý dizajn prostredia, hororovú atmosféru a zvláštnu hudbu. V hre prechádzate niekoľkými podlažiami Stygijskej priepasti a zisťujete že sa v nej nachádzajú aj stvorenia, s ktorými sa dá rozprávať. Takže úlohu vám pokojne môžu zadať aj takí goblini… Každopádne, Ultima Underworld je zaujímavý a neopakovateľný zážitok a vďaka vyššie spomínaným prvkom si zaslúži druhé miesto.

1. Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant (1992)

wizardry7Na prvé miesto som zaradil hardcore dungeon Wizardry VII od vývojárskeho štúdia Sir-Tech. Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant patrí k najväčším RPG hrám vôbec a herná doba sa môže blížiť aj k dvesto hodinám. Je to však spôsobené čiastočne aj tým, že súbojový systém je čisto ťahový a jeho tempo je preto pomalšie. Hra bola vlastne len druhým dielom v trilógií Cosmic Forge (Wizardry 6, 7, 8) ale aj tak ju žiadny iný diel svojou veľkosťou neprekonal. Wizardry VII nevyužíva žiadny automaping, takže si celé obrovské herné prostredie musíte mapovať ručne na papier. Hra síce mapping obsahuje, ale na to nutné mať aspoň u jedného člena partie skill Mapping v kombinácii s predmetom Journey Map Kit. Vo verzii Wizardry Gold je už pridaná možnosť aktívnej auto-mini-mapy v okne. Herný svet je rovnako ako v Might and Magic III a Albion kombináciou sci-fi a fantasy. Menším plusom je i to, že si môžete preniesť družinu z predchádzajúceho dielu Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge (1990) a dej Wizardry VII sa bude odvíjať od jej konca. Wizardry VII vkladám na prvé miesto vďaka obrovskému a prepracovanému svetu, špičkovo spracovaným ťahovým súbojom, na svoju dobu peknej grafike, skvelým hádankám a faktom, že sa považuje právom za legendu v tomto žánri.

4-7_04Éra dungeon crawlerov už dávno zanikla, no aj dnes sa niektorí nezávislí vývojári snažia svetu pripomenúť, aké to bolo kedysi.  Medzi najvydarenejšie nové hry tohto žánru určite patria Legend of Grimrock 1 (2012) a 2 (2014) alebo Might and Magic X: Legacy (2014). V roku 2016 vyšli napríklad také tituly ako Heroes of the Monkey Tavern, The Fall of the Dungeon Guardians, The Deep Paths: Labyrinth Of Andokost, alebo český dungeon crawler Brány Skeldalu: 7 mágů. Pokiaľ sa teda nedokážete dostať cez staršiu grafiku a chceli by ste vyskúšať tento subžáner, tieto kúsky by vás mohli zaujať. Taktiež nám môžete napísať do komentárov, ktorý dungeon sme podľa vás vynechali a prípadne i to, aké na neho máte spomienky.

Komentuj!

komentárov