Či už ste, alebo nie ste fanúšikom JRPG žánru, značku Final Fantasy bezpochyby poznáte. Táto legendárna séria je tu s nami už niekoľko rokov. Osobne sa radím práve medzi tých nefanúšikov. Nieže by mi séria nebola sympatická, nikdy som však do nej neprenikol natoľko, aby som si mohol dovoliť považovať sa za fanúšika. A o tom, že som väčšinu dielov nikdy nehral, radšej pomlčím… Každopádne, ak ste na tom rovnako ako ja, nezúfajte! Práve pre nás je nové Final Fantasy ako stvorené. A to doslova. Uvádza to hneď prvá veta, ktorá sa objaví na obrazovke po spustení hry.

Recenzovaná verzia: Xbox One

Fanúšik, či nefanúšik, dvere sú otvorené pre všetkých!

Hneď na úvod by som rád uviedol, že pri tvorení recenzie som sa vzhľadom na svoju neskúsenosť so sériou ako takou obrátil aj na zahraničných redaktorov, s ktorými som konzultoval ich osobné názory v rámci ich vydaných recenzií. V recenzii sa budem teda vyjadrovať z prvej osoby, no nie všetky skúsenosti z minulosti sú moje vlastné.

Final Fnatasy 01

Táto hra bola od prvopočiatku postavená tak, aby bola dostupná pre každého. Práve tento fakt najviac negatívne pocítia skalní fanúšikovia Final Fantasy série. Mnohým z nich sa však nový diel skutočne pozdáva. Osobne sa nečudujem, hra na mňa pôsobí viac ako RPG ako JRPG i keď to v praxi nie je, samozrejme, úplná pravda.

Poďme sa pozrieť najskôr na to, čo sa príliš nevydarilo. Hre môžem bezpochyby vytknúť optimalizáciu v rámci konzolového trhu. Nie, nie je to najhoršie a už vôbec si nemôžem dovoliť označiť hru za nehrateľnú, a to ani v graficky intenzívnych scénach. Napriek tomu badať značné frame dropy, všetko však v rámci akceptovateľnej normy. A ak by ste si mysleli, že je na vine menej výkonný Xbox One, mýlite sa. Rovnaký „problém“ bez zaváhania reprodukuje aj konzola od konkurencie, Playstation 4. A výnimkou nie je ani najnovší Playstation 4 PRO. Z toho môžem usúdiť, že problém je skutočne v optimalizácii, nie v nedostatočnom výkone použitého železa.

Ďalšia vec, čo mi počas hrania značne prekážala, bola kamera. Tu som však trocha na vážkach pretože mimo súboja mi v podstate nevadila. Práve naopak. Taká kamera z auta je úplne skvelá. Možnosti pohľadov v režime, keď idete autom, dokážu úplne pretvoriť vnímanie scenérie, čo považujem za skvelé. Kamera ma však najviac hnevala pri súbojoch, a to už tak skvelé nie je.

Mnoho fanúšikov sa posťažuje aj na nový bojový systém. Ten je orientovaný na priamu akciu a prebieha v reálnom čase. Darmo budete v nastaveniach ovládača hľadať tlačidlo na pozastavenie akcie, nech si naklikáte nejaké tie fľašky. Nič také v novom Final Fantasy XV nenájdete.

Osobne sa mi ako „nefanúšikovi“ tento systém veľmi pozdáva a túto zmenu plne rešpektujem. Už si len veľmi ťažko viem v hre takéhoto rozmeru predstaviť súbojový systém, ktorý neprebieha v reálnom čase. S určitosťou by mi prekážalo neustále prerušovanie akcie. Toto je však niečo, čo niektorí fanúšikovia vyspevujú do neba. Implementovaný súbojový systém však považujem za prepracované a s hrou funguje skvelo.

02

Priatelia na život a na smrť.

Poďme sa teraz pozrieť na to, čo sa mi na hre doslova páčilo. Neveril som že to napíšem, no je to tu. Milujem atmosféru Final Fantasy XV! FF XV možno označiť za zábavnú aj pre casual hráča. Hra pôsobí ako celok veľmi príjemne a ponúka zmes rôznych scenérií. Square-Enix tentokrát stavil skôr na vyvolanie priamej emócie ako na veľkolepé vizuálne divadlo. Na to sme si už pri sérii Final Fantasy zvykli.

Od začiatku ovládate postavu s menom Noctis. Tento hrdina disponuje okrem moderného výzoru aj špeciálnymi schopnosťami. Jednou z nich je Warp. Táto schopnosť umožní hrdinovi v boji skákať od nepriateľa k nepriateľovi. Samozrejme to nejde do nekonečna, máte obmedzené množstvo many. Dokážete sa dokonca „pripnúť“ na dopredu vyznačené miesta, z ktorých získate taktickú výhodu nad nepriateľom. Warp, ako jeden zo základných bojových prvkov, plne zapadá do bojového systému v reálnom čase. Možnosť preskočiť od nepriateľa k nepriateľovi, poprípade použiť Warp na rýchly odchod z nepríjemnej situácie, je na nezaplatenie. Aj vďaka často používanému Warpu budete však veľakrát bojovať s už spomínanou kamerou. Zameranie nepriateľa vie byť zo začiatku frustrujúce, čo môže odradiť nových hráčov série. Nebojte sa, zvyknete si, dokonca pomerne rýchlo. Stačí sa naladiť na takú tú správnu vlnu a všetko pôjde ako má… Samozrejme, Warp nie je jedinou schopnosťou vášho hrdinu. Noctis môže tasiť aj rôzne sečné a strelné zbrane. Variabilita súbojov sa tým značne rozšíri. Niektorí nepriatelia zvládajú lepšie útoky tradičným mečom a odrovná ich obojručný meč, iných pošlete do večných lovíšť skôr za pomoci strelnej zbrane.

03

Noctis však na toto všetko, samozrejme, nie je sám a sprevádza ho partia kamarátov. Každý z nich má unikátny charakter, a okrem interakcie v rámci súbojov za pomoci takvazných „Techniques“ budete celý príbeh a patálie Final Fantasy prežívať pekne spolu. Menovite sú to Prompto, Gladiolus a Ignis. Každý jeden z nich sa vyznačuje inou špecifikáciou. Zatiaľ čo Gladiolus pôsobí ako nespratný golem, Prompto sa pohybuje na bojisku agilitou pantera. Napriek tomu, že tieto postavy v podstate slúžia len ako morálny a praktický support pre vášho hlavného hrdinu, osobne som to tak nevnímal. Milujem ich vzájomné rozhovory, v ktorých každý jeden pomaly, ale isto poodhalí svoju osobnosť. Niektorí z nich majú dokonca aj zásady. Napríklad taký Ignis nešoféruje v noci. Môžete ho buď vystriedať vy, alebo sa jazda skončí. Takýchto malých špecialít, ktoré budujú charakter a osobnosť postavy je v hre neúrekom.

Žiaden šialený roadtrip sa nekoná. Namiesto toho hra ponúkne pokojné prechádzanie krajinkou.

V rámci pomerne rozsiahleho sveta sa budete pohybovať za pomoci automobilu. Futuristický moderný kabriolet s naozaj zaujímavými krivkami vás bude sprevádzať celou cestou Final Fantasy XV. Automobil si môžete vizuálne vylepšiť, a to nielen zmenou farby. Nečakajte však tunning na úrovni Need for speed. Bolo by to i tak zbytočné. Čo sa týka cestovania, môžete tak urobiť automaticky (Prompto je dobrý šofér a rád sa chytí volantu, keď je treba – teda mimo večera, keď zo zásady nejazdí) alebo môžete zasadnúť za volant Vy (manuálny režim). Ovládanie auta je .. takmer žiadne. V podstate môžete ísť len dopredu a dozadu. Otáčať volantom je možné v rámci vlastného jazdného pruhu. Jazda autom je len trocha iný fast travel systém. Na rozdiel od neho však až taký rýchly nie je. Na druhú stranu vás hra nebude prerušovať dlhým načítaním novej oblasti. Tie sa načítajú počas cesty a Vy si tak môžete vychutnať spolu s partiou skvelý soundtrack z rádia, poprípade zahájiť diskusiu na zaujímavú tému. No a keď sa tak nič nedeje, sedíte v aute, slnko zapadá,  hra dokáže ponúknuť neuveriteľne príjemnú a upokojujúcu panorámu…

Final Fantasy 06

Čo som týmto všetkým chcel naznačiť? Asi len toľko, že svojich partnerov nebudete brať ako bojovníka na blízko, bojovníka na diaľku a toho, čo šoféruje auto. Noctisovi kamaráti vám počas spoločného dobrodružstva celkom prirastú k srdcu.

Maličkosti, ktoré robia hru takou, aká je

Zaujali ma aj vyslovene maličkosti. Uvediem príklad. Ak sa presúvate z bodu A do bodu B za pomoci automobilu, a dialóg, ktorý má vyplniť cestu už skončil, Gladiolus vytiahne knihu, vyloží si nohy a začne si čítať. Keď sa mi to prvýkrát stalo, pozeral som na obrazovku ako blázon… práve o takýchto maličkostiach, ktoré dotvárajú už aj tak skvelú atmosféru, je celá hra. A aj vďaka týmto detailom ma hra, ako nefanúšika, bavila natoľko, že som sa k nej vracal vždy s úsmevom. Akonáhle si zvyknete na nedostatky titulu, čaká vás cca 50 hodín čistej zábavy, dobrého príbehu (vyslovene dobrý, čiže na trojku), no najviac ma hra dostala svojou atmosférou. Level dizajn dungeonov je, tak ako vždy v rámci série Final Fantasy, na tej najvyššej úrovni. To isté platí pre nepriateľov, ich herný model a správanie. Skvelé, skvelé a ešte raz, skvelé.

Final Fantasy 05

Záver

Čo dodať na záver? Okrem samotného hlavného príbehu svet ponúka aj mnoho vedľajších aktivít. Môžete si napríklad zachytať ryby, hľadať železné ingrediencie, vraždiť nepriateľov, na ktorých je vypísaná mastná odmena, no a hre, samozrejme, nechýba ani mnoho vedľajších úloh.

Ak si vezmeme proti sebe zápory a klady testovaného titulu, ktorý hrdo nesie názov Final Fantasy XV, u mňa jednoznačne prevažuje miska váh na strane pozitív. Hra jednoducho ponúkne toľko unikátnych nových zážitkov pre nefanúšika série, že nie je o čom diskutovať. Na všetky podstatné nedostatky, až na jeden či dva (pre mňa nemožnosť uloženia hry v dungeone a systém fungovania mágie), som si po čase zvykol a hru som si poriadne užil. Na druhú stranu kvitujem pomerne často vyskytujúci sa názor dlhoročných fanúšikov, ktorí hru odsudzujú a nepovažujú ju za pravé Final Fantasy. Pätnásty diel sa však bude modernému hráčovi s určitosťou pozdávať, a tak nám nezostáva nič iné, len odporučiť.

Final Fantasy XV – Slávna séria prichádza do sveta AAA titulov
Final Fantasy XV je výborným príspevkom do tejto rozsiahlej série. Hra má výbornú atmosféru, zábavný bojový systém a množstvo drobných detailov, ktoré potešia nejedného hráča. Škoda neposlušnej kamery, nie úplne výbornej optimalizácie a nedotiahnutého príbehu, inak by som neváhal ísť s hodnotením omnoho vyššie. I napriek týmto výhradám vám však môžem Final Fantasy XV odporučiť, a to bez ohľadu na to, či ste, alebo nie ste fanúšikmi tejto série.
  • Vynikajúca atmosféra
  • Bojový systém
  • Množstvo drobných detailov