V predchádzajúcich desaťročiach, no najmä v deväťdesiatych rokoch, boli veľmi populárne taktické real-time stratégie, v ktorých ste sa buď sami alebo za pomoci spojencov snažili takticky likvidovať nepriateľov a zvíťaziť nad druhou stranou. Hry typu Commandos, Desperados alebo Korea: Forgotten Conflict sú bohužiaľ už hudbou minulosti a dnes sa s obdobnými hrami už veľmi nestretávame. No nemusíme len so slzami v očiach spomínať, pretože práve teraz prichádza Shadow Tactics: Blades of the Shogun – stratégia ktorá nám oživí naše nostalgické spomienky.

Recenzovaná verzia: PC

Po dlhých rokoch tu máme znova stratégiu pripomínajúcu veľmi známy Commandos. Rozdiel tu však je a konkrétne v dobovom zasadení, ktorý nie je tak celkom tradičný. Japonský šogunát, to tu nebolo dokonca ani v časoch, kedy bol tento žáner hier v najväčšom rozmachu.

Píše sa rok 1615 a Japonsko sa nachádza v takzvanom období EDO. V tomto období v krajine vládne vojenská diktatúra pod velením šogúnov z rodu Tokugawa. Krajina je sužovaná tvrdými občianskymi bojmi a až po dlhom čase sa podarí nastoliť zdanlivý mier, ktorý sa snaží udržať mladý Hidetada,  syn panovníka Tokugawa. Situácia v krajine je veľmi vyostrená a to nahráva do karát sprisahaneckým skupinám, ktoré sa snažia využiť slabosť krajiny a zdrapiť okovy moci. Je potrebné zabrániť ďalšiemu krviprelievaniu.

Shadow Tactics 1Hlavnou náplňou Shadow Tactics teda bude poradiť si s týmito záškodníckymi skupinami a udržať v krajine mier. To však nie je také jednoduché a dosiahnuť to bude možné iba za pomoci osvedčených odborníkov na boj. Dôležité však je ostať nepozorovaný a bez povšimnutia, krôčik po krôčiku likvidovať všetky zárodky odporu. Taktické súboje a premyslené vraždenie nepohodlných oponentov je jediný spôsob ako dosiahnuť svoj cieľ.

Pri svojich prvých krokoch sa stretnete s hlavnou postavou celej hry, ktorou je Samuraj Hayato. Ten ovláda Ninja skill, je rýchly a dokáže zabíjať nepozorovane. Okrem toho sa vie obratne pohybovať v teréne a preskakovať zo strechy na strechu tak, aby o ňom nikto nemal čo i len tušenia. Zo svojim shurikenom (historická vrhacia zbraň), ktorý metá po nepriateľoch, si poradí s každým, kto mu stojí v ceste.  V hre je však aj niekoľko iných postáv, ktoré budete mať možnosť ovládať. Každý má svoje vlastné schopnosti a je niečím výnimočný.

Druhou hrateľnou postavou je spojenec Mugen. Ten je už na prvý pohľad statný bojovník, ktorý sa hravo vysporiada aj s presilou. Ovláda brutálne útoky a so svojou katanou (japonský meč) vybaví pokojne aj troch naraz. Jeho nevýhoda spočíva v jeho veľkosti, ktorá mu zabraňuje šplhať a skákať, tak ako to dokáže kolega Hayato. Nemá však problém privolať si nepriateľa k sebe tým, že hodí návnadu v podobe saké (japonský alkoholický nápoj).

Shadow Tactics 2Treťou postavou je sympatický starček Takuma, ktorý dokáže zabíjať nepriateľov za pomoci svojej pušky prispôsobenej na streľbu na veľké vzdialenosti. Hoci mu vek nedovoľuje presúvať sa rýchlo, dokáže byť veľmi schopným článkom odboja. Má aj malého pomocníka v podobe medvedíka čistotného, ktorý priláka nepriateľa rovno do starčekovej mušky.

Aiko je rafinovaná a prefíkaná šibalka, ktorá dokáže v prestrojení zmiasť nepriateľa. Ten si ju následne pripustí k telu a ona ho vzápätí dokáže v tichosti a z bezprostrednej blízkosti zlikvidovať. Veľmi rada a často využíva všakovaké prestrojenia, pomocou ktorých klame svojim telom.

Yuki je malá zlodejka, niečo na štýl “thiefa” no v ženskom prevedení. Dokáže vytvárať rôzne pasce a nástrahy, ktorými eliminuje svojich oponentov na oko príťažlivým spôsobom. Vlastní malú dýku a vie sa ňou skutočne efektívne oháňať. A naviac sa na ňu veľmi dobre pozerá.

Shadow Tactics 3Pätica celkovo nesmierne sympatických postáv dotvára atmosféru hry a ručím vám, že s každou z nich sa stotožníte a vybudujete si s ňou vzťah. Na autenticite Shadow Tactics sa podpísala možnosť zvoliť si aj originálny japonský dabing a kvalitná zvuková kulisa, zložená z peknej hudby a realistických zvukov dokresľuje veľmi pozitívny dojem na celú hru. Vizuálna stránka je na veľmi slušnej úrovni. Hoci hra nedisponuje realistickou grafikou moderných hier a dalo by sa povedať, že sa jedná skôr o kreslenú grafiku, pozerá sa na ňu veľmi dobre. Široká paleta farieb a rôznorodosť herného prostredia dokáže pohladiť oči nejedného hráča. Rozsiahle mapy a striedanie ročných období je zvládnuté na jednotku a každý iste ocení možnosť otáčať kamerou tak, ako je potrebné. Nechýba samozrejme ani možnosť približovať si pohľad. Z hľadiska vizuálu nie je čo vytknúť a nenarazil som ani na žiadne grafické chyby ani nedostatky.

Príbeh Shadow Tactics nie je veľkým ťahúňom. Ako som spomínal už v úvode, celým problémom je v Shadow Tactics popasovať sa s nástrahami, ktoré na vás pripravujú nepriatelia. V hre však pôjde o to, akým spôsobom sa s týmto neduhom vysporiadate. Hoci je tu možnosť zvoliť si vlastnú obtiažnosť, už na tej najnižšej sa poriadne zapotíte. Garantujem vám, že budete neustále využívať tlačidlo rýchleho uloženia a rýchleho nahrávania. Niekoho môže tento fakt odradiť, no v minulosti bola vysoká náročnosť takýchto hier samozrejmosťou. Neustále taktizovanie a plánovanie postupu vás prinúti rozmýšľať a ak sa vám taktika nevydarí, vrátite sa o krok spať, hru znova nahráte a idete odznova. Pocit dokonale zvládnutej taktiky a zdolania všetkých nepriateľov je však na nezaplatenie.

Shadow Tactics 4Už po osvojení si ovládania vás hra pohltí a to najmä svojou hrateľnosťou a štýlom postupu v jednotlivých úlohách. Hrať Shadow Tactics je veľmi návykové a sčasti je to aj tým, že umelá inteligencia hlavných postáv, ako aj nepriateľov, je na veľmi vysokej úrovni. Postupovať lokalitami tak, aby ste ostali nepozorovaní a popritom v tichosti likvidovať oponentov je nesmierna zábava. Nie je to len také bezduché zabíjanie, skutočne je potrebné uvažovať aj nad následkami neuvážených činov. Zanecháte svoje stopy v snehu? Ak si ich vojak na obhliadke všimne, bude ich nasledovať a pátrať po ich pôvode. Vojaci si žijú svoj život, rozprávajú sa medzi sebou a správajú sa ako skutočné ľudské bytosti. Práve preto majú aj svoje slabšie stránky a tie môžete ako skúsený stratég využiť. Nalákajte  si svojho nepriateľa pod labilnú skalu a sledujte, ako sa na neho zosype. Nemusíte sa bezhlavo vrhať do priameho stretu, záškodnícky preto preseknite shurikenom lano, na ktorom visia tehly. Tie zabijú stráž, ktorá hliadkuje a celé to bude vyzerať ako nehoda. Prípadne nalákajte zviera, ktoré si s vašim protivníkom poradí za vás. Niektorí vojaci staticky vyčkávajú na svojich pozíciach, no väčšina z nich sa presúva. Preto je potrebné sledovať ich a predvídať ich kroky. Ak vás v poslednej chvíli nalákajú do úzkych, využijete možnosť schovať sa v kríkoch alebo najbližšej budove.

Veľmi užitočný je akýsi radar dohľadnosti, podľa ktorého viete, či na vás nepriateľ dovidí alebo nie. Tento prvok je pri vašom taktizovaní veľmi prospešný a užitočný. Keď sa potrebujete presunúť cez lokalitu v ktorej hliadkujú nepriateľskí vojaci, odlákať ich pozornosť môžete jednoduchým hodením kameňa do priestoru povedľa. Jednoduchou fintou tak ľahko prekĺznete pomedzi zabijakov bez toho, aby vás čo i len zacítili. Takéto možnosti však nemá každá z postáv, a odlákať nepriateľov vie každá postava po svojom. Pôvabná Aiko sa vie napríklad prestrojiť za gejšu a tým nalákať nepriateľov, ktorí uvoľnia cestu vaším spolubojovníkom. Veľmi užitočný je aj zobrazovaný čas, ktorý uplynul od posledného uloženia. Na prvý pohľad bezvýznamný prvok no sami zistíte, že ho sledujete veľmi často.

Shadow Tactics 5Od začiatku hry zbierate rôzne písomnosti a zvitky, v ktorých sa ukrývajú cenné rady, tipy a opísaná je v nich tiež taktika. Všetky možnosti sa vám otvárajú postupne a veľmi zaujímavá je možnosť využiť takzvaný Shadow Mode režim. V ňom po stlačení klávesy SHIFT krajina nadobudne akýsi šedý nádych a vy potom môžete využiť viacerých bojovníkov súčasne. V taktických pasážach je táto možnosť proste nutná. Niektorým hráčom však bude možno pripadať postupné zabíjanie ako stereotyp. V podstate všetky nadobudnuté znalosti budete využívať dookola až do konca ale aj napriek tomuto faktu hra neomrzí ani v závere.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun je ozaj vydarenou taktickou stratégiou, ktorá sa svojou kvalitou vyrovná svojím o niečo starším súrodencom. Kvalitne zvládnutá atmosféra historického Japonska spojená s krásnym vizuálom a autentickým dabingom robí z tejto hry niečo výnimočné. Takých hier je v dnešnej dobe veľmi málo a skúsiť Shadow Tactics sa preto rozhodne oplatí.

daedalic-entertainment-logo

Shadow Tactics: Blades of the Shogun - Commandos po japonsky
Shadow Tactics pohladí dušu nejedného fanúšika kvalitných strategických hier, dokonca aj takého, ktorý nikdy neokúsil kvality starej školy. Hra vás vtiahne do deja a vykúzli neopakovateľný zážitok, pre ktorý sa skutočne oplatí ju vyskúšať.
  • Autenticky vyobrazené obdobie EDO v historickom Japonsku
  • Príťažlivá grafika a originálny japonský dabing
  • Obtiažnosť na štýl hier starej školy