Pendulo Studios patrí k známym tvorcom adventúr a minimálne ich dobrodružnú trilógiu Runaway si vybaví každý, kto aspoň trochu sleduje tento žáner. K svojmu najväčšiemu úspechu sa Španieli vrátili aj v zbytočnom hidden object prírastku nazvanom Hidden Runaway, no približne v tom istom čase dokázali zaujať aj svojim originálnym dielom, ktorým bola pre zmenu trochu temnejšie poňatá adventúra Yesterday. Ako dopadlo jej pokračovanie nazvané Yesterday Origins?

Pôvodná hra uzrela svetlo sveta v roku 2012, no nebola prijatá s vyloženým nadšením. Väčšina hráčov chválila dobre vystavaný mysteriózny príbeh, už menej spokojní boli s dĺžkou, či jej vizuálnym štýlom. Novinka od Pendula celkovo pôsobila dojmom, že sa na nej šetrilo viac, ako by bolo vhodné. Animácie boli viac než okresané, dabing taktiež a aj inak zaujímavý príbeh trochu trpel chaotickejším podaním a neustálym preskakovaním z jednej časovej línie do druhej. O žiadnu žánrovú špičku skrátka nešlo. Hra však i tak získala dostatok priaznivcov a tí mohli zajasať, keď bol vlani oficiálne oznámený druhý diel.

3129447-yesterday

O čom vlastne Yesterday Origins pojednáva? Hlavným hrdinom je John Yesterday, trpiaci pomerne zvláštnou diagnózou – je prakticky nesmrteľný, takže akákoľvek smrť pre neho znamená len dočasnú prekážku. Zomrieť každopádne môže, no zakaždým sa znovuzrodí v o niečo mladšom veku a v rovnakom zdravotnom stave, ako predtým. Negatívnym aspektom tejto diagnózy je však strata pamäti, čo mu život rozhodne neuľahčuje. Svetom sa už potĺka viac než päťsto rokov, no nikdy sa mu nepodarilo odhaliť, za akých podmienok získal svoju schopnosť. Spolu so svojou, po udalostiach minulého dielu taktiež nesmrteľnou, priateľkou Pauline sa tak vydáva po stopách minulosti, aby zistil, ako previesť rituál, ktorý ho zmenil a pre zmenu ho previesť správne.

Veľmi dobrou správou je, že príbeh si znova drží pomerne vysoké kvality a dokonca mi prišiel ešte o niečo prepracovanejší a pútavejší. Výhodu budú mať samozrejme tí, čo prvú časť hrali, nakoľko dvojka sa nijak zvlášť nezdržuje vysvetľovaním súvislostí a vzťahov medzi postavami. Dej sa tentokrát odohráva výhradne v dvoch časových obdobiach a až na záver, keď sa hra sympaticky vráti späť a ukáže nám, čo sa medzitým dialo z pohľadu inej postavy, si obe roviny držia chronologickú postupnosť. Čo hodnotím ako zmenu k lepšiemu. Ako John postupne odkrýva svoju minulosť, zisťuje, že nie je sám, kto chce odhaliť tajomstvo nesmrteľnosti a zápletka drží hráča v príjemnom napätí. Dočkáte sa aj viacerých zaujímavých zvratov a na pôsobivosti im neuberá ani to, že viaceré z nich sa dajú predvídať dopredu. Sympatické je i to, že niektoré postavy disponujú určitou hĺbkou a scenár občas dokáže nadhodiť aj pomerne zaujímavé myšlienky týkajúce sa večného života. Tu a tam sa síce objavuje viacero menších logických dier, ale nejde o nič, čo by vyložene narúšalo kvalitný mysteriózny zážitok. A hoci je prítomný aj humor, o vyslovene komediálnej záležitosti sa hovoriť nedá.

a18fcf074a61d0f6a45423cdcaccc0a1ee3bdb9d

Vizuálne spracovanie pozostáva z kombinácie ručnej maľovaných pozadí a 3D modelov postáv. Pozadia sú spracované na jednotku a niektoré z nich dokážu kvalitou maľby vyložene nadchnúť. Čo sa týka postáv, tam je to o niečo horšie. Zmenou oproti prvému dielu je prítomnosť klasických animácií pohybu, čo taktiež chválim, ale akonáhle sa hra prepne do dialógovému režimu, znova sú cítiť rezervy. Ich unikátny vizuálny štýl taktiež nemusí sadnúť každému a v prípade hlavného hrdinu, či jeho priateľky, dokonca môže skomplikovať snahu o vžitie sa do ich rolí. Znalci prvého dielu majú znova určitú výhodu, nakoľko si už na to mohli zvykať minule. Zmeny k lepšiemu sa dočkal aj dabing, či hudba, aj keď znova zamrzí že s výnimkou dialógov nie sú ostatné textové pasáže vôbec nadabované. Dokonca aj na animáciách sa občas stále šetrí, no nie tak výrazne ako pred štyrmi rokmi.

Ak sa vám zdal prvý diel pomerne jednoduchý a krátky, potom vás poteší, že Pendulo si to pravdepodobne zobralo k srdcu. Dohranie Origins vám zaberie viac času ako jednotka, pričom obtiažnosť išla určite nahor. Tentoraz budete napríklad na niekoľkých miestach ovládať až dve postavy súčasne a kvôli riešeniu hádaniek medzi nimi prepínať. Pomerne zásadnou zmenou je však to, že interaktívne miesta musíte po novom preskúmavať ručne. V praxi to vyzerá tak, že naň kliknete a objaví sa miniobrazovka, v rámci ktorej musíte skrolovať do všetkých strán a hľadať čokoľvek použiteľné. Získané predmety si zase môžete v inventári ľubovoľne otáčať a skúmať, či sa napríklad nedajú rozobrať. Táto herná mechanika sama o sebe neprináša nič nové, no pokiaľ chcete predmety kombinovať, učiniť tak môžete iba tak, že si jeden zväčšíte a následne kliknete na druhý. Rovnako to funguje, ak chcete použiť predmet na nejakom mieste, alebo ho dať nejakej osobe. A aby noviniek nebolo málo, niekedy od vás hra doslova vyžaduje dôvod k vykonaniu tejto činnosti. Potrebné odôvodnenie môže odhaliť buď dialógmi, alebo prieskumom postáv, ktorý funguje rovnako na báze hľadania interaktívnych miest na jej tele.

yesterdayorigins_screenshots_april2016_05

Toto všetko vyznieva zaujímavo, ale realita je trochu komplikovanejšia. Môže sa tak stať, že hoci je vám úplne jasné, čo máte urobiť, zdĺhavo hľadáte presný postup, ktorým by ste prinútili vidieť Johna či Pauline, to čo vy. Je mi úplne jasné, že išlo o úmysel, ale klamal by som však, ak by som napísal, že som si to zakaždým užíval. Občas som mal dojem, že to inak ako metódou pokus omyl nejde a práca s inventárom mi sem-tam prišla zbytočne komplikovaná. Nehovoriac o tom, že niektoré predmety zdanlivo nejdú kombinovať, no keď si prehodíte ich poradie, zistíte, že to ide. O vyložene bezproblémovej hrateľnosti sa teda nedá hovoriť a je len na vás, či to beriete ako zápor, alebo nie.

Hrateľnosť trochu kazia aj drobné technické nedostatky. Sú hráči, čo sa potýkali s miznúcim kurzorom, občas sa objavujú lagy, čo je vzhľadom na žáner zarážajúce. Menších chybičiek je dosť, ale ani v jednom prípade našťastie nejde o niečo, čo by znemožňovalo hru dohrať. A rozhodne nehrozí, že by ste sa dostali do bezvýchodiskovej situácie. Hra sa po každej dôležitejšej akcii ukladá, takže sa nikdy nestane, že by ste museli opakovať dlhší časový úsek. Kedykoľvek si naviac môžete načítať ktorúkoľvek pasáž.

room

I keď si myslím, že Yesterday Origins mohol dopadnúť aj lepšie, Pendulo Studios rozhodne urobilo krok správnym smerom. Síce sa im ani na druhýkrát nepodarilo vytvoriť vyložene výnimočnú záležitosť, ale fanúšikov adventúrneho žánru by nemali sklamať. Ak budú autori pokračovať v nastolenom trende, prípadnému uzavretiu trilógie by som sa vonkoncom nebránil. Záver Origins im síce zanechal zase o niečo menší manévrovací priestor, ale zopár medzier čakajúcich na zaplnenie tu stále je.

microids_logo

Yesterday Origins - Mysteriózne ladené okultné dobrodružstvo
Yesterday Origins predstavuje pomerne vydarený návrat nesmrteľného Johna Yesterdaya na herné obrazovky a priaznivcov ručne maľovaných adventúr a mysteriózne ladených príbehov by nemusel sklamať.