Existujú isté herné série, ktoré sa rok čo rok vracajú na naše obrazovky väčšinou len so zmenenou číslovkou. Jedným takýmto žánrom v hernom priemysle sú športy – futbal, hokej, basketbal či pre európske publikum menej atraktívne americké športy ako americký futbal alebo baseball. Otázne je do akej miery sa od seba jednotlivé ročníky odlišujú. Za rok sa toho naozaj nedá veľ vymyslieť a v drvivej väčšine takéto série prichádzajú len s minimom inovácií. Ako je na tom z tohto pohľadu Football Manager 2017?

Podobne ako športové série od EA či 2K aj Sports Interactive má svoju vlajkovú loď v sérii Football Manager. V prípade že ide o vaše prvé stretnutie s touto značkou, tak vedzte že sa v nej ujmete pozície manažéra akéhokoľvek futbalového klubu. Čo tým myslím akéhokoľvek? Nuž Sports Interactive sa vyznačuje svojím puntičkárstvom, čo sa týka tejto série a pokrýva takmer celú európsku scénu aj s nižšími a menej známymi ligami a ich súťažiami – samozrejme počnúc lesnými ligami až po absolútny vrchol v podaní ligy majstrov. Nezabúda sa ani na americký a africký kontinent, či Áziu spolu s Austráliou. Výber je naozaj veľký.  Už len táto ochutnávka musí dávať na známosť, že toto nieje hra pre každého. Ak ste fanúšikom aktívneho prístupu k futbalu a tomu čo sa deje priamo na ihrisku, asi bude pre vás vhodnejšie siahnuť po konkurencii v podobe sérií Fifa či PES. Na druhej strane, ak milujete tony štatistík, grafov, skautingu a vyjednávania zmlúv, najímanie zamestnancov počnúc trénermi až po futbalových riaditeľov, tu ste na správnej adrese. Áno, v obleku manažéra klubu sa budete venovať všetkým možným aj nemožným aspektom futbalového klubu, zábavným aj otravným, tým ktoré sa odohrávajú na trávniku ale aj tým, ktoré bežného fanúšika nenapadnú ani vo sne. Povediete klub naprieč víťazstvám ale zažijete aj trpké prehry.

football-manager-2017c

Už úvodná obrazovka Footbal Manager 2017 naznačuje isté zmeny.  Mierne upravené rozloženie hernej ponuky v pozadí s vami vytvoreným avatarom manažéra ponúka kariéru, online fantasy draft, online kariéru a vytvorenie klubu plus technické nastavenia, manuál, rebríčky a podobne.  Kariéra je práve tá herná náplň, pre ktorú si hru kupujete. Najprv si vyberiete jednu z mnohých líg, jeden klub a prípadne vezmete pod svoje krídla aj národný tím (hoci aj inej dostupnej krajiny). Následne si vytvoríte manažéra, ktorý vás bude reprezentovať, priradíte mu atribúty v dvoch kategóriach praktickej znalosti (útočenie, obrana, fitnes, brankári, technika…) alebo mentálnej stránky (prispôsobivosť, odhodlanie, znalosť hráčov, disciplína…), nahodíte ho do oblečenia, a ak chcete, dotvoríte  vzhľad podľa vygenerovania z fotografie.  Ostatné herné módy sú už menej atraktívne, ale nemenej zaujímavé. Online draft vám umožní vytvoriť tím a z dopredu nastavenou sumou peňazí rozbehnúť online súperenie s hráčmi, ktorý sa k vám pripoja podľa týchto podmienok. Online kariéra je, ako napovedá názov, kariérna hra cez internet. Mód vytvorenia klubu je zase variácia na kariéru s tým rozdielom, že si vytvoríte vlastný klub a zaradíte ho do súťaže.  Prečo som v úvode naznačil, že kariéra je ťažisko hry? Online hra je totiž prakticky nepoužiteľná, tak ako aj po minulé roky. Technicky je funkčnosť zabezpečená, ale považujte sa za šťastného, ak sa vám podarí nájsť nejakú aktívnu hru založenú iným hráčom. A ak aj áno, hrá sa na ťahy – vy si teda prejdete nastavením a posuniete sa v kalendári, no postup ďalej závisí aj od súperov. Takže reálne hrozí, že vy si svoje naklikáte, ale ostatní hráči si odbehnú do obchodu. Online hra je určená skôr organizovanej partii kamarátov, kde sú všetci aktívni. Online hranie teda považujte skôr za akýsi príjemný bonus, nič viac.

football-manager-2017a

Čo sa týka kariéry, rozloženie panelov tento rok ostalo prakticky navlas rovnaké, takže ak ste hrali Footbal Manager 2016, nebudete v hre prvých 30 minút tápať ako vo tme. Ľavé menu ostalo po starom, takže odtiaľ sa viete nalinkovať na každú oblasť klubu. Rovnako nezmenené ostali aj taktické možnosti, slovné pokyny, atribúty hráčov, tréningy či skauting. Jednou z najväčších noviniek je tímový report. Váš realizačný tím, v úvode poskytne správu, kde máte podrobne rozpísané všetky silné a slabé stránky tímu. Takže nemusíte poznať svoj klub do detailov a  hneď z hlásenia viete, že máte dostatok kvalitných obrancov pre vašu súťaž. Napríklad – Máte agresívny, mladý silovo založený tím, ktorý je vysoký a nemá problém s výskokmi. Na druhej strane, v strede poľa vám chýba potrebná hĺbka na striedanie a máte veľmi pomalé a netechnické krídla. K tomu vidíte aj dostupný rozpočet. Hneď teda viete načo sa zamerať a čo vylepšiť a k tomu vám ešte tým skautov doporučí  ktorých hráčov sledovať. Týmito radami sa samozrejme nemusíte riadiť a aj doporučenia sa odvíjajú len od maximálnej schopnosti vašich zamestnancov. Takže miera otravných day-to-day eventov sa touto novinkou značne odbúrava.  Ďalšou zmenou prešla oblasť médií.  Tie vám premietajú okamžitú reakciu nielen fanúšikov na dianie v klube cez tweety, hashtagy a sociálne siete. Príjemná novinka, ktorá sa rýchlo opozerá, pretože správy sú skriptované a opakujúce sa a časom nudné. Negatívom tejto novinky je aj mierna neadekvátnosť reakcií. Vybučať mladého 17 ročného debutanta v BPL pre jeho slabý výkon pôsobí trocha hlúpo. Problémy môžu pôsobiť aj trocha precitlivelí nespokojní hráči, ktorí občas vystrkujú rožky svojimi požiadavkami a ich morálka môže rýchlo opadnúť až za bod, odkiaľ niet návratu. Vtedy nepomôže nič iné, len sa hráča zbaviť.  football-manager-2017d

Druhú nemej dôležitú časť tohto manažéra tvorí tzv. “match engine”. Ide vlastne o technológiu, ktorá spravuje celkové dianie na ihrisku. Z pohľadu 3D zápasovej grafiky nie je veľmi čo vylepšovať, toto totiž naozaj nie je hra, kde by jej fanúšikovia bažili po vysokom rozlíšení trávy či detailov hráčov. Aj tento rok však pribudlo zopár nových animácií, hráči pôsobia opäť trocha menej ako drevení panáci. Poteší aj úvodný nástup hráčov pred divákmi. Tí robia menej nelogických rozhodnutí pri hre, a aj keď sťažnosti prúdia týmto smerom rok čo rok, tentokrát je badať značný pokrok. Napríklad pri nájazde dvoch útočiacich hráčov na brankára, si hráči vedia už aj prihrať a nesólovať mimo strelecký uhol s následným zahodením šance. Dribling s loptou do autu našťastie vypadol úplne. Na druhej strane, brankári pôsobia trochu zmätene a občas robia školácke chyby. Presun v strede poľa je viac taktický a hráči lepšie reagujú na pokyny zo strany. Stále sa však občasne vyskytne situácia, kedy budete nechápavo krútiť hlavou. Pribudol i sprej na trávnik pre rozhodcu a označovanie múru a pozície lopty, či zlepšené reakcie siete po góle.  Ak ste majitelia slabšej zostavy, môžete si zvoliť klasický 2D pohľad či len textový komentár. Taktiež možno badať prepočítavanie medzi hernými dňami bez znateľného nároku na zvýšený výkon hardwaru. Zamrzí však nedostupnosť značiek týmov a absencia niektorých licencií, načo však internet ponúka veľmi jednoduché riešenie. Jemné zlepšenie som zaznamenal aj pri pohybe kamier a hra ponúka neuveriteľné možnosti uhlov. Chýbajú mi len nacvičené signály pri rohoch, či priamych kopoch, či väčšia hĺbka pri ich obrane.   football-manager-2017b

Kto sleduje svetovú politiku, tomu určite neušlo budúce vystúpenie Anglicka z Európskej Únie známe ako Brexit. Ten je taktiež implementovaný do samotnej hry a scenár vám ponúka softbrexit a hardbrexit. Softbrexit umožní vybavenie pracovných víz pre hráčov a relatívne pohodlné ustatie tohto javu. Naproti tomu hardbrexit počíta s plánom, že všetci zahraniční hráči budú musieť kluby opustiť, čo môže vyústiť do zaujímavej situácie. Súčasťou hry je aj český preklad, a je naozaj solídny oproti tým zo starších ročníkov, kedy niektoré slovné tvary vyzneli ako preložené translatorom. K hre inak tento rok dostanete aj Football Manager Touch, čo je rovnaká hra, iba určená pre dotykové obrazovky. Ako súčasť zdarma neurazí, no celkovo je cítiť, že Footbal Manager 2017 je optimalizovaný pre ovládanie myšou.

football-manager-2017e

Čo dodať na záver? Pre fanúšikov ide jasnú voľbu a to aj vďaka absencií akejkoľvek konkurencie na trhu. Možno sa pýtate či má zmysel kupovať Footbal Manager 2017, ak vlastníte predošlý ročník. Odpoveď na to nie je jednoduchá, ale v zásade áno. Footbal Manager 2017 je totiž o niečo lepší v každom smere. Nejedná sa o svetabornú zmenu a kompletné prekopanie hry, ale odstránených bolo mnoho bugov, a hoci niektoré naopak pribudli, hra ako celok pôsobí veľmi dobrým a podstatne uhladenejším dojmom. Po krátkom vyskúšaní jednoducho nebudete mať dôvod vracať sa k starej verzii. Sports Interactive sa už nemajú veľmi kam posúvať a škoda, že absencia konkurencie vedie k určitej ich pohodlnosti v niektorých smeroch. No i tak je príjemné, že vyložene nestagnujú a pokiaľ si nový ročník kúpite, nepôjde o vyhodené peniaze.

Football Manager 2017 - Čo priniesol nový ročník manažéra?
Nový ročník Football Managera stojí minimálne za zváženie a ak nevlastníte predošlý ročník, určite ho berte. Neponúka síce nič prevratné, ale i tak ide o veľmi príjemný simulátor futbalového života.
  • Nový skauting a pomoc zamestnancov