V Novembri 2011 nás Bethesda Game Studios poctila svojou monumentálnou RPG Skyrim.  Šlo o v poradí piaty diel zasadený do sveta The Elder Scrolls. Po výbornom Oblivione prišla lepšia, ešte väčšia a prepracovanejšia hra – Skyrim, ktorá stavala na dobre položených základoch. Herný priemysel sa už dlho snaží priblížiť tomu filmovému, a po vzore filmových remakov aj hry pokračujú v podobnom trende len v podobe takzvaných remasterov. Remastery započali svoju púť s príchodom novej generácie konzol a staršie tituly prevažne z X360 a PS3 sa prepracovali na nové herné stroje. V tomto duchu prichádza aj Skyrim, takmer presne po piatich rokoch pod názvom The Elder Scrolls V: Skyrim  Special Edition.

O čom teda v skratke Skyrim je? Ide o kolosálne RPG z pohľadu prvej osoby, zasadeného do fantasy univerza The Elder Scrolls. Príbeh je časovo zasadený približne 200 rokov po Oblivione ale v princípe nejde o priame pokračovanie. Hráč sa zhosťuje postavy dragonborna – smrteľníka s dušou a silou draka. Skyrim je provincia vo svete Tamriel. Základ príbehu tvorí návrat draka Alduina, ktorý bol stratený v čase, zatiaľčo v provincii zúri občianska vojna medzi frakciou Stormcloaks a Imperiálnou légiou. Dragonborna preberáme priamo vo chvíli kedy je vedený na popravu, no osud je k nemu milší. Po úvodnej scéne si hráč vyberie jednu z mnohých možných rás (od ľudí, elfov, orkov až po podivnosti jašterých rás či antropomorfov), upraví fyzické proporcie a príbeh môže začať.

skyrim_special_edition_screen_2

Ako takmer každý z nás vie, najväčším lákadlom remasterov je hlavne prepracovanie a grafický lifting. Ako bonus Special Edition prichádza spolu s DLC Dragonborn, Hearthfire a Dawnguard. V čom sa teda odlišuje vanilla od Special edition? Ide hlavne o spomenuté grafické vylepšenia. Je tu však veľké “ale”. Prvé momenty, ktoré sprevádzali spustenie novej verzie, ponúkli hneď na úvod rozdielne grafické nastavenia. Pridané sú napríklad shadre pre sneh, lens flare, 64bitové renderovanie, ultra nastavenia pre textúry či nastavenia  vykresľovania vzdialenosti objektov ako tráva, predmetov, budov a podobne. Mne osobne hra doporučila nastavenia na ultra a všetko ostatné na maximum (zostava i5 -3gen. , nVidia Strix 960 4gb a 8gb ram). Po tomto krátkom úvode som sa pustil priamo do hry, kde mimochodom absentujú systémové nastavenia.

Úvodná jazda na voze, ponúkla 60 FPS s občasnými prepadmi, no stále som sa držal nad 55. Tu však prichádza k ďalšiemu “ale”. Grafika mi totiž dych naozaj nevyrazila. Áno voda je krajšia, hra je celá presvetlenejšia a farby sú nadýchanejšie. Slnečné lúče krásne rezonujú medzi vetvami stromov. Efekty túto hru naozaj skrášľujú, tiene už nie sú také zubaté. Textúry mi však na niekoľkých miestach prišli rozmazané a to dokonca aj oproti pôvodnej verzii. Ani následné hodiny hrania a potulky krajinou nepriniesli žiadne dychberúce grafické orgie. Hlavne ak ste fanúšik modifikácií, ktorých má Skyrim neúrekom a následkom ktorých bola grafika (a snáď aj všetko ostatné) komunitou vyhnaná do neuveriteľných výšok, vizuálna stránka môže skutočne pôsobiť ako päsť na oko a návrat v čase.

3086121-skyrim

Zvyšok hry vyzerá v mnohom nedotknuto. Neočakávajte zmeny v súbojoch, či nové skillpointy, všetko je starý dobrý Skyrim. Veľa nedostatkov, ktorými trpel originál je stále prítomných. Známe a zmapované chyby neustále znepríjemňujú hranie. Napríklad hlúpa AI, či bug v konverzácii, ktorý znemožňuje dokončiť vedľajší quest. Alebo glitch, ktorý umožní ešte v Helgene vylevelovať postavu pomocou NPC do závratných čísel (50+) a mnoho mnoho iných. Hra mi na úvod dvakrát spadla a to som ešte ani nedorazil do druhého mesta. Bethesda má zjavne tiež problém s ozvučením svojich nových hier. Tento problém som mal aj pri Wolfenstein: The New Order a mám ho aj teraz. Aj keď obe hry bežia na rozdielnych enginoch (Skyrim – Creation Engine vs. Wolfenstein – Id Tech 5)  postavy pri dialógoch nepočuť, respektíve počuť iba veľmi tlmene. Dočítal som sa síce, že tento problém je možné odstrániť priamo vo Windowse, ale iné hry tento problém nemajú. Pridať pár efektov a DLC balíky do hry a pritom úplne ignorovať takýto bugfest, naozaj kazí dojem. Zarazila ma aj absencia češtiny v podobe titulkov, hlavne pri fakte, že originálna verzia ponúkla aj oficiálny preklad.

skyrim-porovnanie-a

Ale aby som nevyznel úplne kriticky, Skyrim stále ponúka úžasné scenérie, osvedčený a prehľadný súbojový model, bezkonkurenčný soundtrack, obrovskú mapu a veľa unikátnych miest či dediniek. Kopec questov a skvelú RPG vrstvu, viac ako 150 unikátnych dungeonov, enormné množstvo skillov, zbraní, brnení a podobne. Rozhodne sa teda nejedná o zlú hru a stále ide o veľmi kvalitné RPG, ktoré je výborne oživené prídavnými balíkmi. Dawnguard vás premení na upíra, ktorý vládne mnohými novými silami. Hearthfire vám zase umožní kúpiť si pozemok a postaviť dom podľa vašich predstáv. No a nakoniec Dragonborn pridá nový ostrov Solstheim a možnosť zalietať si na drakovi. DLCčka niesu len kozmetické, ale naozaj pridávajú plnohodnotný obsah na každom poli a rozhodne sa nemajú začo hanbiť.  Poteší aj výrazné skrátenie nahrávacích časov medzi lokáciami.

skyrim-porovnanie-b

Internetom taktiež kolovali informácie o bezplatnej aktualizácii originálu v prípade, že vlastníte aj všetky dostupné DLC balíčky.  Podľa toho čo som zistil ja, táto ponuka bohužiaľ platila len do 28. októbra, čo je veľká škoda pre zberateľov značky The Elder Scrolls. Tí ostatní nemusia byť sklamaný. Aj keď darovanému koňovi sa na zuby nepozerá, táto ponuka mohla byť predsa len o niečo dlhšia a pravdu povediac, kým sa ľudia rozhýbali, po novej edícií už nebolo ani prachu.

Otázka na záver znie: komu je naozaj remaster určený?  Každý správny RPG nadšenec a skalný fanúšik TES série má tento diel prelúskaný skrz naskrz. V roku 2013 vyšla aj Legendárna Edícia a Bethesda tu tak trocha začína variť z vody a práve tieto fakty ma donútili byť pri hodnotení viac nekompromisným.

Ako teda túto hru zhrnúť? Vonkoncom sa nejedná sa o ľahkú a jednoznačnú úlohu. V prvom rade treba brať do úvahy, či ste vlastníkom niektorej zo spomenutých starších edícií. Každý správny RPG nadšenec a skalný fanúšik TES série už Skyrim musí poznať naspamäť,  a toho Special Edition absolútne nemusí zaujímať. Neponúka totiž nič nové (za predpokladu, že vlastníte všetky rozšírenia a módy) a relatívne nízke hodnotenie odzrkadľuje moje pocity ako absolventa tohto diela už pred piatimi rokmi. Prirátajme k tomu aj skutočnosť, že mnohí hráči si užívali módy po celý čas – tým nový grafický poťah príde ako málo muziky za veľa peňazí. Ak sa však radíte do radov ľudí, ktorých toto RPG akýmsi záhadným a nevysvetliteľným spôsobom obišlo a tento žáner  je niečo čomu sa nebránite, rozhodne to berte. Práve týmto hráčom je pravdepodobne určená finálna verzia, ktorú berte všetkými desiatimi. Nutné je dodať, že tento remaster ocení prevažne konzolové publikum, ktoré bohužiaľ nemalo možnosť vyskúšať modifikácie každého druhu. Konzolisti teda zaručene privítajú grafické vylepšenia a výrazne skrátenie nahrávacích pasáži. Mne osobne neostáva nič iné, len ticho závidieť tým, ktorých toto dobrodružstvo čaká po prvýkrát.

The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition - Remaster na úrovni?
Skyrim Special Edition bohužiaľ nie je veľkolepým návratom do Tamrielu, avšak ak mal za úlohu oprášiť spomienky, potom to zvládol na výbornú. Známe technické chyby sú vyvážené vylepšenou grafikou a balíčkami sťahovateľného obsahu. Pre vlastníkov originálnej verzie bude bohužiaľ sklamaním, ostatných však môže potešiť.
  • Návrat do Skyrimu, ktorý má stále čo ponúknuť
  • Vylepšený vizuál a kratšie nahrávacie časy
  • DLC v cene