Športové hry, respektíve ich autori to majú na hernej scéne podľa môjho názoru pomerne náročné. Vytvárať rok čo rok nový diel a ešte k tomu presvedčiť fanúšikov, aby si ich hráči aj každoročne kupovali je skutočne hodné úcty. Séria FIFA to v minulosti nemala veľmi jednoduché, nakoľko ju herne úplne valcovala konkurencia v podobe Pro Evolution Soccer. FIFA síce bola populárnejšia a vždy predávala omnoho viac kusov, no bolo to najmä vďaka kompletným licenciám a dobrému marketingu. V posledných rokoch si však EA Sports vstúpili do svedomia a urobili zo série FIFA skutočne kvalitný a zábavný futbal. Ako to však pri každoročne vydávaných tituloch býva, zmien neprichádzalo veľa a iba sa dolaďovali niektoré muchy a mechanizmy. Aktuálny ročník však sľuboval omnoho viac a na mne zostáva rozlúsknuť, či sa to autorom naozaj podarilo, alebo iba mazali svojim priaznivcom med okolo úst.

S FIFOU a aj konkurenčným Pro Evolution Soccer sa stretávam každoročne už pomerne veľa rokov. Prvá FIFA, ktorú som hrával bola ročník 98 a obdobne to bolo aj s PES, i keď vtedy ešte známemu ako International Superstar Soccer Pro 98. Dnes tieto hry pôsobia smiešne (predovšetkým zvuky kopania do lopty v ISS Pro 98 je zábavný), no vtedy to bola iná káva. Obe série za tie roky prešli obrovský kus cesty, vyvíjali sa, zlepšovali sa, z času na čas aj zhoršovali až dospeli do podoby, ako ich poznáme dnes. To, či je lepšia tá či oná séria riešiť nebudem, každému predsa len vyhovuje niečo iné. Nie nadarmo sa hovorí, že 100 ľudí, 100 chutí. I keď som mal vždy bližšie k futbalu od Konami musím hneď povedať, že najnovšia FIFA je vynikajúca a nevidím dôvod, prečo by tento rok nemohla v súboji so svojim sokom zvíťaziť.

fifa-17-cesta-0-0-lei-tot-1_-polocas

Nechcem v recenzii zbytočne opisovať staré známe a každoročne sa opakujúce veci, takže prejde k veľmi dôležitej novinke, a to príbehovému režimu. Ten dostal názov The Journey, prípadne v CZ lokalizácii Cesta. V úlohe mladého a nádejného anglického mladíka menom Alex Hunter budete bojovať o svoje miesto v základnej zostave zvoleného tímu, taktiež o rešpekt okolia a nasledovať odkaz svojich slávnych predchodcov – otca a najmä teda dedka Jima Huntera. Je zbytočné bližšie rozpisovať, čo presne sa udeje počas vašej cesty, no musím uznať, že i napriek počiatočným obavám sa príbehový režim podaril a dokázal ma baviť celú dobu. Je síce plný klišé, mohol by mať väčšiu variabilitu a viac cutscén, no Alexove dobrodružstvo je zábavné, za čo si autori zaslúžia pochvalu. Prišlo mi, že tvorcovia pravdepodobne majú radi filmovú sériu Gól, keďže je celková atmosféra podobná. Horšie je to však s opakovaným hraním, ktoré viac – menej nemá význam, keďže si scenár ide tvrdohlavo po jednej, vopred vytýčenej linke a neuhne z nej ani za nič. Chybičky sa nájdu (nepresné tweety na sociálnych sieťach, hlúpe otázky novinárky počas rozhovorov a podobne), avšak na prvý pokus je to viac než dobrá práca.

fifa-17-cesta-0-0-avl-wig-1_-polocas

Druhou veľmi významnou novinkou aktuálneho ročníku je nový engine. Po minulé roky používaný Ignite sa odobral na odpočinok a vystriedal ho engine Frostbite, ktorý poháňa čoraz viac a viac hier z portfólia spoločnosti EA. Práve vďaka tejto zmene sa FIFA konečne posunula vpred, hráči nevyzerajú ako bábiky, všetko je omnoho reálnejšie a prirodzenejšie. Z hráčov tečie pot, z trávniku sa vytrhávajú kusy trávy, nasvietenie už nepôsobí ako z lacnejšej béčkovej produkcie, v tomto ohľade ide o skutočne výrazný posun vpred. Spoznáte to aj na animáciách, ktoré sú omnoho plynulejšie a rozmanitejšie, i keď samozrejme niekedy človek spozoruje, že zopár prechodov stále nie je v úplne ideálnom stave. Rozhodcovia vyťahujú karty ako kúzelníci odnikiaľ, snehový poprašok takmer spôsobuje nevoľnosť (zo svojej nekvality, snehové škvrny prišli asi z roku 2003) a pod.. Ide síce o detaily, ale pôsobia rušivo. Určite však došlo k viditeľnému zlepšeniu, no stále je na čom pracovať. Z grafického hľadiska sa teda hra posunula na novú úroveň, no mám pocit, že Frostbite engine toho dokáže omnoho viac, Star Wars: Battlefront či Battlefield 1 sú toho jasným dôkazom. A nebojte sa, hra neprišla ani o zábavné glitche, „bohužiaľ“ ich však ubudlo.

fifa-17-cesta-0-0-avl-new-1_-polocas

Príjemného vylepšenia sa dočkala aj hrateľnosť. Najväčšie zmeny sú jednoznačne v bránení, ktoré je tento rok omnoho ťažšie a vôbec nie je jednoduché obrať protihráča o loptu. Veľký dôraz sa kladie na hru telom, o loptu sa doslova preťahujete. Už nestačí nabehnúť pri protihráča, kliknúť na správne tlačidlo a razom máte loptu na svojich kopačkách. FIFA 17 na to ide inak, z môjho pohľadu reálnejšie. Chce to síce cvik a mnoho hráčov môže stratiť nervy, no jednoznačne ide o zmenu k lepšiemu. Zmenami taktiež prešlo aj zahrávanie priamych kopov, rohov, penált a vhadzovanie autov. Pokutové kopy sú väčšou výzvou (najmä teda ak chcete kopnúť ukážkový kúsok) a ostatné spomenuté situácie sú vďaka zmenám variabilnejšie. Nebudete tak kopať sto krát ten istý priamy či rohový kop, a to je jedine dobre.

Zlepšenia konečne doznali aj brankári, ktorí sú “inteligentnejší”, pohotovejšie reagujú na vzniknuté situácie, i keď to určite nie je dokonalé. Niekedy vybehnú z brány rýchlejšie ako Usain Bolt vo vrcholnej forme, občas sa vyberú pomerne ďaleko z brány, no tento jav je našťastie zriedkavý. Ako hovorím, zlepšenie tu určite cítiť, no EA Canada ešte musí na brankároch pracovať aj naďalej.

fifa-17-cesta-v-nabidkach_4

Veľmi obľúbenou súčasťou série FIFA je režim FIFA Ultimate Team (FUT). EA Canada neponechali nič na náhode a priniesli niekoľko zaujímavých noviniek aj sem. Klasické online turnaje známe z minulosti sú preč, vystriedali ich tzv. FUT Champions. Komu sa bude v tomto režime mimoriadne dariť a bude sa umiestňovať na popredných priečkach rebríčkov, mal by podľa vyjadrenia EA dostať možnosť zúčastniť sa oficiálneho turnaja, ktorý EA usporiada. Novinkou je aj tvorba mužstva, kde budete musieť poskladať rôzne tímy a následne ich meniť za špeciálne exkluzívne predmety. Nechýbajú tu kartičky s hráčmi, medzi ktorými sa môžu nachádzať „zaujímaví“ hráči, ktorý sa dynamicky zlepšujú a môžu byť tým správnym „korením“ vo vašom tíme. Kto si FUT obľúbil, určite si príde na svoje aj tento rok, EA Canada tento režim rozhodne nezanedbali.

fifa-17-vykop-0-0-juv-rma-1_-polocas

Priaznivcov online multiplayeru dozaista poteší správa, že všetko beží bez najmenších problémov. So servermi nie sú žiadne problémy, takže ak máte chuť ukázať ako sa to hrá niekomu z opačnej strany planéty, nič vám v tom nebude brániť. Teda jedine predplatné PS Plus (prípadne Xbox Live Gold), ale to už určite dobre viete.

fifa-17-cesta-3-0-lei-tot-2_-polocas

FIFA 17 je viac než podareným ročníkom a pokiaľ ste ten predošlý vynechali, rozhodne stojí za kúpu. Majiteľov minuloročného dielu taktiež čaká niekoľko podstatných zmien, no je iba na vás, či sa do toho rozhodnete ísť, alebo počkáte do budúceho roku, kedy sa doladia chybičky súvisiace s prechodom na Frosbite engine. Inak je FIFA 17 vynikajúcou športovou hrou, ktorej nechýba výborná hrateľnosť, množstvo režimov a spoľahlivo fungujúci online multiplayer, ktorý vás zabaví minimálne do príchodu ďalšieho ročníku. Ak ste priaznivcami futbalu, nenechajte si hru ujsť, stojí za to!

abcdata_logo_1

FIFA 17 - Ročník plný zmien?
FIFA 17 je výborným ročníkom tejto dlhoročnej série a aspoň pre mňa ide o najlepší diel doposiaľ. EA Canada priniesli oproti minulému ročníku dostatok zmien, medzi ktorými najviac vyčnieva príbehový režim Cesta a nový grafický engine, ktorý hre vdýchol do žíl novú krv. Hoci je stále na čom pracovať, no ak máte radi futbal, choďte do toho, FIFA 17 si to zaslúži.
  • Príbehový režim "Cesta" je zábavný
  • Grafické zlepšenia, výborná hrateľnosť
  • Hra telom, prepracované bránenie