Kto by nepoznal NHL. Nemyslím teraz najznámejšiu hokejovú ligu na svete, ale jej herné spracovanie od EA Canada (EA Sports aj so známym mottom EA Sports – It’s in the game sú “iba” vydavateľom). Prvý diel vyšiel pod názvom NHL Hockey v roku 1991, čo je skutočne veľmi dávno. Od tohto roku vychádza NHL každý rok a ja sa skutočne divím, kde berú vývojári elán a chuť každoročne pracovať na “tom istom”. To však vôbec nie je dôležité, skôr vás asi bude zaujímať, či nový ročník ponúka dostatok dôvodov k tomu, aby ste si hru zaobstarali.

Na otázku, či sa každý rok oplatí kupovať nový diel NHL je ťažké odpovedať. Fanúšik ľadového hokeja vám bez váhania (česť výnimkám) odpovie áno, no bežným hráčom každoročné vydávanie nových dielov lezie pekne krkom. Z určitého hľadiska ich veľmi dobre chápem, veď niektoré ročníky skutočne nepriniesli takmer žiadne zmeny. Stačilo vydať aktualizáciu, ktorá by upravila súpisky a bolo by. Lenže z toho by samozrejme neboli peniaze. Na každoročné vydávanie športových hier (a aj mnohých ďalších, viď Call of Duty) sme si však už tak nejak zvykli. Či je najnovší prírastok do série NHL hoden Vašich peňazí si musíte určiť sami, ja sa pokúsim iba povedať pár slov, ktoré by mohli celé rozhodovanie uľahčiť.

nhl2-noscale

Kto má rád hokej, tomu iste neušlo, že práve v týchto dňoch prebieha v kanadskom Toronte Svetový pohár v hokeji. Ten sa samozrejme prebojoval aj do NHL 17, kde obdržal vlastný režim. Je to vcelku zaujímavá novinka, i keď ide len o “obyčajný” turnajový mód s iným názvom. Režim ako taký funguje bezproblémovo, no celú dobu mi v hlave vŕtala nasledovná otázka: “prečo autori z licencie nevytrieskali viac?” Chápem, že sa sústredili na aktuálny turnaj, no ja osobne by som si rád zahral aj s týmami, ktoré sa zúčastnili predošlých ročníkov tejto prestížnej súťaže. Určite by turnaje z roku 1996 a 2004 neboli problémom, stačilo by na dresy hráčov napísať správne mená, dať pred začiatok turnaja na výber rok a voilà, vybavená vec. Keď sa nad tým bežný hráč zamyslí, možno si povie, že načo staré turnaje, veď by som v podstate robil to isté, no mám dojem, že nejeden hokejový fanúšik by staršie svetové poháre prijal všetkými desiatimi.

nhl-17_02

Novinkou číslo dva je režim Draft Champions, i keď vhodnejšie by bolo skôr pomenovanie minirežim. V úvode si vyberiete tému draftu a zostavíte si tím z niekdajších či terajších hviezd NHL. V online a offline turnajoch následne bojujete o rôzne odmeny a tie následne môžete použiť v starom známom režime Hockey Ultimate Team.

Spomínané režimy sú úplnými novinkami, no určitými zmenami prešli aj ďalšie režimy. Najvýraznejšie zmeny doznal manažérsky Franchise mód. Po novom sa už nestaráte iba o hráčov a veci okolo nich, tentokrát máte na starosť aj správu štadiónu, marketing, prípadne sťahovanie Vášho tímu do iného mesta. Fanúšikom manažérskych simulátorov tieto zmeny určite urobia radosť, no netreba zabúdať na to, že NHL 17 je športovou hrou. Z toho vyplýva, že nemožno očakávať komplexnosť, s akou sa stretnete pri už spomínaných manažérskych hrách. I napriek tomu však považujem dostupné možnosti za viac než dostačujúce (môžete nastavovať ceny občerstvenia na štadióne, cenu vstupeniek, prerábať štadión, musíte riešiť platy a spokojnosť hráčov a pod.). Hra ponúka aj možnosť prerozdeliť túto správu, takže aj sa nechcete starať napríklad o hot-dogy, môžete to nechať na umelej inteligencii.

ckyiaituuaasy3w-1200x675

Čo sa však od minulého roku nezmenilo takmer vôbec je grafika. Ignite engine pravdepodobne dosiahol svoj vrchol a vývojári už iba čakajú, kedy im vedenie dá povel, aby prešli na Frostbite engine, na ktorý od tohto roku prešla aj FIFA. Hra síce nevyzerá zle, no chýbalo mi viac detailov a najmä prirodzenejšie tváre hráčov. Momentálne pôsobia dosť umelo a niektoré animácie pôsobia vcelku humorne. Posun však hra predsa len zaznamenala. Zápasy vyzerajú tak nejak uveriteľnejšie, pohyby hráčov na ľade sú prirodzenejšie a aj ten puk sa chová viac ako puk. Omnoho viac sa odráža a nedrží na hokejke ako prilepený, čo zapríčiňuje vznik rôznych situácií, ktoré sa blížia realite. Sklamanie však nastáva, keď strelíte gól. Oslavy opäť vyzerajú pomerne toporne, “nástup” oslavnej animácie je neprirodzený a navyše je tu dajme tomu asi 5 – 6 druhov, ktoré sa neustále opakujú. Celkom mi to kazilo inak dobrú atmosféru.

nhl1-noscale

Najväčšie sklamanie však pre mňa predstavujú rozhodcovia. Chovajú sa prapodivne, rozhodujú sa pravdepodobne na základe nejakej náhody, inak si to neviem vysvetliť. Uvediem to na príklade, to bude najlepšie. Hráte zápas a uštedríte svojmu protivníkov slušný bodyček. Všetko je v poriadku, no rovnaká situácia sa stane opäť. A tým myslím úplne rovnaká. Zrazu Vás rozhodca nekompromisne pošle na dve minútky smer trestná lavica. Tretí krát Vás opäť rozhodca nechá tak, štvrtý a piaty krát Vás vylúči, skrátka chaos ako sa patrí. Z času na čas Vás vylúčia za úplnú hlúposť a za prizabitie protihráča nechajú na pokoji. Neviem ako náročné je naprogramovať umelú inteligenciu rozhodcov, no pre vývojárov by to podľa mňa mala byť jedna z priorít.

sc2

Ovládanie je už niekoľko ročníkov na výbornej úrovni a nie je tomu inak ani tentokrát. Na výber je niekoľko ovládacích schém, či už moderné ovládanie, kombinované alebo štýl NHL 94. Vybrať si môže skutočne každý jeden hráč, aj profík aj začiatočník si nájde to svoje. Hráči dobre reagujú na Vaše povely a to je najdôležitejšie.

Omnoho dôležitejšie mi príde spomenúť hru pred bránkoviskom, ktorá sa v aktuálnom ročníku pomerne dosť zlepšila a nabrala na dôležitosti. Brankárom musíte cloniť a pokúšať sa o dorážanie, čo opäť prispieva k väčšej realistickosti.

Spomenúť by som chcel aj menu, ktoré je omnoho prehľadnejšie a intuitívnejšie. Hra sa vás tristo krát nepýta, či skutočne chcete niečo robiť, v menu sa už “nestratíte” – v tomto smere vítané zlepšenie.

Pre nováčikov je opäť nachystaná kontextová nápoveda, ktorá vás priamo počas zápasu učí čo a ako. Skúsenejší hráči môžu nápovedu bez problémov vypnúť, no nováčikovia a hráči, ktorí sa k NHL vracajú po niekoľkých rokoch môžu túto šikovnú vecičku oceniť. Nie je otravná a zbytočne nezavadzia, tento prvok sa EA skutočne podaril.

3077089-nhl17-bishop-firstlook_1920x1080

NHL 17 nepredstavuje oproti svojmu predchodcovi extrémny posun vpred, no všetky zmeny, ktoré hra doznala sú určite k lepšiemu. Ak chcete tú najlepšiu NHL doposiaľ, tak tento predpoklad titul spĺňa. Uvidíme, s čím sa autori vytiahnu budúci rok, no minimálne očakávam prechod na Frostbite engine, ktorý by mohol hru konečne posunúť o niečo viac vpred. Kto už dlhšie žiadnu NHL nevlastnil, ten si pokojne môže k hodnoteniu prirátať zopár bodíkov a hru bez váhania kúpiť, určite ho na dostatočne dlhú dobu zabaví, minimálne teda do príchodu NHL 18. V prípade, že však máte doma NHL 16, kúpu nového ročníku si musíte dobre premyslieť, nič extrémne zásadné sa totiž nezmenilo.

abcdata_logo_1

NHL 17 - Virtuálny hokej je späť
NHL 17 je doposiaľ najlepším herným spracovaním ľadového hokeja. Stále je čo zlepšovať, EA sa o to pokúsili aj tentokrát, no sú to skôr maličké krôčiky. Majitelia NHL 16 môžu pokojne vydržať do budúceho roku (ak teda nekupujú každý jeden ročník), no ostatným hráčom možno hru bez väčších výhrad odporučiť.
  • Ponuka herných režimov
  • Príjemné (i keď nijako zásadné) vylepšenia
  • Responzívne ovládanie