Hello Games doposiaľ vytvorili iba niekoľko hier zo série Joe Danger. Ide síce o zábavné tituly, avšak na oslovenie väčšieho publika tento malý tím z Anglicka čakal. No Man’s Sky predstavuje ich doposiaľ najambicióznejší počin, ktorý mal znamenať prelom do dajme tomu mainstreamu. Masívna reklamná kampaň a veľkohubé prehlásenia samotných tvorcov vzbudili medzi hráčmi vysoké očakávania no otázkou bolo, či tieto sľuby dokážu preukázať na kvalite výsledného produktu. Ako to teda s No Man’s Sky je si povieme v dnešnej recenzii.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

V roku 2013 začali na povrch sveta prenikať prvé detaily o hre No Man’s Sky, novinke od štúdia Hello Games. Hráči sa okamžite začali na tento titul tešiť, no niet sa čomu čudovať, prvé materiály vyzerali naozaj lákavo. Dátum vydania sa však neustále odďaľoval a mnoho hráčov začalo mať pochybnosti, či finálna verzia dokáže presvedčiť o svojich kvalitách a výnimočnosti. Myslím si, že to vôbec nebolo možné, nakoľko obrovský hype z hry ešte pred vydaním urobil takmer kult. Teraz je hra na svete a hráči sa rozdelili na dva tábory – niekto hru miluje, niekto zase nenávidí. Čo to spôsobuje?

01

O čo tu vlastne ide?

Na začiatku sa ocitáte na náhodnej planéte v koži nejakého cestovateľa, ktorý očividne má niekoľko problémov. Tým hlavným je v tom čase pokazená vesmírna loď, no aspoň vás hra môže oboznámiť, ako to v tomto vesmíre chodí. Ťažba materiálov, craftovanie, skúmanie okolia a neustále dobíjanie systémov podporujúcich životné funkcie, to je hlavná herná náplň hry. Je tu síce aj cestovanie, no väčšinu času strávite mimo vašej lode, takže na to treba myslieť. Ak vás hra nedokáže upútať už v úvode, pravdepodobne sa jej to nepodarí nikdy. No Man’s Sky je totiž titul dvoch tvári. Na jednu stranu ponúka nepredstaviteľne veľký herný svet, ktorý nemáte šancu za svoj život precestovať celý, no na druhú stranu je tu variabilita, ktorá je mizerná. Neustále robíte to isté a cieľ v podobe dosiahnutia stredu galaxie nepredstavuje žiadnu zmenu. Príbeh nebudeme rozoberať, nakoľko stačí jedna veta. Musíte nasledovať niečo, respektíve niekoho menom Atlas, ktorý vás vedie k stredu galaxie. Ako sa hovorí, toť vsio.

02

Crafting sem, crafting tam

Ako som už spomínal, práve skúmanie planét, ťaženie a crafting sú alfou a omegou tejto hry. Približne 90% času budete chodiť z planéty na planétu a skúmať, čo dôležité na nej nájdete. Následne musíte daný materiál ťažiť, no a z neho za pomoci craftingu vytvoriť predmet, ktorý vám bráni v ceste vpred. Áno, jednotlivé suroviny musíte okrem craftingu využívať aj na dobíjanie rôznych systémov, no podstata je stále rovnaká. Bez ťaženia a navštevovania planét sa jednoducho ďalej nepohnete. Kto hľadá práve niečo podobné, potom pokojne môže považovať No Man’s Sky za vynikajúci počin, no z môjho pohľadu väčšina hráčov hru pomerne rýchlo odloží a nebude mať dôvod sa k titulu vrátiť. V tomto smere je hra, dalo by sa povedať unikátna, nakoľko ju buď zbožňujete alebo nenávidíte, nič medzi tým v tomto prípade nie je možné.

03

Utrpenie menom inventár

Ak je niečo skutočne iritujúce, tak je to inventár. Hráči Destiny určite spoznajú niekoľko styčných bodov, avšak v podaní No Man’s Sky ide jednoznačne horšie prevedenie. Rozdelenie na inventár postavy a lode je celkom logický a potrebný, no horšie je to s manipuláciou. Najotravnejšie je celkom jednoznačne potvrdzovanie. Nestačí na uvedenú položku kliknúť, musíte dané tlačidlo držať až pokým sa celkom nenaplní kruhový indikátor. Neviem, koho to napadlo, ale je to otravné, najmä keď zoberiete do úvahy, že v inventári trávite veľmi veľa času.

Nestotožnil som sa ani s malým počtom jednotlivých slotov. Je samozrejmé, že sloty môžete postupne navyšovať, no už v úvode budete bojovať s nedostatkom miesta. Do inventára vašej postavy okrem surovín umiestňujete aj rôzne upgrady (napr. lepšia odolnosť voči chladu), takže o to väčší problém. Hoci je možné presúvať veci medzi Vami a loďou, no oboje zaplníte veľmi rýchlo. Pre niekoho môže tento fakt predstavovať práve ten survival, že si nemôžete zbierať hocičo, no pár miest navyše by nebolo na škodu.

04

Procedurálne generovanie nie je všetko

Najunikátnejším prvkom celého titulu je procedurálne generovanie. Autori už dopredu avizovali nepredstaviteľne veľký vesmír a ten sa im v konečnom dôsledku podarilo priniesť, no neobišlo sa to bez nejakých problémov. Nech máte akokoľvek dokonalý algoritmus starajúci sa o procedurálne generovanie, nie je možne, aby zakaždým vytvoril niečo zaujímavé. Ak na aspoň malom zlomku z 18,446,744,073,709,551,616 planét nájdete pôsobivé prostredie, bude to úspech. Keď sa zamyslím nad tým, že niečo takto skutočne masívne dokázalo vytvoriť menej ako dvadsať ľudí, je to úctyhodný výkon. Osobne by podľa mňa stačilo, keby je tých planét “iba” dajme tomu 1800 a zvyšok ušetreného času by Hello Games venovali tvorbe zaujímavejšej hernej náplne. Takto síce máte k dispozícii takmer 18 a pól trilióna planét, no väčšina z nich je iba šedo-hnedá prázdna plocha, ktorá sa vám “zhnusí” skôr, než by ste sa nazdali. A to radšej ani nehovorím o zvieratách, ktoré práve vďaka náhodnému generovaniu často vyzerajú ako z nepodareného vtipu.

05

Vizuál neočarí, no svoje momenty určite má

Grafika hry je taktiež často krát diskutovaným prvkom No Man’s Sky. Nie je problém sa stretnúť s označeniami ako “katastrofa”, “vitajte v ére PS2” a pod., no je potrebné brať ohľad na to, že ide o skutočne rozsiahlu hru. Z môjho pohľadu grafická stránka skutočne nie je hlavným problémom, nad ktorým je potrebné sa pozastavovať. Z pohľadu kvality a prepracovania toho hra nemá mnoho čo povedať, avšak zvolený vizuálny štýl vôbec nie je zlý.

Najhoršie však je doskakovanie objektov a “prispaté” vykresľovanie krajiny, čo uvidíte najmä počas letu tesne nad povrchom. Vôbec to nevyzerá dobre a nie, nie je to spôsobené výkonom PS4, ani na PC to nie je lepšie. Nejeden krát vám do očí udrú textúry v nízkom rozlíšení, prekrývanie objektov taktiež nie je ničím výnimočným, no bohužiaľ, i na tomto nedostatku má svoj podiel procedurálne generovanie.

06

Vesmír nikoho?

Dalo by sa povedať. Na jednu stranu nájdete na ceste do stredu galaxie určité bytosti, ktoré sú niečo ako obyvatelia, prípadne vedci a podobne, avšak postavy, ktoré by sa voľne pohybovali po planétach nenájdete. Opäť tu vďaka tomu vyniká celková prázdnosť. Možno bolo cieľom, aby ste si pripadali, že Vy ste tu prvý cestovateľ. Bohužiaľ to nekorešponduje s tým, čo môžete na jednotlivých objaviť. Ide napríklad o rôzne záchranné moduly, no a tie sa sem asi samé od seba nedostali. Ak je v hre veľmi dôležité objavovanie, nebolo by na škodu, keby niektoré planéty boli skutočne prázdne, aspoň čo sa týka týchto vecí. Staroveké artefakty by mi vôbec nevadili, no náznaky toho, že už tu predo mnou niekto bol uberá na zaujímavosti, aspoň z objaviteľského hľadiska.

Je škoda, že v hre nie je multiplayer, ten by skutočne ozvláštnil a spestril celú hru. Stretnúť niekoho, s kým by bolo možné objavovať, prípadne si založiť nejakú bandu žoldákov a znepríjemňovať život iným hráčom by z titulu razom urobilo úplne iný zážitok. Nemyslím si, že je to nemožné a možno časom podobná možnosť pribudne, no aktuálna situácia je taká, aká je.

08

Súboje bolia

Okrem práce s inventárom som mal veľký problém aj so súbojmi. Pri ceste vesmírom niekedy narazíte na pirátov a ich úmysly rozhodne nie sú priateľské. Začne tak veľmi nudný a monotónny boj. Netreba sa veľmi hrať na taktiku, stačí dobre mieriť a máte vyhraté. Chýba tomu nejaká “šťava”, akčnosť a náboj. O nič lepšie na tom nie je ani boj na planétach, kde sa nachádzajú strážne roboty. Pokiaľ sa správate slušne, nebudete mať s nimi problém, no z času na čas sa bojom nevyhnete. Zameriavanie nie je žiadna sláva, umelá inteligencia taktiež, čiže by bolo lepšie, keby súboje z hry zmiznú úplne. Aspoň teda v tej podobe, ktorá je aktuálna.

09

Veľa kritiky, no hra vie zabaviť

Titulu No Man’s Sky som zatiaľ vyčítal mnoho vecí, to ste si asi všimli. Na druhú stranu treba povedať, že hra vie aj napriek svojim nedostatkom zabaviť. Z času na čas objavíte zaujímavé miesto, prípadne celú planétu a Vy zrazu svoju nechuť a nudu odložíte bokom, keďže budete rozmýšľať nad tým, či vás niečo podobné nečaká aj na nasledovnej planéte. Väčšinou to tak veru nie je, no keď už sa budete chystať hru odložiť, opäť na niečo môžete naraziť a celý kolotoč sa bude opakovať. Je to zvláštne, no funguje to.

Mnoho prvkov v hre je nedotiahnutých, no potenciál tu je. Táto hra sa skutočne nedá súdiť jednoznačne. Napriek chybám a nedostatkom hra totiž vie zabaviť. Jediná škoda je, že to nevie robiť dlhodobo. Ťažko sa to popisuje a vysvetľuje, no zabaviť sa v No Man’s Sky naozaj dá…

07

Unikát, ktorý nemožno jednoznačne odsúdiť

Dostávam sa k záveru, keďže by sme tu mohli byť ešte veľmi dlho. Titul No Man’s Sky rozhodne nie je dokonalý, no základňu svojich fanúšikov si bez pochýb nájde / našiel. Je ľahké povedať, že v hre chýba kopec vecí, ktoré autori sľubovali / naznačovali, no na druhú stranu to, čo dodali tiež nie je málo. Hoci “dieťa” Hello Games trpí mnohými nedostatkami a nedorobkami, dokáže i napriek tomu zabaviť. Teraz veľmi záleží na tom, či autori do hry pridajú veci, po ktorých hráči túžia, respektíve ich už tvorcovia dávno sľúbili. Ak sa tak stane, mohol by vzniknúť skutočne unikátny projekt. Zatiaľ je tu “iba” základ s obrovským potenciálom, no či sa hra zmení na nádhernú labuť, alebo na škaredé káčatko uvidíme až časom.

sony-logo

No Man's Sky - Najkontroverznejšia hra roku?
No Man's Sky je titul, ktorý sa skutočne ťažko hodnotí. Jedna skupina hráčov ho bude milovať, druhá nenávidieť a skutočne záleží iba na vašich preferenciách, do ktorej skupiny sa pridáte. Ak vám stačí objavovanie a cestovanie po rôznych "kútoch" vesmíru, ste na správnej adrese, v opačnom prípade musíte ísť niekam inam.
  • Neuveriteľne obrovský vesmír
  • Vizuálny štýl, príjemný soundtrack
  • Nechýba "moment prekvapenia"