Možno bude nanajvýš zvláštne, ak sa dnešná recenzia začne zmienkou o Souls sérii, no ako ihneď pochopíte, porovnanie Salt and Sanctuary s touto značkou nie je celkom scestné. Či už Demon’s Souls, alebo známejší nástupca Dark Souls sú hry, ktoré nejedného hráča pripravili o nervy. Je to vďaka ich obtiažnosti, ktorá pre niektorých hráčov predstavuje prekážku, kvôli ktorej tieto inak vynikajúce akčné RPG ignorujú. Salt and Sanctuary je veľmi podobný počin a inšpiráciu v spomínaných tituloch nezaprie.

Keby som chcel popis Salt and Sanctuary veľmi zjednodušiť, mohol by som napísať, že ide o Demon’s / Dark Souls, ibaže v dvojrozmernom podaní. Tvorcovia zo Ska Studios sa však za inšpiráciu v tejto sérii hanbiť nemusia, keďže sa im podarilo vytvoriť síce náročné, no stále zábavné a zaujímavé akčné RPG. Kto má rád výzvy, je na správnej adrese!

01

Ako v každom správnom RPG, i v tomto začínate svoju hernú púť tvorbou postavy. Prispôsobiť si môžete vzhľad, pohlavie, triedu – teda všetko čo poznáte aj z iných hier tohto žánru. Po vytvorení hlavného hrdinu prichádza na rad výprava do temného sveta, kde musíte ostražitosť udržovať na maxime. Nesmiete sa nechať zmiasť ručne kreslenou grafikou, ani dvoma rozmermi, ktoré by vo vás mohli evokovať pocit, že pred sebou máte ďalšiu akčnú skákačku. Autori vám veľmi skoro ukážu, čo od tejto hry máte očakávať a zmilovanie či pomocná ruka to veru nebude. Ak máte skúsenosti so sériou, ktorú má na svedomí Hidetaka Miyazaki, určite svoje znalosti zúročíte aj v tomto prípade.

02

Od príbehu nič extra zaujímavé čakať nemusíte, nie je to hlavný dôvod, prečo si Salt and Sanctuary zahrať. V podstate je potrebné vedieť iba jediné, a to, že vašou úlohou je nájsť a zachrániť princeznú. Žiaden postupne vyrozprávaný príbeh tu nenájdete, iba občasné náznaky a indície, z ktorých si sami musíte ako-tak pospájať dve a dve. Ak sa opäť pozrieme na sériu Demon’s / Dark Souls, s príbehom je na tom veľmi podobne.

03

I keď príbeh nepatrí k silným stránkam tohto titulu, herný svet a jeho stvárnenie rozhodne áno. Temný a veľmi rozľahlý svet plný nebezpečných nástrah a protivníkov je skutočne pôsobivý. Netreba sa báť jednotvárnosti, navštívite rôzne oblasti, ktoré sa od seba odlišujú, čiže stereotyp v tomto smere našťastie nehrozí. Všetky prostredia sú veľmi pekne nakreslené, plné zaujímavých detailov, čo nenarúša ani pochmúrna štylizácia. Ako som už ale povedal, všade sa nachádzajú životu nebezpečné nástrahy, takže času na obdivovanie veľmi nebude. Neraz sa stane, že si pokojne budete kráčať, nevšimnete si nástrahu a už sa váľate v kaluži vlastnej krvi a čaká vás návrat na najbližší checkpoint.

04

Tie sú v Salt and Sanctuary prezentované formou akýchsi svätýň, takže ak náhodou prehráte svoj súboj o holý život, ocitnete sa práve na tomto mieste. Sem vás po vašej smrti pritiahne mních, no musíte rátať s tým, že vás to bude stáť menší poplatok. To nie je veľký problém, skôr zamrzí strata soli, ktorá je niečo podobné ako duše s Souls sérii, čiže platidlo. Ak ste zomreli rukou nepriateľa, bude iba na vás pokúsiť sa ho zdolať počas reparátu. Ak neuspejete, všetka nazbieraná soľ je rázom preč, a to navždy. Neznamená to síce váš koniec, no prísť o poctivo zozbierané platidlo nie zrovna príjemné.

05

I keď sú svätyne podobným miestom ako bonfire v Dark Souls, predsa len je tu odlišnosť. Podobnosť spočíva v tom, že na tomto mieste sa objavíte po smrti, iba tu dokážete levelovať vašu postavu a doplniť si liečivé lektvary. Čo do odlišnosti, tak vo svätyniach je navyše možno privolať si pomocníka. Koho si privoláte je na vás, no v tomto ohľade hrá dôležitú úlohu vaša viera, ktorú si zvolíte v úvode. Samozrejme, nie je nutné počas celej hry zostať pri jednej a tej istej viere, v priebehu hrania svoju voľbu môžete zmeniť. Čo a ako presnejšie funguje sa nedozviete na základe žiadneho tutoriálu, budete musieť skúšať. Preto už nebudem ďalej svätyne a ich fungovanie rozoberať, mne ich tiež nikto nevysvetlil.

06

Čo by to bolo za RPG, keby v hre chýbalo levelovanie, alebo určovanie špecializácie vašej postavy. V prípade Salt and Sanctuary tak robíte prostredníctvom stromu schopností a bez preháňania ho môžem označiť za obrovský. Skutočne bude záležať len a len na vás, ako budete svoju postavu formovať. Hra v tomto smere poskytuje jeden ústupok – ak si zakúpite určitú schopnosť a nebude vám vyhovovať, môžete ju vrátiť späť a zakúpiť si inú. Ide o jediné uľahčenie, ktoré autori hráčom poskytli.

06

Strom schopností, respektíve iba jeho malá časť.

Grafická stránka je veľmi zaujímavá, no rozumiem tomu, že sa nebude páčiť každému. A možno niekto práve kvôli nej hre nedá vôbec šancu. Ručne kreslený 2D svet je však veľmi pekne spracovaný, autori si dali skutočne záležať. Hra síce nehýri farbami ako cirkusové šapito, no to by sa k vyzneniu titulu ani nehodilo. Nemusíte sa však obávať päťdesiatich odtieňov sivej.

Občas sa môže stať situácia, kedy stratíte nad práve sledovanou scénou prehľad a postavy vám budú splývať s okolím, čo najmä v prípade nepriateľov môže predstavovať seriózny problém. Nejde o častý jav, takže v tomto smere nemožno hovoriť o žiadnom veľkom probléme.

08

Samotná hrateľnosť, alebo súbojový systém je taktiež výborný. Porciovanie nepriateľov má šťavu a súboje sú vďaka tomu zábavné. Nenájdete tu síce nič objavné, keďže máte k dispozícii klasický útok, ťažký / silný útok, blokovanie, odskakovanie alebo protiúdery, no to bohate stačí, aby sa Salt and Sanctuary dobre hralo. Hru som si i napriek obtiažnosti užíval, čomu napomáhali aj súboje s rôznymi bossmi. V hre ich nájdete niečo málo cez dvadsať (ak som správne rátal, tak ich celkový počet je dvadsaťtri) a i napriek tomu, že dokážu potrápiť, je zábava si to s nimi rozdať na férovku. Pri súbojoch máte možnosť pokúsiť sa o zdolanie nepriateľa iba silou, alebo vypozorujete bossovu slabinu a využijete ju vo svoj prospech. Treba rátať s tým, že asi žiadneho neporazíte na prvý krát, no v tom spočíva kúzlo náročných hier.

09

V hre nechýba ani tzv. gaučový multiplayer (t. j. na jednej konzole), i keď nerátajte s tým, že si zoberiete do ruky druhý ovládač a ihneď sa pripojíte k svojmu kamarátovi. Najskôr je potrebné mať k dispozícii druhú postavičku a najmä špeciálny predmet, za pomoci ktorého vo svätyni multiplayer spustíte. Následne vám už nič nebude brániť vydať sa spoločne do bojov a možno si tým uľahčiť zdolávanie nepriateľov. Menšou radou odo mňa je, aby ste si postavy špecializovali odlišne, môžete vďaka tomu získať výhody. Multiplayer je vítaným spestrením, veď ako sa hovorí v susednej Českej republike – ve dvou se to táhne líp. Je iba škoda, že k multiplayeru vedie trochu kostrbatá cesta.

10

Rozmýšľate koľko môže takéto dobrodružstvo zabrať času? Je to veľmi dobrá otázka, no ak čakáte iba pár hodín trvajúcu hru, musím vás “sklamať”. Prvý priechod hrou vám pokojne zaberie osemnásť až dvadsať hodín, čo sa však veľmi odvíja od vašej šikovnosti. V prípade, že budete zomierať na každom rohu, možno dvadsať hodín prekročíte. Ak náhodou patríte medzi hráčov, ktorí musia mať vyzbierané všetky trofeje a preskúmané každé jedno zákutie, pripravte sa na viac ako štyridsať hodín, možno aj circa päťdesiat. Na hru, ktorá sa predáva za sumu 17,99 € je to vynikajúci pomer cena / výkon.

11

Ska Studios vytvorili zábavné, i keď poriadne náročné dobrodružstvo v temnom svete, ktoré sa však dokáže veľmi ľahko zaryť po kožu a nie a nie vás pustiť. Nenechajte sa odradiť 2D grafickým stvárnením, dajte Salt and Sanctuary šancu, ide o výbornú záležitosť. Fanúšikom Demon’s / Dark Souls hru odporúčam všetkými desiatimi a vlastne každému. Hoci nejde o nič nové a originálne, no v tomto prípade to absolútne neprekáža, tento kokteil nemá výrazne slabé miesto…

Titul si zatiaľ môžu užiť iba majitelia PlayStation 4, no časom sa dočkajú aj hráči na PC a PS VITA.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť.ska-studio-9-600x400

Salt and Sanctuary - Akčné RPG, ktoré potrápi, no zároveň pobaví
Salt and Sanctuary je výborné akčné RPG, ktoré Vás rozhodne potrápi, no našťastie tvorcovia nezabudli ani na zábavnosť. Možno sa veľmi podobá na Souls sériu, no to vám nemusí robiť vrásky na čele, o tie sa dokáže postarať samotný titul. Ak k tomu navyše prirátam priaznivú cenovku, je to jasný kandidát na "must have" hru.
  • Hrateľnosť, zábavný súbojový systém
  • Rozľahlý svet s výbornou atmosférou
  • Herná doba, výnikajúci pomer cena / výkon