Adam’s Venture sa v titule s podtitulom Origins nepredstavuje hráčom po prvýkrát, keďže svoju premiéru si odbil už v roku 2009, kedy vyšla prvá epizóda Adam’s Venture s názvom The Search for the Lost Garden. Tú neskôr doplnili ďalšie dve, ktoré ako kompilácia s podtitulom Chronicles vyšli v roku 2015. Autorom zo štúdia Vertigo Games napadlo, že by mohli znova oprášiť pôvodné epizódy, preleštiť ich, trochu pozmeniť a vydať ako Adam’s Venture: Origins, teda titul, ktorého recenzia práve začína.

Adam’s Venture: Origins je dobrodružná adventúra s množstvom hádaniek, ktoré sú určené na to, aby potrápili vašu šedú kôru mozgovú. Mnoho hier podobného razenia už nevychádza, čo autorom v tomto prípade nahráva do karát. Nečakajte zbesilé prestrelky, respektíve na strieľanie zabudnite úplne a pripravte sa na cestu za hľadaním pradávnych tajomstiev.

01

Hra sa odohráva v dvadsiatych rokoch minulého storočia, takže priaznivci dobrodružstiev Indiana Jonesa budú v tejto dobe “ako doma”. Hra začína v pracovni otca hlavného hrdinu, no po chvíli sa zoznámite s omnoho dôležitejšou postavou, než je pán Venture starší. Ide o jeho asistentku Evelyn Appleby, ktorá vás bude počas hry takmer neustále sprevádzať. Hlavným cieľom je odkryť tajomstvá rajskej záhrady, Knihy Genezis, čo to o templároch a popri tom zastaviť plány diabolskej organizácie Clairvaux Company. Síce klišé na pohľadanie, no určitá béčkovosť sa k titulu hodí.

02

Začnem tým horším, aby som skončil pozitívne. Nemilo ma prekvapila grafická stránka hry. Ak neklame PlayStation Store, tak hra na PlayStation 4 pravdepodobne beží v rozlíšení 720p, čo je skutočne zarážajúce. Chápem, že hardware súčasnej konzolovej generácie má od high-endu ďaleko, no iné, lepšie vyzerajúce hry bežia v 1080p a nie je to problém. Rozumiem i tomu, že autori nedisponovali veľkým rozpočtom, no optimalizovanie by zanedbané byť nemalo. Navyše sa pomerne často na obraze objavoval tearing, ktorý pôsobí mimoriadne rušivo. Ak už bolo zvolené nižšie rozlíšenie zámerne, očakával by som chod v 60fps, prípadne slušný anti-aliasing a kvalitné textúry. Bohužiaľ, v tomto smere to autorom príliš nevyšlo. Chýbali mi aj “základné” efekty – keď vkročíte do vody, hladina sa ani nepohne a prostredia v pozadí sú taktiež veľmi prázdne. Či nestačili financie, alebo ide o neskúsenosť posúdiť neviem, no grafika skutočne nie je ukážková, i keď pozerať sa na hru dá bez ujmy na psychike. Najotravnejšou vecou je motion blur v závere hry, kedy je takmer všetko rozmazané. Možno to znie hlúpo, ale pozeral som na to iba s nemým úžasom. Dúfam, že PC verzia je na tom v tomto ohľade lepšie.

03

Neohúria ani animácie, herecké výkony, dabing či dialógy. K tomu často ústa otvára iba Adam, zvyšku sa pravdepodobne nechce. No a na dáky ten lip-sync rovno zabudnite. Naivné a plytké dialógy by som ešte vzhľadom na béčkové poňatie bral do úvahy, avšak zvyšné veci naozaj ešte potrebujú doladiť. Adam k tomu všetkému nie je žiaden sympaťák, ktorého si okamžite zamilujete, skôr sa môže stať, že ho nebudete vedieť zniesť. Poznámky, ktoré majú byť vtipné bohužiaľ humorom neoplývajú a spôsob jeho konverzovania, či správania sa k Evelyn by vytočil nejednu feministku. Síce v tej dobe hip-hop alebo rap “nefičal”, no Adam počas animácií rozhadzuje rukami ako 50 Cent v časoch najväčšej slávy. Nechcem byť veľmi kritický, pretože ak odhliadnem od technickej stránky, pod jej povrchom sa skrýva zábavný gameplay a kvalitné hádanky.

05

To najlepšie a vlastne najpodstatnejšie sú hádanky, ktorých je v hre skutočne dostatok. Úvodné sú triviálne, no neskôr si už hlavu ponamáhate, hlavne ku koncu sa ich náročnosť zvyšuje. Okrem riešenie hádaniek sa občas budete musieť plížiť popri strážcoch, no s nimi sa veľmi nepotrápite, keďže dookola chodia po vopred stanovenej trase. Stealth pasáže sú však príjemné spestrenie, čiže ich prítomnosť som uvítal. Novinkou oproti pôvodným dobrodružstvám je hák (grappling hook), ktorým sa dostanete na neprístupné miesta, prekonáte priepasti, strhnete padacie mosty a podobne. Vďaka háku sa zvýšila dynamika hry, keďže v pôvodnom stvárnení táto pomôcka nebola.

Chváliť možno aj rôzne prostredia, ktoré sa pomerne často obmieňajú. Niektoré sú zaujímavé, iné zase nie, no je určite pozitívom, že autori nevsadili kartu iba na stereotypné prostredie.

07

Celkový priechod hrou vám zaberie circa šesť hodín, čo síce nie je závratne vysoká hodnota, no v tomto prípade by mi dlhšia stopáž skôr prekážala. V niektorých tituloch je stopáž predľžená vďaka tomu, že hlavný hrdina môže zomrieť, no v tomto prípade vás smrť čaká iba pri páde do priepasti, čo sa však stane výnimočne. Pri stealth pasážach vás stráže nesmú odhaliť, inak si danú pasáž zopakujete, ale ako som už povedal, tieto situácie (pád a odhalenie) nastanú možno 3-4 krát za celú dobu hrania. I preto je stopáž o niečo kratšia, ako je tomu bežne. Mnoho z vás sa s mojim názorom o dľžke asi nestotožní, avšak menej je niekedy viac.

06

Čo dodať na záver. Titul Adam’s Venture: Origins nie je zlou hrou, no výsledný dojem veľmi ovplyvňuje technická stránka, ktorá pôsobí zastaralo a nedotiahnuto. Je to veľká škoda, keďže vo svojej podstate nejde o zlú záležitosť. Gameplay je fajn, navyše podobne rôznorodé hádanky by ste teraz hľadali iba s veľkou obtiažou. Ak máte v obľube dobrodružstvá, prípadne ste fanúšikmi Indiana Jonesa, dajte Adam’s Venture: Origins šancu, pravdepodobne spolu zažijete celkom fajn dobrodružstvo. Jediné odporúčanie z mojej strany je, aby ste si počkali na zľavu. Aktuálnych 49,99 € na PlayStation Store, respektíve circa 39 € za fyzickú kópiu je skutočne prehnaná čiastka. S Adamom a Evelyn sa asi nevidíme posledný krát, keďže záver tomu naznačuje. Ja iba dúfam, že do príchodu pokračovania autori popracujú na optimalizácii a zlepšia nedostatky technického charakteru. V takom prípade by v budúcnosti mohli tvorcovia zaznamenať so značkou Adam’s Venture omnoho väčší úspech. Tentokrát však ich snaha zostala niekde v polovici cesty…

logo

Adam's Venture: Origins - Béčkový Indiana Jones
Adam's Venture: Origins je celkom dobrá adventúra, ktorej nohy podráža najmä technické spracovanie. Je to však škoda, keďže inak je Adamovo dobrodružstvo celkom zábavné a plné rôznorodých hádaniek. Ak máte radi Indiana Jonesa, môžete si spoločne s Adamom užiť vcelku príjemné, niekoľko hodín trvajúce dobrodružstvo.
  • Rôznorodé hádanky
  • Dobové umiestnenie
  • Slušne fungujúci gameplay
  • Slabo optimalizované
  • Toporné animácie
  • Dabing / dialógy
55%Celkové hodnotenie
68%

Prvé skúsenosti s hrami Martin zaznamenal v podobe napodobeniny NESu, ktorá niesla meno "Mortal Kombat III", ku ktorej bol pribalený cartridge žltej farby s 999 hrami. Medzi nimi sa nachádzali klasiky ako Mario, Duck Hunt, Double Dragon a pod. Neskôr zakotvil pri PC a PlayStatione, ktorého fanúšikom je dodnes. Herná scéna Martina baví aj v súčasnosti, novinky sleduje dennodenne a okrem hier sa venuje fotografovaniu. Od septembra 2016 pôsobí na pozícii šéfredaktora somhrac.sk.