Register

A password will be e-mailed to you.

Crowdfunding sa za posledné roky stal dôležitou súčasťou herného priemyslu a obohatil nás o viacero skvelých titulov. Tento spôsob získavania financií pre nové projekty pomocou mikropríspevkov od veľkého množstva ľudí je skvelou príležitosťou pre nezávislé štúdiá ako zrealizovať odvážne nápady, na ktoré by veľké vydavateľstvá často nemali odvahu. Bohužiaľ, zároveň je aj skvelou príležitosťou pre podvodníkov, ktorí sa chcú obohacovať na dôverčivosti a štedrosti hráčov.

Oklamať ľudí na crowdfundingových platformách je pritom oveľa jednoduchšie, než by ste si mysleli. Spôsobov je viacero, od tých najprimitívnejších až po premyslené podvody. Začnime príkladmi tých prvých.

Ukradnuté obrázky a neexistujúce štúdio

Jeden z prvých prípadov pochádza z roku 2012, kedy istý Seth Westphal spustil na Kickstarteri zbierku na hru MYTHIC: The Story of Gods and Men. Sethovo nezávislé štúdio Little Monster Productions, údajne pozostávajúce z bývalých vývojárov Blizzardu, potrebovalo na tento projekt vyzbierať 80 tisíc dolárov. Potenciálnych sponzorov sa aj patrične pokúšalo navnadiť dobre vyzerajúcim concept artom a za odmenu sľubovalo hru podobnú World of Warcraft s grafikou lepšou než Skyrim. Extrémne nízku cenu vysvetľovali prisľúbenou pomocov od “niektorých priateľov z Disney/Pixaru”. Dôverčivým hráčom sa takýto nápad pozdával a kampaň v krátkom čase vyzbierala tisícky dolárov.

Seth Westphal

Seth Westphal

Ako však už asi tušíte, s touto zbierkou nebolo všetko v poriadku. Ako viacero podobných podvodov, aj tento odhalili pozorné oči užívateľov subredditu /r/gaming. Concept art pripravovanej hry bola jednoducho zbierka náhodných obrázkov z internetu a samotný text kampane bol s menšími úpravami okopírovaný od iných zbierok. Budova, v ktorej malo údajne sídliť Sethovo štúdio, v skutočnosti patrila malému štúdiu s názvom Burton Design Group. Magazín Observer preto skontaktoval riaditeľa tohto štúdia a ten nemohol veriť vlastným očiam. O štúdiu Little Monster Productions síce nikdy nepočul, ale Setha poznal veľmi dobre. V minulosti totiž v Burton Design Group pracoval. Nie však ako vývojár, ale na pozícii podobnej sekretárke. A z tej bol pred časom prepustený z dôvodu porušenia pracovnej disciplíny.

Seth na to zareagoval okamžitým vymazaním profilu Little Monster Productions na Kickstarteri a zrušením oficiálnej stránky hry. Kickstarter našťastie vyzbierané peniaze posiela až po dosiahnutí cieľovej sumy a ukončení kampane. Ambicózny podvodník teda obišiel skrátka.

kickstarter-scam

Vojna na Ukrajine

O niečo podobné, iba v oveľa bizarnejšom prípade, sa pokúsila v roku 2014 skupina Ukrajincov, ktorí si hovoria štúdio West-Games. Ich kampaň na Kickstarteri ich predstavovala ako bývalých kľúčových členov ukrajinského štúdia GSC Game World, ktoré stálo za populárnymi sériami Cossacks a S.T.A.L.K.E.R.. Ich projekt Areal, na ktorý chceli vyzbierať 50 tisíc dolárov, mal byť duchovným nástupcom práve Stalkera. Problém však bol, že v GSC si na nich nikto nepamätal. To už sa v prípade začali vŕtať herní novinári, predovšetkým Erik Kain z prestížneho magazínu Forbes. A nejasností začalo pribúdať.

Údajný list od Putina

Údajný list od Putina

Štúdio West-Games bolo totiž založené v americkom štáte Nevada istým Leonidom Kovtunom. Toto priezvisko je známe z inej neúspešnej kampane na Kickstarteri, v ktorej sa muž menom Maximilian Kovtun, rovnako z Nevady, pokúšal vyzbierať peniaze na hru Space Pioneer použitím obrázkov ukradnutých z internetu, najmä od umelcov z DeviantArtu. Štúdio West-Games sa bránilo, že medzi týmito ľuďmi nie je žiadne spojenie a ide len o náhodu, keďže Kovtun je bežné ukrajinské meno. Pozorní redditori však vypátrali, že Maximilian a Leonid Kovtunovci sa nielenže poznajú, ale dokonca spolu v minulosti stáli pred americkým súdom. Následne sa ukázalo, že aj concept art a videá k projektu Areal sú iba “vypožičané” z pôvodného Stalkera a voľne dostupných asset packov enginu Unity. Dokonca aj fotku hlavného vývojára štúdia môžeme nájsť vo fotobanke Shutterstock.

Namiesto vysvetlenia však začalo štúdio lámanou angličtinou útočiť na všetky strany. Oklamaných sponzorov, ktorí sa na Kickstarteri začali vo veľkom sťažovať, obviňovali z práce pre Kremeľ a ruskej propagandy (v tom čase už bol konflikt na východe Ukrajiny v plnom prúde). Za “ohovárajúce” články v magazíne Forbes boli zas údajne zodpovední noví majitelia z Hongkongu. A aby tých bizarností nebolo málo, napriek predošlej protiruskej rétorike následne štúdio zverejnilo podporný list, ktorý im údajne poslal sám Vladimír Putin. A keď už nič nepomáhalo na množiace sa zlostné komentáre sponzorov, problém vyriešili po svojom – diskusnú sekciu na Kickstarteri jednoducho sami zaspamovali natoľko, že sa v záplave spamu stratili negatívne komentáre.

Táto taktika im nepochopiteľne vyšla a West-Games skutočne vyzbierali potrebných 50 tisíc dolárov. Vtedy však už našťastie zasiahol samotný Kickstarter a zbierku 48 hodín pred ukončením suspendoval. V poslednom zúfalom pokuse si štúdio založilo vlastnú crowdfundingovú platformu, tentokrát im však už nikto nenaletel.

areal

Ukradnutý concept art

Najoriginálnejší podvod

Asi žiadny podvod sa ale v originalite nevyrovná tomu, ktorý vymyslel vývojár s nickom Lord Kres. Nešlo síce priamo o crowdfundingovú platformu na štýl Kickstarteru, no vďaka podpore hráčov na službe Steam Greenlight si tento podvodník prišiel na nemalé peniaze. Služba Greenlight pôvodne vznikla za účelom umožniť nezávislým vývojárom zrealizovať svoje nápady na hry a následne ich vydať na Steame. Vývojári na Greenlight pridávajú informácie o svojich rozrobených hrách, poprípade ponúkajú prvé buildy priamo na hranie. Komunita hráčov si vyberá, ktorý z týchto projektov podporí a Steam následne zvoleným vývojárom pomôže hry dokončiť a predať.

Tento postup si vybral aj Lord Kres pri svojej hre Journey of the Light. Tá hráčom sľubovala peknú grafiku a 8 levelov nabitých extrémne náročnými logickými hádankami. Hráčov tento koncep oslovil, hra získala podporu Steam Greenlight a následne ju Steam aj zaradil do predaja, napriek tomu, že jediným dovtedajším výtvorom vývojára bola iba nepodarená kópia Minecraftu.

Achievementy získal iba autor hry

Achievementy získal iba autor hry

Hra však mala jeden problém. Nikto totiž nedokázal prejsť ani len malý úvodný level a viacero hráčov si pýtalo svoje peniaze späť cez Steam refund. Lord Kres to vysvetľoval náročnosťou hry a nabádal hráčov, aby sa viac snažili. Pomôcť im k tomu mali tzv. “trading cards”, v ktorých sa údajne nachádzali vodítka pre vyriešenie jednotlivých levelov. To má však jeden háčik. Karty totiž môžete získať až po dvoch hodinách hrania. A dve hodiny hrania sú zároveň hranicou, za ktorou už nemôžete Steam žiadať o vrátenie peňazí.

Lord Kres to teda vymyslel výborne, aj on však doplatil na pozorné oči Redditu. Užívateľovi TJzzz prišla hra podozrivá, a tak sa rozhodol pohrabať v jej súboroch a zdrojovom kóde a odhalil naozaj originálny podvod. Dôvod, prečo nikto nedokázal prejsť úvodný level je jednoduchý. Level sa prejsť nedá. A zvyšné levely? Tie vôbec neexistujú. Ich jednotlivé súbory boli iba kópiami prvého levelu. Achievementy na Steame síce ukazovali, že ich niekto dokázal vyriešiť, bližší pohľad však prezradil, že tým niekým bol samotný Lord Kres. Vývojári pritom majú z dôvodu testovania hry možnosť voľne si prideľovať achievementy cez Steam Achievement Manager. Dokonca ani s jediným skutočným levelom si Lord Kres nedal príliš veľa práce. Ako sa ukázalo, celá mapa je jednoducho stiahnutá z voľne dostupného Unity asset packu.

Vývojár zo začiatku na množiace sa obvinenia nijak nereagoval. Keď konečne prelomil svoje mlčanie, prišiel s naozaj zaujímavým vysvetlením. Zvyšné levely sa údajne omylom prepísali prvým levelom pri prvom bug fixe a Lord Kres prisľúbil urýchlene ich opraviť. Týždne však plynuli ako voda a oprava stále neprichádzala Lord Kres nedokázal ani len poskytnúť jediný screenshot zo zvyšných levelov, čím len dokázal, že nikdy neexistovali. Ako výhovorku najprv používal svoju chorobu, neskôr zranenie oka, ktoré mu nedovoľovalo pracovať na náprave. Neskôr prestal komunikovať úplne. Steam nakoniec stratil trpezlivosť, hru z predaja stiahol a všetkým hráčom vrátil peniaze. Nie je známe, ako dopadol samotný Lord Kres, podľa všetkého si však užil veľmi krušné chvíle s právnym oddelením Steamu.

maxresdefault

Lord Kres mal zmysel pre humor

Nezanevrime na crowdfunding

Ako vidíme, crowdfunding a podobné spôsoby podpory nezávislých vývojárov sú živnou pôdou pre podvodníkov. Neznamená to však, že by sme na ne mali zanevrieť. Za posledné roky umožnili vznik viacerým skvelým hrám, ktoré by za iných okolností nikdy neuzreli svetlo sveta. Stačí si pripomenúť len zopár a hneď vidíme, že herný svet by bol bez crowdfundingu podstatne chudobnejší.

Sci-fi Elite: Dangerous, stredoveké FPS Chivalry: Medieval Warfare, vydarená survivalovka Don’t Starve alebo pokračovanie pôvodného Wastelandu, na ktoré sme čakali dlhých 26 rokov – to je len zopár príkladov hier, za ktoré vďačíme crowdfundingu. Zabudnúť nesmieme napríklad ani na úspešné RPG Divinity: Original Sin, už teraz kultovú záležitosť FTL: Faster Than Light a v neposlednom rade na Kerbal Space Program, ktorý si u viacerých recenzentov vyslúžil maximálne hodnotenie a viacero magazínov (vrátane nás) ho zaradilo medzi 5 najlepších hier roku 2015.

Crowdfunding teda rozhodne prináša svoje ovocie a zaujímavé projekty by sme mali naďalej podporovať. Pri výbere svojho favorita, ktorý si zaslúži finančnú výpomoc, by sme ale mali byť podstatne opatrnejší.

Aký je váš názor na crowdfunding? Podporili ste už nejaký projekt vlastnými peniazmi a ak áno, aký? Boli ste spokojní s výsledkom práce vývojárov? O svoje zážitky sa podeľte v komentároch.

Komentuj!