Stúdio Firaxis v spolupráci s 2K prinieslo po takmer troch rokoch pokračovanie XCOM série. Ako uspel dlho očakávaný titul XCOM 2 v našej recenzii?

Príbeh sa odohráva 20 rokov po udalostiach v predošlom dieli. Zem sa už dlho vzmáha pod nadvládou mimozemských vojsk, ktoré si ju v XCOM: Enemy Within podmanili inváziou. Odpor obyvateľov Zeme proti mimozemšťanoch začína narastať, pričom úlohou Commandera, teda vás, je vrátiť planétu nazad do pôvodného vlastníctva. To ale nebude ľahká úloha, preto vám sa v rámci recenzie budem snažiť dať zopár tipov, ako sa na oslobodzovanie Zeme dôkladnejšie pripraviť.

Pripravte si pevné nervy

Ako Commander máte na starosti velenie na lodi Avenger, ktorá predtým slúžila nepriateľským mimozemšťanom. Aktivity XCOM a hnutie odporu treba rozšíriť po všetkých kútoch sveta, takže si s Avengerom po mape do sýta zalietate. Tak ako v minulých dieloch, na základni je nutné stavať miestnosti s potrebným vybavením, a tiež venovať čas a zásoby na výskum a zbrojenie.

2016-02-12 12_18_46-Greenshot

Času je v hre pramálo! Alieni totiž nezaháľajú a budujú takzvaný Avatar Project, ktorý má nenávratne nechať Zem pod ich nadvládou. Akonáhle Avatar Project dokončia, hra sa pre vás končí. Týmto novým prvkom sa násobí náročnosť na správne rozhodnutia a stres z nej plynúci. Ak ste boli v minulých XCOM-och zvyknutí na pomalšie tempo, misie s oddýchnutými jednotkami a na robenie menej podstatných výskumov, XCOM 2 bude výzvou pre vaše nervy.

2016-02-12 11_58_23-Greenshot

Kým v prvej hre, ktorá tiež nie je prechádzka ružovou záhradou, boli taktické boje pomerne náročné, XCOM 2 vynáša obtiažnosť na úplne novú úroveň. Po asi 10 hodinách hry na Normal obtiažnosti som musel prehltnúť horkú pilulku hanby a hru rozohrať znova na Easy, keďže z každého boja sa mi vracala zhruba polovica tímu, a aj to nie v zrovna najlepšej kondícii.

Frustráciu a chaos v XCOM jednotkách spôsobujú aj nové druhy nepriateľov. Vipers k sebe dokážu pritiahnuť vojakov zo zákrytu svojimi dlhými, zmutovanými jazykmi, nevinní civilisti sú premieňaní na Faceless monštrá s ničivým útokom z blízka, Stun Lancers sa dokážu na jeden ťah premiestniť cez štvrtinu mapy a prítomnosť deštruktívnych Sectopodov automaticky znamená zvýšené riziko pre každého člena tímu.

2016-02-12 11_54_57-Greenshot

Pripravte si vreckovky

Na boj s touto naštvanou partičkou má hráč pri zostavovaní tímu prístup k širokej škále tried a druhov schopností svojich vojakov. Ranger je zameraný na boj z blízka a pohyb po mape, Specialist zasa využíva drony na útoky, liečenie a hackovanie, Granadier je expert na explózie a Sniper prirodzene preferuje vyvýšené rozhľady s odstupom od nepriateľov. Novinkou sú takzvaní Psionic vojaci, pomocou ktorých je možné napríklad ovládať nepriateľov cez Mind control. Keďže v jednotke je možné mať iba od 4 do 6 vojakov, “zlanárenie” nepriateľa počas boja na svoju stranu je extrémne efektívne. Každá z tried získava so skúsenosťami nové povýšenia, pričom po každom povýšení si môžete vybrať z 2 schopností pre konkrétneho vojaka. Týmto spôsobom je možné mať v tíme aj 10 unikátnych bojovníkov a kombinovať ich v závislosti od povahy misie.

2016-02-12 11_56_42-Greenshot

Hra ponúka skvelé možnosti customizácie vojakov, od mena, cez národnosť, farbu pleti, štýl vlasov, povahu, až po dizajn a farbu brnenia. Rozhodne odporúčam sa na konkrétnych vojačikov príliš psychicky neupínať. V opačnom prípade budete často plakať, keďže ich životnosť je vo všeobecnosti naozaj krátka, pokiaľ si nedopomáhate počas misií cez load/save. Vojakov je výhodné pomenovať napríklad po učiteľke, ktorú ste nemali radi, prípadne po premiérovi krajiny – potom tá strata bolí menej.

Pripravte sa na unikátny herný zážitok

XCOM 2 je výzva. Hra sa s vami nebude maznať a zasadí vám úder pod pás práve vtedy, keď to budete najmenej čakať. O to viac si treba vážiť, ak sa vám misiu podarí dokončiť bez straty vojaka, prípadne celého tímu. Budete robiť chyby – ale o to práve ide. Zlyhanie nie je v XCOM 2 iba možnosť, ale je nevyhnutnou súčasťou hry. Jedná sa o vzácnu úkaz v hernom priemysle, kedy je hra nie o samotných voľbách, ale skôr o ich následkoch. Hru treba jednoducho hrať, učiť sa a snažiť byť lepším, až potom je možné ju pokoriť na obtiažnosti vyššej ako Easy. Celý proces je vlastne ukážkou zmysluplného zlyhávania, ktoré v offline singleplayer hrách už takmer vôbec nevídame.

Čas v hre plynie neúprosne a to najlepšie, čo môžeme urobiť, je robiť správne rozhodnutia pokým je to možné. XCOM 2 dodáva herným rozhodnutiam váhu a to je to, čo z neho robí neobyčajnú hru. Oslobodenie Zeme je cieľ, ale to je v tomto prípade vedľajšie. XCOM 2 je o úspechoch a pádoch, o zložitej ceste k cieľu aj po mnohých zbabraných pokusoch.

Banner Horizontal SH

XCOM 2 - Boj o Zem naberá obrátky
XCOM 2 nie je jednoduchou záležitosťou a nebude sa s vami vôbec maznať. O to viac si však budete vážiť, ak dokončite niektorý level bez straty vojaka, či rovno tímu. XCOM 2 je o úspechoch a pádoch, o zložitej ceste k cieľu aj po mnohých zbabraných pokusoch. A stojí to za to.
  • Jedinečný koncept XCOM hier, ktorý snáď ani nemôže sklamať
  • Customizácia jednotiek
  • Vysoká obtiažnosť