Register

A password will be e-mailed to you.

Tony Hawk, prezývaný The Birdman je legenda, o tom niet pochýb. Prvý skater na svete, ktorému sa oficiálne podarilo úspešne dokončiť otočku o 900 stupňov, konkrétne v roku 1999 na X-Games v San Franciscu (v rovnakom roku Tony Hawk ukončil svoju profesionálnu kariéru). Nie sme tu však od toho, aby sme rozoberali kariérne úspechy Tonyho Hawka, ale hernú sériu, ktorá nesie jeho meno. V spomínanom roku 1999 zaznamenal Tony okrem 900ky úspech s hrou Tony Hawk’s Pro Skater, u nás znamej ako Tony Hawk’s Skateboarding.

Tony Hawk’s Skateboarding/Pro Skater odštartoval úspešnú hernú sériu, a taktiež masové rozšírenie skateboardingu do mainstreamu. Prvý diel vytvorilo dnes už neexistujúce štúdio Neversoft, ktoré sa neskôr spojilo s Infinity Ward, ktoré pre hráčov pripravilo už sedem dielov zo série Call of Duty. Vtedy ešte nikto netušil, akú obrovskú popularitu séria Tony Hawk’s získa, no ihneď po vydaní bolo jasné, že Tony Hawk’s Skateboarding/Pro Skater má pred sebou žiarivú budúcnosť. Vynikajúce recenzie a chvála od hráčov na každom rohu podporená výborným odbytom znamenala iba jediné, a to, že príde pokračovanie. A tak sa aj stalo… Písal sa rok 2000 a na pulty obchodov dogrindovalo pokračovanie jedného z najväčších prekvapení roku 1999.

artwork.tony-hawks-pro-skater-2.2931x1560.2000-08-31.158

Mohlo však pokračovanie prekonať svojho predchodcu? Nie, že mohlo, pokračovanie doslova preválcovalo pôvodnú hru a vylepšilo ju v každom ohľade a zároveň prinieslo sériu Tony Hawk’s v najlepšej možnej kondícii. Nové úrovne, plynulejšie a presnejšie ovládanie, množstvo rôznych úloh, vyšší počet skaterov plus možnosť vytvoriť si vlastného, vynikajúci soundtrack a level editor sú niektoré prvky Tony Hawk’s Pro Skater 2, ktoré z tejto hry urobili legendu. Ak by sme sa pozreli na server Metacritic, vyhľadali si najlepšie hodnotené tituly všetkých čias, Tony Hawk’s Pro Skater 2 by sme našli na druhom mieste s priemerom hodnotení 98%. Boj o prvé miesto prehral Tony Hawk’s s titulom The Legend of Zelda: Ocarina of Time, ktorý získal ešte o jedno percento viac. I tak ide o enormný úspech, ak zaoberieme do úvahy, že “hlúpy” skateboarding poráža omnoho rozmanitejšie tituly.

Tí z Vás, čo ste hru hrali si určite spomínate na legendárnu prvú úroveň odohrávajúcu sa v hangári, do ktorého ste sa zviezli práve týmto koridorom.

Prvé momenty v Tony Hawk's Pro Skater 2.

Prvé momenty v Tony Hawk’s Pro Skater 2.

Následne ste museli pozbierať písmenka S-K-A-T-E, dosiahnúť High Score, Pro Score a nakoniec Sick Score, zhodiť všetky plechové sudy, nájsť ukrytú videokazetu (pre tých, čo nevedia, o čom hovorím, kedysi sme na tomto médiu pozerávali filmu, birmovky a pod. – myslím to bez srandy, aby nedošlo k nedorozumeniu, dnes už niekto nemusí tušiť o VHSkách) a splniť kopec ďalších úloh, aby ste sa mohli presunúť do ďalších úrovní, ktorých bolo (vo väčšine verzií) celkovo desať. Hráči na PC dostali o tri úrovne navyše, no neboli to nové úrovne, ale z prvého dielu, keďže ten na PC nevyšiel. Zoznam základných desiatich úrovní bol nasledovný:

Hangar, Mullet Falls, MT

School II, Southern CA

Marseille, France

NY City, New York

Venice, CA

Skatestreet, Ventura, CA

Philadelphia, PA

Bullring, Mexico

Chopper Drop, Hawaii

Skate Heaven, Outer Space

Prvé úlohy boli naozaj jednoduché, no postupne prituhovalo a v záverečných výzvach skutočne mohli niekomu pretiecť nervy. Tak to ale kedysi chodilo, hry bývali náročnejšie ako dnes (česť výnimkám), no hráč mal i napriek tomu chuť zdolať hru na 100% a objaviť všetky jej tajomstvá. Kto sa dostal do tohto levelu, vie o čom hovorím…

Beze jména4,5

Dostať sa do úrovne Skate Heaven bez použitia cheatov je veľmi náročné a zdĺhavé, veď musíte dokončiť kariérny režim na 100% s každým skaterom. A to naozaj nie je prechádza ružovou záhradou… Za odmenu však dostanete zábavnú úroveň, ktorá je vo svojej podstate unikát. Musíte dávať pozor, aby ste nevypadli mimo terénu, inak sa preletíte vesmírom. Samozrejme, aj v iných leveloch ste museli dávať pozor, aby ste nepadli napríklad do mora a pod., ale vesmír bol iba jeden, a to Skate Heaven. Ak už ste sa náhodou prepracovali až sem, mohli ste si zaskateovať aj s týmto dobre známym komiksovým hrdinom.

Beze jména5

Spider-Man skateuje vo vesmíre? Aj to bolo v THPS2 možné…

Ak nechápete, prečo bol v hre aj Spider-Man, odpoveď je jednoduchá, Neversoft v rovnakom roku, kedy priniesol hráčom Tonyho 2, potešil aj fanúšikov komiksov, a to hrou s jednoduchým názvom Spider-Man. Na CD PlayStation verzie ste mohli nájsť aj demo ďalšieho titulu pod hlavičkou Activisionu, ktorým bol Matt Hoffman’s Pro BMX (2001). Titul bol variáciou na Tony Hawk’s Pro Skater, akurát na BMX a s iným menom na obale. Po úspechu oboch hier Activision vytvoril ešte niekoľko podobných variácií, napríklad Kelly Slater’s Pro Surfer, alebo Wakeboarding Unleashed featuring Shaun Murray (ktorý mal pôvodne výjsť pod názvom Shaun Murray’s Pro Wakeboarder).

Tony Hawk’s Pro Skater 2 nepriniesol iba prelešťené prvky z prvej časti, muselo sa napredovať a dať hráčom aj niečo nové. Zásadnou novinkou, najmä z hľadiska hrateľnosti bol trik zvaný “Manual”, ktorý hráčom dovolil omnoho viac násobiť jednotlivé triky, vďaka čomu nebol problém (po kvalitnom vyskillovaní) dosiahnuť niekoľko stotisícové skóre. V prvej časti niečo podobné nebolo možné, v tomto ohľade bol Tony Hawk’s Pro Skater 2 priklonený viac k arkádovosti. Hneď ďalší diel ponúkol “Revert”, ktorý umožnil ďalšie násobenie trikov, tentokát už aj po dopadne na rampu (“Manual” umožnil násobiť kombá na zemi, nie na rampách). Odvtedy bolo možné urobiť “Revert”, následne prejsť do “Manualu”, opäť vyskočiť na rampu a v podobnom duchu robiť celé dve minúty jedno obrovské kombo. To už sme ale pokročili k Tony Hawk’s Pro Skater 3, o ktorom sa možno budeme baviť niekedy v budúcnosti.

Beze jména6

Neversoft urobili sériou Tony Hawk’s dieru do sveta, o hre v tej dobe rozprával snáď každý jeden fanúšik videohier. Druhý diel, o ktorom sme sa dnes bavili dotiahol popularitu série na absolútny vrchol, keďže vyšiel pre platformy PlayStation, Nintendo 64, Dreamcast, Game Boy Advance, Game Boy Color, na rozdiel od jednotky aj na PC a v roku 2010 aj na zariadenia s iOS. Na prvý XBOX sa dostala vylepšená a rozšírená verzia s názvom Tony Hawk’s Pro Skater 2x, ktorá bola jedným z launch titulov pre prvú konzolu od Microsoftu. Ak si zoberieme predaje, tak podľa štatistík serveru VGChartz dokázal Tony Hawk’s Pro Skater 2 predať 4,68 milióna kusov, čo skutočne nie je malé číslo.

Beze jména7

Aby sme si ešte na záver skompletizovali sériu hier Tony Hawk’s, pozostáva z týchto titulov: Pro Skater (1999; Neversoft), Pro Skater 2 (2000; Neversoft), Pro Skater 2x (2001; Treyarch), Pro Skater 3 (2001; Neversoft), Pro Skater 4 (2002; Neversoft), Underground (2003; Neversoft), Underground 2 (2004; Neversoft), Underground 2: Remix (2005; Shaba Games), American Wasteland (2005; Neversoft), American Sk8land (2005; Vicarious Visions), Project 8 (2006; Neversoft), Downhill Jam (2006; Toys for Bob), Proving Ground (2007; Neversoft), Motion (2008; Creat Studios), Ride (2009; Robomodo), Shred (2010; Robomodo), Shred Session (2014; Big Bit), Pro Skater HD (2012; Robomodo), Pro Skater 5 (2015; Robomodo).

loga

Ako môžete vidieť, Neversoft prenechal sériu po hre Tony Hawk’s Proving Ground z roku 2007 iným autorom, čo sériu viac-menej pochovalo. Áno, už aj v roku 2007 nebol Tony Hawk’s najočakávanejším titulom roku, ani hodnotenia neboli vynikajúce, no hra si aspoň dokázala udržať svoj štandard. Po Neversofte sa k slovu dostali Robomodo a výsledkom ich snaženia boli priemerné, až katastrofálne pokračovania, viď tohtoročný Tony Hawk’s Pro Skater 5. Je otázne, či sú autori babráci, alebo ich tlačí Activision, nakoľko podľa dostupných informácií im končí licencia na túto hernú značku. Uvidíme, či séria Tony Hawk’s dokáže povstať z popola, no ja osobne by som jej to doprial, nakoľko som v druhej a tretej časti strávil nespočetné množstvo hodín kvalitnej zábavy. A určite nebudem sám…

Vidíme sa nabudúce, pri ďalšom spomínaní v našej rubrike “Zapadnuté prachom”.

Komentuj!