Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Najnovší diel zo série Tomb Raider vychádza už čoskoro a pre nás je to ideálna príležitosť pozrieť sa späť do minulosti, kedy táto značka po prvý krát vkročila na hernú scénu a získala si srdcia miliónov fanúšikov. Písal sa rok 1996 a vtedy vznikla legenda, ktorá si priazeň hráčov udržala dodnes. Samozrejme, séria počas svojej existencie prešla viacerými zmenami, otriasla sa v základoch, vďaka čomu zažila dva rebooty, no nič z toho nemení na fakte, že ohlásenie každého dielu znamená pre hráčov menší herný sviatok. Dámy a páni, privítajte najznámejšiu archeologičku a ikonu dobrodružných/akčných hier, Laru Croft.

13

Prvý diel stvorilo dnes už neexistujúce štúdio Core Design a počas vývoja tvorcovia ani len netušili, aký kult pre hráčov pripravovali. Ihneď po vydaní bolo jasné, že Tomb Raider je zásah do čierneho. Vynikajúce hodnotenia s priemerom okolo 90 %, chvála za revolučnú grafiku, inovatívnu hrateľnosť, kvalitný príbeh a predaných 7,5 milióna kópií sú iba veľmi stručným zhrnutím všetkých ocenení. Umiestnenie vo viacerých rebríčkoch s najlepšími hrami všetkých čias hádam ani netreba spomínať.  Dosť bolo štatistík, poďme sa pozrieť na prvé herné dobrodružstvo slečny Croftovej.

01

Prvý moment, kedy sa hráč zhostí ovládania.

Príbeh prvého Tomb Raidera sa sústredil na hľadanie starodávneho artefaktu nazývaného Scion.  O jeho nájdenie mala záujem tajomná žena menom Jacqueline Natla, ktorá Lare ponúkla štedrú finančnú odmenu za to, že jej Scion prinesie. Lara, ako správna hrdinka odmenu odmietla, no úlohu nájsť Scion odrieknuť nedokázala. V minulosti bol Scion rozdelený na tri časti, vďaka čomu hráč v pätnástich leveloch postupne navštívil Peru, Grécko, Egypt a v závere aj samotnú bájnu Atlantídu. Herná doba sa pohybovala v priemere medzi 16 až 18 hod., v prípade menej zdatných hráčov herná doba presiahla 20 hodín. Na dnešnú dobu (a v rámci žánru) naozaj vysoké číslo.

Pýtate sa, čo hráčov a recenzentov v roku 1996 tak odrovnalo? Odpoveď je jednoduchá, bola to samotná kvalita hry. Sympatická, prírodou štedro obdarená hlavná hrdinka, zaujímavé a v rámci hardware možností rozsiahle prostredia, kvalitné logické hádanky, grafické spracovanie, soundtrack, ktorý výborne podporoval dianie na obrazovke a v neposlednom rade, na svoju dobu prelomová hrateľnosť. Mnoho hráčov obľubovalo tréningový level v sídle slečny Croft, kde sa pokúšali zatvoriť butlera Winstona v mrazničke. Netvrďte mi, že Vy ste sa o to ani raz nepokúsili…

18

Obrovská sfinga ukrývajúca posledný úlomok Scionu.

Ak Vám v hlave vŕta, že lady Croft je na screenshotoch iná, než ako si ju pamätáte, Vaše tušenie je správne. V prvom dobrodružstve Lara ešte nemala svoj dlhý, charakteristický cop. Dôvodom boli hardware obmedzenia, autori museli niekde ušetriť a v tomto prípade si to odniesol účes. Inak si Core Design poradili výborne, výkon vtedajších zariadení využívali ako sa len dalo.

Počas cesty za získaním všetkých častí Scionu hráčovi a Lare skrížili cestu najmä nepriatelia zo živočíšnej ríše. Prvý súboj ste absolvovali proti netopierom, neskôr ich vystriedali vlci, medvede, levy, gorily, potkany, pantery, krokodíly, ukázal sa aj T-Rex, múmie a mutanti. Bojovali ste samozrejme aj proti ľudom, no ich počet bol minimálny. Najťažším súbojom v hre však nebol ten finálny, ale predposledný. Kto si na tohto drobca pamätá, istotne mi dá za pravdu.

23

I keď Tomb Raider bol a stále je vynikajúcou hrou, nedostatky neobišli ani túto legendu. V prvom rade musím napísať umelú inteligenciu nepriateľov, avšak tu je trefnejšie skôr pomenovanie umelá demencia. Hra obsahuje rôzne glitche, vďaka ktorým si môžete podstatne uľahčiť a urýchliť prechod hrou. Ak  sa na hru pozriem z dnešného pohľadu, Lara sa ovláda ako malý tank (síce dobre, ale tažkopádne), no tento fakt neberte ako nedostatok, ide skôr o konštatovanie, nemožno predsa kritizovať 19 rokov staré ovládanie.

Pôvodný Tomb Raider zostarol so cťou. Áno, zub času sa na Lare podpísal, ale ide skôr o prípad, kedy niečo zreje ako dobré víno. Je pochopiteľné, že dnes už grafická stránka nikoho neohúri, hrateľnosť taktiež nie je to, čo bývala, no všetko funguje a na hráča stále dýcha rovnaká, neopakovateľná atmosféra ako v roku 1996. Ak ste prvý diel Tomb Raider nikdy nehrali, okamžite musíte svoj rest dohnať, veď hru si môžete okrem PC a PlayStation zahrať aj na svojom smartphone.

07

Ak by ste náhodou chceli zažiť prvé dobrodružstvo, ktoré Lara Croft v roku 1996 absolvovala v modernejšom kabáte, môžete siahnuť po výbornom Tomb Raider: Anniversary. Tento remake vytvorilo štúdio Crystal Dynamics, no musíte počítať s menšími zmenami. Pôvodná hra bola dobrodružnou záležitosťou, ktorá obsahovala akčnú zložku, no remake je na tom skôr opačne. A to najdôležitejšie – klasická, neopakovateľná atmosféra pôvodnej hry je preč. Tieto zmeny však nemenia nič na tom, že Crystal Dynamics v roku 2007 zmodernizovali kultovú hru so cťou.

Za seba Vám odporúčam, zahrajte si hry obe, v každej nájdete niečo zaujímavé, no ako sa hovorí, originál je iba jeden. Ak ste fanúšikmi série, neváhajte a napíšte nám do diskusie, ktorý diel Tomb Raider máte najradšej a z akého dôvodu. Stretneme sa nabudúce pri ďalšom pokračovaní rubriky „Zapadnuté prachom“.

Komentuj!

komentárov